Motor start altijd prima, loopt ca 30 seconden mooi stationair rond, dan valt toeren heel kort ca 1 sec even heel ver terug (hikt?) en komt direct weer op stationair toeren. Dat gebeurt maar 1x nadat de motor is afgekoeld, bij warme start nooit ook verder geen enkel probleem. Er brandt geen diagnose lampje. Rara wat is dit. Het lijkt op een relatie met de motor temperatuur maar wat dan? Ik heb nu de EGR klep afgeblind, geen verschil. Het is best vervelend want als je dus weg rijdt met meer toeren dan is de hik behoorlijk heftig. Het lijkt net of er voorontsteking plaats vindt in de opgaande zuiger tijdens de compressieslag waardoor de motor sterk afgeremd wordt.
Dan is er nog iets opvallends : de buiten temperatuur bepaald of de luchtpomp gebruikt wordt of niet. De extra lucht is bedoeld is om de katalysator sneller op temperatuur te krijgen en de extra benzine die onvernrand is, alsnog te verbranden in de katalyst . Wat opvalt is dat de hik veel minder is als de luchtpomp bijstaat. Deze pomp blaast buitenlucht direct in het uitlaatspruitstuk. Ik verdenk de regel lambda sonde, die wordt na ca 30-40 sec actief ivm opwarmen. Zonder extra lucht meet hij een te rijk mengsel en zal onmiddelijk het gas terug halen zodra de sonde mee gaat doen. Dat verklaart dat de hik veel kleiner is als er extra lucht in de uitlaat wordt geblazen. De sonde zal dan een armer mengsel detecteren en het gas minder ver terug nemen. Vreemd is wel dat er geen storingsmeldingen zijn.
Of heeft iemand een beter idee?
Dan is er nog iets opvallends : de buiten temperatuur bepaald of de luchtpomp gebruikt wordt of niet. De extra lucht is bedoeld is om de katalysator sneller op temperatuur te krijgen en de extra benzine die onvernrand is, alsnog te verbranden in de katalyst . Wat opvalt is dat de hik veel minder is als de luchtpomp bijstaat. Deze pomp blaast buitenlucht direct in het uitlaatspruitstuk. Ik verdenk de regel lambda sonde, die wordt na ca 30-40 sec actief ivm opwarmen. Zonder extra lucht meet hij een te rijk mengsel en zal onmiddelijk het gas terug halen zodra de sonde mee gaat doen. Dat verklaart dat de hik veel kleiner is als er extra lucht in de uitlaat wordt geblazen. De sonde zal dan een armer mengsel detecteren en het gas minder ver terug nemen. Vreemd is wel dat er geen storingsmeldingen zijn.
Of heeft iemand een beter idee?