Motor problemen Fabia 1.2 tdi

Roedie76

Senior Member
Goeiedag,

Ik heb sinds een tijdje last van een knipperend gloeispiraaltje.
Bij uitlezen in de garage kwam naar voren dat de brandstofraildruk te laag was.

De auto rateld tijdens het rijden en slaat heel slecht aan bij het starten. De auto start eigenlijk pas bij de tweede keer starten met het gaspedaal vol ingetrapt.
Ook is het fopkastje van Racechip nodig op de raildruk sensor anders doet de auto niks.
Bij het uitlezen zonder kastje kwam de druk op de rail niet verder als 90 bar tijdens het starten.
Zonder het Racechip kastje start de auto alleen met hulp van remmenreiniger.

Als de auto eenmaal loopt is er tijdens het rijden weinig te merken, zelfs als het gloeispiraaltje knippert.

Wel is het zo dat als je stevig gas geeft er een mooie zwart/grijze wolk achter de auto verschijnt.

De auto is een Fabia 1.2 tdi Greenline uit 2011 met inmiddels ruim 240000 kilometer op de klok.

De garage vermoed een of meer inwendig lekkende verstuivers of een kapotte brandstofpomp, echter was er in de vervangen brandstoffilters geen slijpsel te vinden na deze open gemaakt te hebben.

Misschien zijn er hier mensen die iets soortgelijks al eens meegemaakt hebben?
 

Renkie

Forumguru
Wat is de exacte foutcode?
Is het roetfilter verwijderd? Normaal gesproken zou dat eventuele rook al opvangen.
 

Roedie76

Senior Member
Roetfilter is nog gewoon aanwezig.
De auto is op het Racechip kastje na standaard.
De exacte foutcode weet ik niet.
 

Duijzer

Donateur
Ooit gloeispiralen vervangen? Als ik het zo lees is het probleem alleen aanwezig bij starten. Dan kan het zijn dat er geen brandstof is (brandstofpomp, verstopt filter, injector stuk) of dat hij niet gloeit. Dan kun je hem inderdaad alleen starten met een zeer licht ontvlambare vloeistof als remmenreiniger of ether.
Bij een warme motor zou je dat probleem dan niet of veel minder moeten hebben. Even testen door hem goed warm te rijden, uit te zetten en gelijk weer te starten. Bij testen zou ik die racechip er tussenuit laten, als die niet goed meer is krijg je de raarste storingen.
 
Bovenaan Onderaan