Motor kan als de verlichting AAN staat niet worden uitgeschakeld dan alleen met de verlichtingsknop.

Beste Leden,

Misschien dat iemand een dergelijk probleem heeft gehad of er van weet.
Het betreft een Skoda Roomster uit 2013 1,2TSI 82pk/63kW EU5 5J7

Situatie 1
Als de verlichting UIT staat en de motor wordt gestart en draait en daarna wordt het contactslot UIT wordt gezet dan slaat de motor keurig af, zoals het hoort.
En ruitenwissers, raam bediening en knipperlichten functioneren zoals het hoort.

Situatie 2
Nadat de motor is gestart en de koplampen zijn aangeschakeld en het contactslot wordt uitgedraaid en de sleutel uit het contact wordt gehaald blijft de motor doordraaien.
Alleen dan als de koplampen worden UIT gezet stopt motor wel.
Verder reageren bijvoorbeeld de ruitenwissers (schokkerig en spontaan), het display in de middenconsole (flikkert), de ruitenbediening (de schakelaar moet vastgehouden blijven) en de knipperlichten en alarmlichten (reageren alsof er een lamp defect is) dus heel anders.

Er is intussen een nieuwe accu ingezet met als resultaat geen verandering.
Sinds dit probleem zich voordoet werkt de ruitenwisser op de achterruit niet meer maar nog wel de sproeier.

Alvast reuze bedankt voor het meedenken.

Arjan1985

Forumguru
Heel bijzonder probleem. Dus je motor van de auto blijft gewoon draaien terwijl je sleutels er zelfs uitgehaald zijn ?? Lees ik correct?

Daar moet mee geklungeld zijn door een heel creatief persoon. Of een massa probleem.

Klopt ondanks dat de sleutel uit het contact is gehaald blijft de motor gewoon doordraaien.
Er is met de auto nooit "geklungeld" altijd goed laten onderhouden.
Vreemd is dat de lichtschakelaar wel bij het uitdraaien het circuit onderbreekt en de motor laat stoppen.

andrehj

Forumguru
Dit lijkt mij 100% een massaprobleem. Ergens zit een beroerde massaverbinding waardoor je dit soort gekke effecten krijgt.
Welke stagiair heeft verzonnen om zonder verdere diagnose maar willekeurig de accu te vervangen?

Even het elektrische schema langslopen om te kijken welk massapunt de falende functies samen hebben en die checken.

Beste Andrehj,
Hartelijk bedankt voor het meedenken zoiets moet het wel zijn. De accu was inmiddels al wel 4+ jaar oud en bij het doormeten liep de spanning wel terug dus 100% is de accu niet meer.

Vraag: Waar kan ik van de Roomster 5J7 het electrisch schema vinden?

Ik heb er naar gezocht maar ik kan niet specifiek het schema van de Roomster vinden. Wel van de Skoda Favorit en nog onduidelijk ook.

Ik ben gebeld door de garage dat ze twee zaken hebben gevonden t.w.:
- de lichtschakelaar (komt morgen binnen en wordt dan gemonteerd)
- de kabelboom van de achterklep ter hoogte van het scharnier zijn meerdere draden kapot. (deze zal men repareren)

hemi24

Forumguru
Denk dat het bij deze garage nog wel even kan duren, maar aangezien het een Roomster is, zou ik eens gaan zoeken in de kabelboom onder de accubak…

Komt vaker voor bij o.a. de Fabia II, dus zal ook bij de Roomster het geval kunnen zijn.

PizzaPieter

Donateur
TS geeft aan dat de kabelboom bij het scharnierpunt van de achterklep meerdere draden "kapot" zijn. Kan dáár geen massaprobleem veroorzaakt worden i.c.m. draden voor achterlichten, bijvoorbeeld?

• Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
Goede gedachte, maar sluit logischerwijs niet met het verhaal van de verlichting en het ongehoorzaam contactslot, als je het mij vraagt…

Tees

Donateur
Ben ik t niet mee eens: als het massaprobleem in de bedrading richting de achterlichten (eigenlijk vooral de kentekenplaatverlichting, want ik denk dat in de RR dat de enige verlichting is die in de achterklep zit?) zit, dan kan t wel verklaren waarom het probleem zich alleen voordoet met ingeschakelde verlichting. Ik zeg niet dat t dat is, maar het kán wel.

hemi24

Forumguru
Als er draden bloot liggen is het hoedanook verstandig om die eerst te repareren!
Als het probleem daarmee verholpen wordt merk je dan snel genoeg.

Bovenaan Onderaan