Motor start soms niet meer

Ja vage titel, weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven.

Soms start de motor niet. De startmotor draait wel maar die houd het na een tijdje ook voor gezien.

Eerst gebeurde dit enkel als het start stop systeem besloot de motor af te ze zetten. Dit resulteerde in een hikkende motor op het Schieplein boven de A20 voor een groen licht in de avondspits ;).

Wat pogingen en wat rust verder deed ie het wel gewoon. Het gebeurt met enige regelmaat en sinds kort soms ook gewoon met een koude start. Uitlezen geeft geen foutcodes.

Zie de volgende link voor een filmpje. (het gerammel is de regen ;) ).

https://photos.app.goo.gl/ajbtSLZyP5qvYUSq6

Iemand een zoekrichting / idee van de oorzaak een oplossing? :$


Het is de 1.2 driecilinder Greenline diesel
 
Laatst bewerkt:

aiva tco adoks

Forumguru
Link werkt niet, geeft aan afspelen lukt niet.
Heb je hem al laten uitlezen..

ik denk zelf aan een te lage accu spanning maar tegenwoordig kan het van alles zijn.
Dus eerst uitlezen
 
Linkje opnieuw gemaakt :). Bij mij werkt die.
Met uitlezen (ODB autodoctor) geeft de ECU geen foutmeldingen. :$

De accu spanning is 14,4 volt (= vol). Maar ik weet niet hoe het verloop in spanning is bij stroomvraag van de startmotor.. lijkt me ook gek dat ineens de accu spanning te laag is na een flink aantal kilometers rijden.

Ik zal eens kijken of ik dat kan loggen, is er nog meer waar ik op zou kunnen letten?
 

oco1979

Forumguru
Soms start de motor niet ?
Als je sleutel omdraaid maakt de startmotor dan een poging om de motor te doen draaien of hoor je totaal niets ?

Of eerder wel ronddraaien van de motor maar niet willen aanslaan ?

Dat zijn 2 verschillende wegen dat je dan moet ingaan om verder te zoeken.
 
Hoi ik heb het filmpje ook op youtube gezet, ik denk dat het meest verhelderend is.

Soms start de motor niet ?
Als je sleutel omdraaid maakt de startmotor dan een poging om de motor te doen draaien of hoor je totaal niets ?

Soms idd. Vooral na het uitgaan van de motor door het start/stop systeem wil die wel eens niet meer starten.
De startmotor gaat draaien, toerental komt op 350 ongeveer, de motor start niet en de startmotor stopt er ook mee.
 

oco1979

Forumguru
ls ik je filmpje bekijk.
Conclussie startmotor prima,batterij prima.
Je zal het in het startcircuit moeten zoeken.
Nokkenas/krukassensor.
Aanvoer brandstof,opvoerpomp,hogedrukpomp.
Best is via parameters zien hoe je signalen binnenkomen.
Brandstoffilter lang geleden vervangen,kan je anders eerst mee beginnen.

Als die altijd start maar soms direct uitvalt kan het richting aanvoer brandstof zijn.

Kijk eens naar brandstofleiding als je voor de motor sta rechts er van,heb je een bocht van rubber,deze willen nogal eens stuk gaan of lekken.
Daar kan die lucht aanzuigen.
 
Dank!!, ik ga vanavond verder kijken!

Brandstoffilter is vrij recent met een beurt mee vervangen, daarvoor had ie het ook al af en toe.

Wordt vervolgd :)
 
Bovenaan Onderaan