Motor start zeer moeilijk

wim.verweij

Nieuw lid
Heb nu regelmatig 's ochtend een probleem dat mijn motor nauwelijks wil starten. Na lang aanhouden ( en bijna lege accu) lukt het tot op heden wel. (skoda octavia 1.9 diesel tdi 2006)
Diesel vanaf de tank naar brandstoffilter lijkt ok ( doorzichtig slangetje nu in gezet om dit te controleren) .
Dus het lijkt hem te zitten in het stuk hierna ?
Treed hoofdzakelijk op nadat de motor warm is geworden, en dan de volgende dag laat hij het regelmatig afweten.
??
 

vleier

Forumguru
kan het misschien aan het filter liggen? of is deze pas vervangen?

Waar tank je over het algemeen ( merk tankstations of bij de firezone)
 

wim.verweij

Nieuw lid
Heb de auto nu een half jaar, en wat ik weet is dat bij de 1e keer dat ik dit probleem heb gehad de diesel idd nagenoeg zwart was die uit de tank en het leiding systeem kwam. Garage älles"schoon gemaakt, en daarna was het probleem een lange tijd weg. wat ik echt vreemd vind is dat het probleem alleen terug lijkt te komen als ik een "langere" afstand rijd. Het probleem doet zich nooit voor op de zelfde dag, altijd pas de volgende dag ( als de motor dus warm is geweest en weer een aantal uren stil heeft gestaan.
 

Wijnand850

Forumguru
Ik begrijp uit je verhaal dat de motor koud moeilijk start? Dan zou ik eens beginnen met controle van de gloeibougies. Als er daarvan een aantal het niet doen gaat de koude start, zeker bij lagere temperaturen moeizaam. Je kan ze zelf doormeten, of bij de garage de auto even aan de diagnosekast laten zetten.
 

wim.verweij

Nieuw lid
ok ga ik eens controleren, zijn ook al eerder vervangen, defect geweest, staat me nu bij ( vorige eigenaar ). Lijkt een zwakke plek te zijn van ( deze) auto
 

vleier

Forumguru
Ligt eraan. Als er wel een merk in is gekomen of een stikkerplakker die alles wat van de vrachtwagen valt zijn naam op zet
 

wim.verweij

Nieuw lid
gloeibougies gecontroleerd, 1 wijkt er af tov de rest meet bij 3 2,8 Mohm, en bij 1, 45 Mohm. lijkt me de moeite waard deze vast te vervangen ...
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb geen idee wat de weerstandswaarde van een gloeibougie zou moeten zijn, maar gezien het feit dat je een bepaalde weerstand nodig hebt om ze warm te laten worden, twijfel ik of milliOhm wel de juiste ordegrootte is (lijkt mij teveel op kortsluiting).

Als ik voor het gemak even uitga van 12 Volt op het systeem en een weerstand van 100 milliOhm, zou er volgens de wet van Ohm een stroom van zo'n 120 Ampere moeten gaan lopen. Dat lijkt me eerlijk gezegd nogal fors, laat staan de stroom die er dan bij 45 milliOhm of bij 2,8 milliOhm zou gaan lopen.

Omgekeerd een weerstand van MegaOhms lijkt me weer veel te weinig stroom te laten lopen om de boel echt op te warmen.

Wat het probleem betreft: mijn eerste gedachte was ook de gloeibougies als oorzaak, maar het feit dat het de dag na een korte rit geen probleem geeft, en een dag na een lange rit wel, komt me wel heel vreemd voor. Bij een probleem met de gloeibougies, zou ik verwachten dat je kort na een rit geen probleem hebt, doordat de motor nog warm is, en bij elke echt koude start wel een probleem.
 

ertromp

Forumguru
Hier een stuk van Gerrit Speek en heb dit zelf ooit zo kunnen testen op mijn 1.9 TDI / 2005 O2 die ik ooit gehad heb:

Eenvoudig testen van de gloeibougies:
Als je vermoed dat er iets niet klopt met de gloeibougies (bv. moeizaam starten als de auto een aantal uren heeft stil gestaan bij temperaturen rond of onder het vriespunt), begin dan om ze basaal te testen met een multimeter (de eenvoudigste multimeter is goed genoeg). Motor uit en NIET op contact (anders gloeien ze! haal de contactsleutel er veiligheidshalve uit). Bedrading van de gloeipitten even loshalen en de weerstand meten: rode pen van de meter op punt van de gloeiplug en de zwarte pen op het chassis van de motor.

