Motor klinkt luider dan normaal.

vinny89

Nieuw lid
Ik ben benieuwd of iemand bekend is met de volgende probleem bij de 1.4tsi handgeschakelde Yeti's.

Van de ene op de andere dag klinkt de motor aanzienlijk luider bij het rijden en optrekken.
De motor klinkt veel rauwer en in de eerste versnelling tussen de 1500 en 2500 toeren klinkt er een geluid wat ik niet direct kan beschrijven het is geen gezoem en ook geen gefluit iets wat er tussenin klinkt.

Alle vloeistoffen heb ik gecontroleerd en deze zijn prima.

Middels een stok op de motor en de andere uiteinde op mijn oor heb ik geconstateerd dat de hoge druk regelaar aanzienlijk luider klinkt als de rest van het blok. Alleen weet ik niet hoe deze hoort te klinken aangezien ik geen dezelfde motor heb om mee te kunnen vergelijken.
 
Ik ken deze motor niet, als er een distributieketting in zit betreft het de ketting spanner. Dat is aan de orde bij 80.000 km (of meer tot veel meer). Het geluid verdwijnt na een korte periode. Bij een distributieriem speelt dit verschijnsel niet. Motoren draaien tegenwoordig makkelijk 2x klok rond. Vroeger was een motor al redelijk versleten bij 100.000 km en speelde dit dus minder.

Een distributieriem breekt, je mag dan een nieuwe motor kopen.
 

Tees

Donateur
Het geluid van een ratelende ketting is echt iets anders dan een rauw klinkende motor, en voldoet mijns inziens niet aan wat TS beschrijft als geluid. Bovendien hoor je dit alleen bij een koude start, als je t tijdens het rijden hoort, dan is ie héél ver heen.

Het kan zowel een EA111 (ketting, motorcode CAXA) als een EA211 (riem, motorcode CZCA/CDGA) zijn, pre-FL heeft een ketting, FL heeft een riem. De FL is in 2015 ingevoerd.

En vergis je niet: een ketting kan ook breken. Normaliter heb je dan wat signalen van rek/slijtage gemist, maar er zijn natuurlijk ook wat gevallen bekend van een ketting die zonder vooraankondiging desastreus faalt.
 

vinny89

Nieuw lid
Inmiddels een update ben al bij 4 garages geweest en niemand kon er iets mee. Inmiddels is het luide uit zichzelf weggetrokken maar er blijft nog steeds een zingend geluid klinken. Ze weten niet waar het vandaan komt maar het lijkt van links voor te komen. Ook zonder de spanrol is het te horen. Het geluid komt en verdwijnt en het wordt minder Wanneer de airco aangezet wordt. Mij is door alle garages verteld dat het moeilijk te achterhalen is wat het precies is en dat het van alles kan zijn en dat het het beste is als ik terug kom wanneer het erger wordt, omdat het dan makkelijker aangewezen kan worden.
 
Bovenaan Onderaan