Motor hikt (1.6 BFU Octavia 1 2005)

Ton1

Nieuw lid
Motor start altijd prima, loopt ca 30 seconden mooi stationair rond, dan valt toeren heel kort ca 1 sec even heel ver terug (hikt?) en komt direct weer op stationair toeren. Dat gebeurt maar 1x nadat de motor is afgekoeld, bij warme start nooit ook verder geen enkel probleem. Er brandt geen diagnose lampje. Rara wat is dit. Het lijkt op een relatie met de motor temperatuur maar wat dan? Ik heb nu de EGR klep afgeblind, geen verschil. Het is best vervelend want als je dus weg rijdt met meer toeren dan is de hik behoorlijk heftig. Het lijkt net of er voorontsteking plaats vindt in de opgaande zuiger tijdens de compressieslag waardoor de motor sterk afgeremd wordt.

Dan is er nog iets opvallends : de buiten temperatuur bepaald of de luchtpomp gebruikt wordt of niet. De extra lucht is bedoeld is om de katalysator sneller op temperatuur te krijgen en de extra benzine die onvernrand is, alsnog te verbranden in de katalyst . Wat opvalt is dat de hik veel minder is als de luchtpomp bijstaat. Deze pomp blaast buitenlucht direct in het uitlaatspruitstuk. Ik verdenk de regel lambda sonde, die wordt na ca 30-40 sec actief ivm opwarmen. Zonder extra lucht meet hij een te rijk mengsel en zal onmiddelijk het gas terug halen zodra de sonde mee gaat doen. Dat verklaart dat de hik veel kleiner is als er extra lucht in de uitlaat wordt geblazen. De sonde zal dan een armer mengsel detecteren en het gas minder ver terug nemen. Vreemd is wel dat er geen storingsmeldingen zijn.
Of heeft iemand een beter idee?

Bakkertje

Forumguru
Allereerst welkom hier (misschien eerst even voorstellen?)

Het lijkt erop dat je aardig thuis bent in de materie ;)
Misschien zou je de luchtmassa meter eens kunnen controleren, of de temperatuursensor, of de toerentalsensor.

Ton1

Nieuw lid
Het probleem is gevonden.:)
Oorzaak was een scheurtje in een vac slang van de LPG verdamper > luchtinlaat aangesloten op nippel direct na de gasklep.
Het scheurtje zat in een aansluiting op een t-stukje. Op dezelfde plaats had ik al een keer een lekje gehad en nu dus weer. Het rubberslangje is te dun voor dit t-stuk en dat geeft spanning en dus scheurtjes op den duur. Dit had ik niet verwacht anders was er al eerder naar gekeken.
Goed even terug naar hoe stel ik een diagnose, zonder allerlei zaken te gaan vervangen. Die bleek toch correct te zijn -ondanks de aannames - n.l. dat er een constante factor moet zijn en die heeft te maken met de gas-lucht verhouding die echt niet juist is of verkeerd gemeten wordt. Ik ken de ECU programma's niet, maar na enig redeneren zou het als volgt kunnen werken. Na koude start werkt de lambda sonde nog niet, die moet eerst opgewarmt worden, dat duurt ca 30-40 sec. In de tussentijd draait de motor alleen op de MAF sensor en die bepaald de hoeveelheid benzine die ingespoten wordt. Er wordt te weinig ingespoten omdat er door de lekkage meer lucht ingaat dan gemeten wordt. Zodra de lambda regelsonde warm is geworden gaat de Ecu de gemeten waarden meenemen en gaat bijsturen. Door te weinig brandstof injectie zal de meting Lean aangeven en als reactie wordt er direct meer benzine ingespoten. Blijkbaar is dit veel te veel want het mengsel verbrandt even geheel niet- en het toerental zakt = de motor hikt even. De lambda ziet direct daarna een veel te Rijk mengsel en de Ecu regelt de inspuiting bij en de motor hobbelt weer vrolijk verder en merk je niets meer. Soms was er een storingslampje maar meestal niet. Ik heb ook gevonden dat er inderdaad storingscodes aanwezig zijn zonder dat het lampje aan is, dus het wacht ergens op? Misschien moet de fout P0171 een aantal keer voorkomen voordat het lampje aangaat.
Er is ook een verklaring waarom de hik veel kleiner is als de secondaire luchtpomp bijstaat wat soms gebeurt als de buitentemperatuur boven de 15 graden C is. Er wordt dan extra lucht direct in het uitlaat spruitstuk geblazen en het motor toerental wordt opgekrikt. Door het hoger aantal toeren gaat er meer lucht door de gasklep en dus meet de MAF meer lucht, maar luchtlekkage is gelijk gebleven of zelfs vermindert omdat het vacuum minder diep is -lekkage zit in slang direct na de gasklep immers. Dus de verhouding gemeten - valse lucht is veel groter, er wordt meer benzine ingespoten tijdens warm worden van de sonde en daardoor meet de lambda minder Lean na de opwarmtijd, er wordt minder gecorrigeerd en de hik is veel minder.

Bovenaan Onderaan