Motor starten en oliepeil

Beste leden,

Eerst maar even voorstellen, mijn naam is Alex en ben in het bezit van een skoda fabia uit 2007.
Vanmiddag wilde de motor niet aanslaan. Het was geen accu probleem en de starmotor deed het ook.
Ik heb de oliepeil gecontroleerd en die zat op het minimum.
Ik heb de olie bijgevuld na een paar keer starten sloeg de motor aan.
Nu is mijn vraag of het kan dat het oliepeil invloed heeft op het starten van de motor of moet ik toch even langs de garage om het te laten checken.
Alvast bedankt voor het meedenken.
 

Tees

Donateur
Welkom! Het wordt door velen hier gewaardeerd als je je even 'echt' voorstelt in de Meet en Greet (<-- hier even klikken)

Wat betreft je vraag: als het oliepeil op het minimum van de peilstok stond, zou er normaliter geen enkel probleem moeten zijn. Meestal geeft ie pas (ruim) onder het minimum symptomen danwel een olielampje, zeker bij wat oudere auto's.

Accu is inderdaad niet de meest waarschijnlijke oorzaak als de startmotor wel zo vaak ronddraait (al zou ik t persoonlijk toch even controleren). Wat dan wel...tsja...van alles in het inlaat- en ontstekingstraject zou kunnen, van brandstofpomp tot aan bougies. Ik zou m eerst eens (laten) uitlezen om te zien of er foutcodes opgeslagen zijn. Dan weet je waar je t moet zoeken.
 

Cordoba

Forumguru
Er zijn verschillende mogelijke oorzaken, maar het is echt gokken zonder uitlezen op foutcodes. Foutcodes geven niet direct het juiste antwoord, maar geven wel een zoekrichting.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat de brandstofpomp de 1e keer niet draaide, dat kan bijvoorbeeld komen door een relais dat blijft plakken, maar kan ook aan de brandstofpomp zelf liggen. Geen vonk/ontsteking ligt minder voor de hand als ie de 2e keer wel start (dat heeft niet de neiging om zichzelf spontaan te herstellen).
 
Bovenaan Onderaan