Motor ruimte schoonmaken

smutzkanone

Forumguru
het leek me leuk een topic te maken over het schoonmaken van de motorruimte.
Vooral vieze voor en blinkende na fotoos,en wat je hebt gedaan en met welk middel.
ik zal aftrappen.
kia rio uit (ik denk) 2003 van mn schoonouders.
Foto550-YONQWEBI.jpg

Foto550-TDAN8JU6.jpg

Foto550-GAO4CZA3.jpg

Ik gebruik altijd autoglym engine cleaner.Op sprayen,ff in laten trekken, dan met de HD erop (met koude motor, evt luchtfilter/stroomverdeler/ecu beschermen met stuk plastic), dan nog een keer insprayen en dan ga ik met een kwastje de motorruimte rond.Er komt vaak nog veel vuil los dan.Weer afspuiten en klaar.
voor het kunstof gebruik ik altijd naturel dressing van poorboys.dit is meer voor de moment opname, want het is er ook zo weer vanaf.
Wat er goed werk is 50%diesel/50%petrolium (no shit) , insprayen en je krijgt een glanzende niet vettige look, ook op je kunstof.
plaatwerk doe ik altijd ff met detailerspray ophalen.

ik heb me bij deze auto vooral op de buitenkant gefocust, want die heb ik een full detailing beurt gegeven in een vrij kort tijdbestek.
met een half uurtje meer tijd had ik de motorruimte nog wat mooie kunnen krijgen, maar daar lag de prioriteit niet
 

ertromp

Forumguru
Ik heb geen foto voor gemaakt maar hier het resultaat van mij gelijk gedaan na de "winterperiode":

Eerst motorruimte / blok inspuiten met Allclean van @Steve :D Gewoon bij stilstaande / koude motor
Dit spul verdund met water doe je in een lege spuitflacon.

P1020942.JPG

Even laten intrekken en sterk vervuilde plaatse met kwast behandelen.
Daarna met de HD reiniger afspuiten.

Eindresultaat:

P1020937.JPG

P1020938.JPG

P1020935.JPG
 
Zo @ertromp dat ziet er strak uit! Zou dat ook werken bij die irritante, lastig te verwijderen zwarte strepen op een caravan? Daar zoek ik nog wat voor.
 

Frank

Forumguru
Hoelang duurde zo'n beurt? Lijkt me al snel uur werk. Enkel en alleen voor de motor?
 

smutzkanone

Forumguru
tis een kwestie van bijhouden he.
als je een motorruimte hebt die al 10 jaar lang niet schoongemaakt is met overal olie resten en vuil, ben je wel wat langer bezig dan dat je een paar keer per jaar de boel schoon maakt.
maar op zich valt het wel mee, al is een hogedrukspuit wel erg aan te raden. In een half uurtje ben je al een heel stuk op weg.
 

Cordoba

Forumguru
@smutzkanone : ik neem aan dat je Natural Look bedoeld van PB?
100729.jpg

Ik gebruik het eigenlijk alleen voor de kunststof interieurdelen, zoals het dashboard.
 

smutzkanone

Forumguru
Die natural look bedoel ik idd.Die gebruik ik hoofdzakelijk ook alleen voor kunstof interieur delen,en de pook en handrem zak enzo.Maar voor een moment opname (bv fotoshoot)van bv de motorruimte gebruik ik die daar ook voor.Zoals ik al zij,het is er ook zo weer vanaf.

Die kia ben ik bij elkaar zon 1,5 a 2 dagen mee bezig geweest.
foamen, wassen, er zitten wieldoppen op dus een stuk sneller klaar dan met lichmetalen velgen, "instapgedeelte" schoonmaken, motorruimte, kleien, in 3 stappen machinaal polijsten ( ik begon heel grof en eindigde met ssr1), glaze, sealant, wax, interieur uitgezogen + leegeruimd en wat natural look op het kunstof, ramen + lampen schoongemaakt, kunstof trim schoongemaakt en 2 ruitenwissers gespoten (verf lag eraf)

Aan de motor ben ik bij elkaar tussen een half uur en 3 kwartier mee bezig geweest
 

s-line

Forumguru
Een echte goede detail beurt ben je als amateur echt wel een 1,5 tot 2dagen mee bezig maar dan ook alles hè.
Als ik bij mij op het werk zie hoelang onze prof,soms al bezig is met een gehele protech beurt van een auto. Binnen en buiten,ligt ook nog aan de staat van de auto, maar soms ook wel twee dagen. Wassen/foamen, kleinen, polijsten, leer behandeling, ect ect. Is echt gewoon heel wat werk.
Maar dan is hij ook mooier als nieuw hoor, ik sta soms echt verbaasd wat hij er weer van gemaakt heeft!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Voor de laatste meeting ben ik idd ook 1.5 dag bezig geweest, alles met het handje binnen en buiten, maar sinds gisteren heb ik een DAP900V3 dus het zou nu beter en sneller moeten kunnen in theorie, in elk geval na afloop met minder spierpijn :D
 

smutzkanone

Forumguru
ik heb een nordex Rotary, al zon 10 jaar, en als je bij de eerste pass met een heavy compound bij het midden van het dak bent voel je wel dat toch heel wat krachten moet "dirigeren" en dat voel je erna wel in je armen en rug, zeker bij een wat hogere auto.
 
Bovenaan Onderaan