Motor temperatuur?

brepus13

Forumguru
een klein beetje misleidende titel maar waar ik eigenlijk heen wil is het volgende. Ik mag graag wat parameters enzo een beetje in de gaten houden zoals KVS temp en olie temp. Met name olie vind ik belangrijk omdat deze natuurlijk cruciaal is voor een lang motor leven. Ook zegt deze iets over bijvoorbeeld een defecte thermostaat.

Lange inleiding voor de vraag; hoe lang duurt het bij jullie voordat de olie minimaal 90 C is?

Mijn 1.6tdi doet er momenteel ongeveer 15/16 minuten over. Dit zijn 5 min stad en de rest is 120 op de cruise op de snelweg.

Het gaat mij dus echt om olie temp, niet hoe snel je verwarming of KVS warm is.
 

MaxN

Donateur
Onze S2C met 1.8TSI deed er ongeveer 5 a 6km over om op ongeveer 70 graden te komen, daarna op de snelweg gaat de temp veel sneller omhoog.
Onze O3C met 2.0TDI komt op hetzelfde stukje ongeveer tot 55 graden, zonder gebruik van de standkachel.
Met gebruik standkachel die de KVS ook voorwarmt is het 20 graden hoger als deze echt 30 minuten gedraaid heeft.
 

CharlesTucker

Forumguru
Bij mijn vorige auto, een O2, maar ook met een 1.6TDi, duurde het ook ongeveer een kwartiertje. Op de heenweg ook zo'n 5 minuten stad (wel heel rustig, vrij lange 50km/u weg) en dan snelweg (100 km/u). Op de terugweg vrijwel direct de snelweg op, maximum snelheid 120 km/u, maar daar deed ik het ook wel rustig aan op de rechterbaan totdat de boel een beetje opgewarmd was.
 

brepus13

Forumguru
Om de variabelen nog wat interessanter te maken. Mijn egr is door op advies van VAG techniek niet dichtgezet ivm moeilijker op temp komen van de motor. Heeft iemand cijfers mbt de 1.6tdi met gesloten egr?
 

mwhite

Forumguru
20 km en 15min dan is de olie wel warm met dit weer.
wanneer het kouder is kan het wat langer duren.
egr gesloten...
 

Kempes

Forumguru
Mijn 1.6tdi met gesloten EGR is na ongeveer 15km op 75 graden. Dit is op 60km weggetjes waar ik 80/90 rij. Als 75 graden is bereikt zet ik het schermpje op verbruik en houd ik de olie niet meer in de gaten. Volgens JD was warmrijden tot 75 voldoende
 

Highway

Forumguru
1.8 tsi, olie temp. begint na ong. 10 minuten rustig rijden zichtbaar te worden (50 graden+). Na ong. 15km rond de 80 graden, afgelopen maand max. van 98 graden.

Max wat ik hem ooit had gezien (zomer, doorrijden, zwaar beladen) is 108 graden.

Wat me wel opvalt is dat de temperatuur omlaag gaan in een bocht naar links, en omhoog in een bocht naar rechts. Mogelijk is de sensor beetje gammel aan het worden.
 

mwhite

Forumguru
@Highway ik merk ook wat oplopen in bochten maar geen verschil in links of rechts.
ik heb de 120 graden wel eens gezien, toen maar even rustig aan gedaan....
40+ graden en caravan...
 

bobbl

Forumguru
S2 zit bij ongeveer 4 km op 50 graden en bij 15km tikt die de 85/90 graden aan.
70 a 80 KMH
 

brepus13

Forumguru
Tijdens het rijden op de cruise met 125 loopt de temp bij mij op tot zo’n 107 graden.
Heb nog niet met aanhanger gereden maar ben benieuwd komende zomer :-)
 

hemi24

Forumguru
Altijd leuk om te lezen wat mensen "warm" vinden als het om olietemperatuur gaat..!

:pieker:


2771200_18_08012018193850.jpg
 

brepus13

Forumguru
Ach ja iedereen heeft er vaak wel een mening over. Voor mij is hij vanaf 90 graden warm. Ik meen ook gelezen te hebben dat de diverse dopes etc dan het beste gaan werken. Hoe dan ook, ik denk dat we allemaal wat rustiger rijden met koude motor ( en olie ) en dat is sowieso goed voor je blok!
 

Kempes

Forumguru
Tja, ik heb die van mij een paar dagen geleden eens in de gaten gehouden maar de olie temperatuur was over honderd kilometer de hele tijd rond de 85 graden met een buitentemperatuur van 11 graden en daar zaten stukken tussen dat ik 160 reed...zou dat dan toch komen omdat de EGR dichtstaat?

Warmrijden tot 90 graden gaat hem bij mij niet worden.
 

hemi24

Forumguru
Niet helemaal mee eens:

  1. Als je 's winters té lang, té rustig rondsukkelt, komt de motor niet goed op temperatuur, wat uiteindelijk resulteerd in een niet optimaal presterende motor, met de nodige inwendige vervuiling tot gevolg.
  2. Te rustig rijden, of een koude motor veelvuldig met té lage toerentallen belasten geeft slechte smering en overmatige slijtage.
Dus als de "r" in de maand is, de schakelindicator nog méér negeren, en mooi met ca. 2000 omw. de (diesel)motor op temperatuur rijden! Beter voor de olie én voor de motor.


Voor de oplettende rijders: op de autobahn zal de temperatuur oplopen bij gas loslaten en dalen bij versnellen ;)
 

brepus13

Forumguru
Tja, ik heb die van mij een paar dagen geleden eens in de gaten gehouden maar de olie temperatuur was over honderd kilometer de hele tijd rond de 85 graden met een buitentemperatuur van 11 graden en daar zaten stukken tussen dat ik 160 reed...zou dat dan toch komen omdat de EGR dichtstaat?

Warmrijden tot 90 graden gaat hem bij mij niet worden.

Bij zulke snelheden niet boven de 85gr uitkomen zou mij triggeren om eens te gaan zoeken naar mechanische defecten...
 

aiva tco adoks

Forumguru
Olie temp met een (deels) afgesloten egr duurde een km of 15. (Kachel gewoon op 21 staan)

Rustig de wijk uit en daarna snelweg tot aan het werk.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het lijkt me sterk dat die 'thermometers' geijkt zijn....
Vast niet. Maar als je voor de olietemperatuur een indicatie van pakweg 80 graden Celsius of hoger aanhoudt als "warm gereden", is een paar graden verschil dan echt van levensbelang voor het behoud van de motor?
 

Kempes

Forumguru
Ik ga me er niet al te druk over maken. Auto wordt s-ochtends netjes rustig warm gereden alvorens ik na 20km de snelweg op ga. Op de terugweg zit ik direct op snelweg, kwestie van beheersen op de oprit en dan nog een stukje 100 tokkelen alvorens het gas erop gaat (meestal blijft het dan alsnog bij 100 omdat het veel te druk is op de terugweg)
 

mwhite

Forumguru
@Kempes hoe is je koelvloeistof tempratuur ?
duurt dat ook lang(er) ?
was bij mij het geval en een vrij lage olie tempratuur

thermostaat defect (bleef open staan)
 
Bovenaan Onderaan