  • bij 0 (nul) Ω (Ohm) heeft ie kortsluiting (komt zelden voor), vervangen dus;
  • bij 0.5 á 1.5 Ω is de plug is ok;
  • bij hoge weerstand (meer dan 2 Ω) is ie kapot (w.s. doorgebrand) en moet vervangen worden.


Als er eentje (of meerdere) kapot zijn, vervang ze dan wel alle vier, dan heb je gelijke gloeitijden, zo duur zijn ze niet (ca 50 euro voor 4 stuks). Het is een koud klusje om te controleren met vorst. Dus hier het advies aan iedereen: elk jaar eind september op een mooie nazomerdag even meten. Dat voorkomt gekleum in de winter.

Wat nauwkeuriger testen van de gloeibougies:
Met de bovenstaande eenvoudige testmethode kom je te weten of de gloeibougie de juiste weerstand heeft (kapot is of niet). Het wil helaas nog niet zeggen of de gloeibougie wel gloeit! Dat kom je maar op één manier te weten: eruit halen (lange pijpsleutel), een startkabel op de bovenste punt van de gloeipit en het huis van de gloeibougie aan massa leggen.
LET OP:

  1. als je gloeiers eruit wilt halen ga ze dan wel voorzichtig losdraaien, vaak zitten ze flink vast en ze willen wel eens afknappen.
  2. als je niet zorgvuldig bent en geen 'vaste hand' hebt, dan is dit dé manier om de accu kort te sluiten (big bang, smeltende kabels, accu kapot, veel schade). Dus veel liever testen op een losstaande accu. En pak ze niet op de gloeistift vast, want ze zijn binnen 2 tellen roodgloeiend! Je kan er gerust een dikke havanna mee aansteken.
  3. de optimale werking van een gloeibougie wordt al bereikt binnen 1 à 2 seconden, dus als je ze langere tijd aan de startkabel houd dan weet je zeker dat ze doorbranden en kun je vier nieuwe kopen.
  4. pas op bij het opnieuw monteren van de gloeibougies; draai ze niet te vast aan, daar staat een bepaald aanhaalmoment voor.
 

oco1979

Forumguru
Als die wagen start,komt er dan een rookpluim uit de uitlaat van jewelste ?
Bij het proberen starten,zie je al rook uit de uitlaat komen.
Want voor het zelfde krijg deze geen diesel.
Even uitlezen of er foutcodes aanwezig zijn(kan tegenwoordig met simpele middel gedaan worden,iphon obd connector.....)
 

TinusPlotseling

Senior Member
Wel heel apart dit, heb namelijk sinds 2 week ongeveer hetzelfde probleem met mijn 3 pittertje dus ik volg deze thread even goed!! Haha
idd na een paar uur stilstand start hij moelijk maar zodra hij een poosje loopt start hij daarna probleemloos(start-stop systeem). Dacht eerst de accu maar dan zou hij altijd slecht moeten starten lijkt me..........
 

Zwapp

Forumguru
Maarre slechte gloeipitten geven een storing in de computer, zou dus eerst even uitlezen... Weet wel dat ze met het minst of geringste een storingsmelding achter laten...
 

Cordoba

Forumguru
@TinusPlotseling Als ie na een eerdere rit wel goed start, dan zit het probleem dus waarschijnlijk in het voorgloeien: zolang de motor warm is, gloeit ie ook niet voor bij een start, pas bij koude motor gaat ie weer voorgloeien.
 

TinusPlotseling

Senior Member
oké @Cordoba dan zal dat het waarschijnlijk zijn want idd bij lang stilstaan doet hij het. net ff boodschappen gedaan (moeilijk starten thuis) en toen we klaar waren startte hij probleemloos bij de supermarkt. we zullen het zien.hopelijk valt het voor @wim.verweij ook mee!!:jaja:
 

andrehj

Forumguru
Toevallig heb ik ze deze week laten vervangen bij m'n Clio (kostte me nu 268 Euro), maar was al flink aan het inlezen om het eventueel zelf te doen.
268 euro? Dat is niet weinig. Ik heb dit (in 2010) bij mijn toenmalige Laguna dTi zelf gedaan. Kostte me alleen 44 euro voor de gloeipluggen (van Denso, dus Japanse A-kwaliteit) en een kwartiertje werk. Als ze een beetje los willen, is het een klusje van niks.
 
Bovenaan Onderaan