Motor storingen Octavia 2019 station

GN Octavia

Nieuw lid
Ik heb een aantal storingen die te pas en te onpas zich melden. Als ik de motor uitzet gaan ze ook weer weg.

Ik krijg de volgende meldingen:

Storing start stop
Storing remmen
Storing proactieve inzittenden bescherming niet beschikbaar
Storing stabilisering controle ESC
Storing banden controle

Ik krijg deze meldingen niet allemaal tegelijkertijd maar in wisselende samenstelling.

Daarnaast gaat de auto in maximaal 3000 toeren modus en wordt mijn gaspedaal soms gedeactiveerd. En vallen de tellers uit.

In Nederland ben ik bij een allround garage geweest maar toen was de storing niet actief en hij zij dat het dan zoeken is naar een speld in een hooiberg is.

Daarna is er een periode van twee maanden geweest dat ik geen storingen heb gehad. Totdat ik met de caravan er achter op de Franse snelweg reed.

Op dit moment ben ik in Frankrijk en hoop hier een dealer te vinden die mij kan helpen. Maar om wat gerichter te zoeken hoop dat iemand hier deze stroming herkent. Zouden jullie een scoda deal adviseren of kan ik ook naar een VW of Seat bijvoorbeeld?

Ik heb chat GPT al gevraagd en die geeft als optie s.

Storing in een wiel snelheid sensor
Probleem met can bus
Accu probleem

Ik hoop dat iemand iets weet en alvast bedankt voor jullie hulp

Bijlagen

• IMG-20250325-WA0010.jpg
    IMG-20250325-WA0010.jpg
    234,5 KB · Weergaven: 16
  • IMG-20250728-WA0000.jpg
    IMG-20250728-WA0000.jpg
    75 KB · Weergaven: 16
  • IMG-20250325-WA0009.jpg
    IMG-20250325-WA0009.jpg
    270,6 KB · Weergaven: 13
  • IMG-20250325-WA0011.jpg
    IMG-20250325-WA0011.jpg
    230,3 KB · Weergaven: 16

gehaktbal

Forumguru
Persoonlijk zou ik het bij zo'n veelvuldigheid aan problemen zoeken bij dynamo. Laadt de dynamo de accu voldoende bij? Dit kan gemeten worden met een draaiende motor dacht ik.

Tees

Donateur
Dit lijkt me bij uitstek een accu-probleem. Wielsensor zou eventueel ook nog kunnen, maar dynamo zou ik zelf niet direct aan denken. Accus gaan veel vaker kapot dan dynamos.

Is de accu nog de originele af-fabriek? Want dan is ie al aardig op leeftijd (zeker voor een S/S accu). Ik zou beginnen met die laten vervangen, tenzij de accu nog vrij nieuw is.

Verder zouden er wel fouten in het foutgeheugen moeten staan. Zeker als het een wielsensor is, en die geeft dan ook meteen aan wélke wielsensor het is.

hemi24

Forumguru
Vrijwel zeker de accu en aangezien je nu met de caravan onderweg bent: bij een lange stop even de koelkast uitzetten of de stekker eruit…

GN Octavia

Nieuw lid
Maar als het de accu zou zijn dan zou hij tijdens een lange rit toch helemaal vol geladen moeten zitten. De storing komt ook zo uit het niets tijdens het rijden

ertromp

Forumguru
Dat hoeft niet dat de accu dan 100% geladen is. De accu kan geladen maar zo een stuk onder de 12V zitten waardoor je dit soort storingen krijgt

Slider

Forumguru
@GN Octavia heb je ook geschakelde 12V naar de caravan tijdens het rijden (om koelkast koud te houden)?
Dan zou dat kunnen verklaren waarom het nu tijdens die rit terug komt en hiervoor niet. Extra zware last op een mogelijk slechte accu.

GN Octavia

Nieuw lid
Dat ik meer stroom verbruikt met mijn caravan dat snap ik wel ( ik heb inderdaad een koelkast mee draaien). Maar het gebeurt ook als ik zonder caravan rijd.

Ik heb een foto gemaakt van de accu ik kan niet zien of dit de orginele is, misschien weet jullie dat kan je dat ergens aan zien?

Pindasaus

Forumguru
Zou de dynamo die spanning niet moeten overnemen als de motor eenmaal draait?
Klopt, met draaiende motor is de spanning 13,0 - 13,3 V. Dat is genoeg om te zorgen dat de accu niet wordt ontladen, maar te weinig om hem bij te laden.

Bij gas los gaat de spanning naar 14,8 V, misschien nog iets meer bij een AGM-accu. Dan wordt de accu maximaal geladen.

Motor uit is maximaal 12,7 V. Een autoaccu kan niet meer geven.

PizzaPieter

Donateur
Samengevat: rare storingen worden vaak veroorzaakt door een skere accu.
Laten TESTEN van de accu is de makkelijkste optie en een kapotte accu de meest waarschijnlijke oorzaak.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Slider

Forumguru
Of als je ANWB Europa hebt, laat ze langs komen op je vakantie adres :giggle: Die hebben dat zo getest en weten veel van dergelijke storingen en oplossingen.

Bovenaan Onderaan