Motor/ onsteking? Geen idee,

Gabe

Nieuw lid
Goedendag,

Wij zijn onderweg vanuit frankrijk, en af en toe voelt het alsof de motor overslaat!! Onsteking, verstuivers,distributieriem??? Geen idee

Gabe

Tees

Donateur
Laten we beginnen met de basics: welke motor heb je erin liggen (incl bouwjaar)? Wat merk je precies en onder welke omstandigheden? Zijn er foutlampjes?

Overslaan kan door van alles komen, aangezien in de ontbranding verschillende dingen samen komen. Voor ontbranding heb je 3 dingen nodig: brandstof, zuurstof en ontsteking (vonk bij benzine, compressie bij diesel). Het kan aan alle 3 liggen en alles wat er in die ketens zit.
Distributieriem of -ketting verwacht ik niet meteen, ter geruststelling ;)

Tees

Donateur
Een 1.2 TSI met distributieketting dus (CBZB, EA111). Bekende motor ;)
Ik heb ook problemen met overslag gehad, bij mij kwam het voort uit de ontsteking. Gebeurt het bij jou ook vooral als je stevig gas geeft? En dan vooral bij hogere toeren?

En dan: wanneer zijn je bougies voor het laatst vervangen (jaar en km-stand tov nu)?
Goede kans dat het of aan de bougies ligt, of aan de bobine kabels (bekend probleem bij deze motor), of aan de blokbobine zelf.

Als het probleem niet al te heftig is en je kan t door aanpassen van je rijstijl zo veel mogelijk voorkomen, dan zou ik me niet direct zorgen maken. In principe kan het niet enorm veel kwaad om hier nog eens stuk mee door te rijden.

Gabe

Nieuw lid
Het is precies zoals je omschrijft!! Vooral bij het stevig gas geven in zijn 5 en 6...
Distributieketting is 4 maanden geleden vervangen..het voelt ook als iets met de ontsteking en ja door de rijstijl aan te passen valt het te overzien. Het is aleen geen prettig gevoel..

P.s. geen idee wanneer de bougies zijn vervangen

hemi24

Donateur
geen idee wanneer de bougies zijn vervangen
Dan denk ik dat je het daar eerst maar moet zoeken…
Heb je al onder de motorkap gekeken? Het kan ook zijn dat er een ongenode gast aan de bougiekabels heeft lopen knagen. Hier is destijds nog een update in de vorm van een stuk afscherming voor geweest bij de 1.2TSI.

Zou ook eerst even laten uitlezen, want gissen is missen!

Tees

Donateur
In 2012 was die marter bescherming (in de vorm van extra plastic hulsjes) al doorgevoerd. Als de bougies oud zijn (richting de 4 jaar of 60k km), dan zou ik die verdenken, anders de kabels, en als laatst het bobineblok. Uitlezen is zeker een goed idee, maar ook de vraag of dat iets oplevert. Overslaan zonder foutcode komt vaak genoeg voor. Pas als het aantal misfires per 1000 omwentelingen boven een bepaalde grens uitkomt geeft dat een foutcode.

Zo te lezen ben je op de terugweg naar huis? Ik zou rustig doorrijden en dan thuis eens ff een garage of de Wegenwacht ernaar laten kijken.

Bovenaan Onderaan