Motor code AQW

rairozay

Nieuw lid
Beste Leden,

Ik heet Riley en sinds kort nieuwe rijden van Skoda Fabia 2001.
Helaas heb ik een lekkende koppakking en ik ben van plan dit niet te vervangen maar gewoon een andere motor inbouwen.

huidige motorcode is AQW.

Weet iemand welke andere soort motor mij 100% past?
 

turboturbo

Forumguru
een andere motor inbouwen.
Je bedoelt met een andere motor dus ook een ander type dan de AQW 1.4 MPI dan neem ik aan?

N.b. onlangs hier was een lid die was voor 400,- klaar voor deze reparatie. Het hoeft dus niet duur te zijn, en ik vraag me af of een ander blok kosten technisch echt uit kan.
Of doe je het inbouwen zelf?
 

rairozay

Nieuw lid
Je bedoelt met een andere motor dus ook een ander type dan de AQW 1.4 MPI dan neem ik aan?

N.b. onlangs hier was een lid die was voor 400,- klaar voor deze reparatie. Het hoeft dus niet duur te zijn, en ik vraag me af of een ander blok kosten technisch echt uit kan.
Of doe je het inbouwen zelf?

Hallo Turbo.
ja als het maar een andere motor is die wel past. of past alleen de motoren met de code AQW.
ik zoek een motor 1.4 MPI die gewoon in de skoda fabia past.

weet je of die lid hem nog hebt staan?
 

Cordoba

Forumguru
De vraag is wat je precies verstaat onder 100% passen. Als je bijvoorbeeld een 1.4-16V blok pakt (zijn er in diverse variaties), zul je waarschijnlijk ook bijvoorbeeld de motorsteunen en de uitlaat voor die 1.4-16V blokken moeten pakken om maar iets te noemen. Wat je kiest is ook een beetje afhankelijk van wat je precies wil met een ander blok. De 1.4-16V blokken zijn er in 2 vermogensvarianten de 75 pk en de 100 pk versie, verschil zit in een iets andere nokkenas en andere ECU-software voor zover ik heb kunnen achterhalen.
 
Waarom niet gewoon de koppakking vervangen als ik vragen mag?
De MPI heeft een onderliggende nokkenas,dus de koppakking vervangen stelt niet zo veel voor.
Een heel ander blok erin lepelen daar in tegen is wel aardig wat meer werk.
En als je er een ander AQW blok in lepelt heb je de kans dat die koppakking ook gaat lekken.
 

rairozay

Nieuw lid
Ik zoek een AQW blok om 1 op 1 te vervangen of als ik een kale blok kan vinden zet ik mijn eigen spullen over.

Ik wil de koppakking niet vervangen, want ik weet niet of de cilinderkop gescheurd is en die zou ik ook moeten vlakken, misschien is ie ook krom getrokken.

dit allemaal bij elkaar tikt in de centjes, kan ik beter een goed werkend motor inbouwen.
 
Als de motor niet oververhit is geweest is 9 van de 10 keer de kop ook niet krom.
Het AQW blok heeft een koppakking probleem,en ze gaan allemaal lekken.
De eerste generatie zal sneller gaan lekken omdat ze toen een ''slechte'' pakking hebben gebruikt,later zijn ze overgestapt naar de Temac pakkingen,maar die gaan naar verloop van tijd ook lekken.
Ik heb me laten vertellen dat dit komt omdat het een open deck motor is,en de flex van de cilinderwand door de pakking heen vreet.
Dus de meeste koppen zijn prima in orde,en het vervangen van die pakking stelt niet zoveel voor.
Als je een goed blok op de kop kan tikken met een duidelijke onderhoudshistorie en een vervangen koppakking(en het liefste ook de ketting want dit is ook een AQW probleem) zal het misschien de moeite waard zijn om het hele blok te vervangen,maargoed dan moet je er wel eentje met een goed prijsje zien te vinden.
Een ander AQW blok kun je gewoon 1 op 1 overzetten,ik zou wel gelijk de steunen vervangen,als het blok er dan toch uit is..
 

Cordoba

Forumguru
@kevinvh Het vervangen van de koppakking is toch lastiger dan het lijkt. In het verleden is er vaker een probleem geweest doordat niet goed opgelet is, en bij het vernieuwen van de koppakking ook de cilindervoering is verschoven, en leidde dat na enige tijd tot heftiger klachten dan voor de nieuwe koppakking. Die fouten zijn gemaakt bij beunhazen, maar ook bij Bovag-garages en Skoda-dealers, lees de oude topics er maar eens op na. Gebruik zoektermen als 'koelvloeistoflekkage', 'bruine koelvloeistof' en 'MPI' en je zal iets van 3-5 topics vinden die van toepassing zijn.
 
@kevinvh Het vervangen van de koppakking is toch lastiger dan het lijkt. In het verleden is er vaker een probleem geweest doordat niet goed opgelet is, en bij het vernieuwen van de koppakking ook de cilindervoering is verschoven, en leidde dat na enige tijd tot heftiger klachten dan voor de nieuwe koppakking. Die fouten zijn gemaakt bij beunhazen, maar ook bij Bovag-garages en Skoda-dealers, lees de oude topics er maar eens op na. Gebruik zoektermen als 'koelvloeistoflekkage', 'bruine koelvloeistof' en 'MPI' en je zal iets van 3-5 topics vinden die van toepassing zijn.
Klopt,daarom de kop voorzichtig eraf schuiven,en niet trekken,maar ik mag hopen dat een skoda garage er ondertussen toch wel achter is hoe het moet,en bij een bovag garage krijg je gewoon garantie op een reparatie.
Het zou zo jammer zijn als je er een ander AQW blok in legt en een rammelende ketting aan over houd,en na een half jaar alsnog een lekkende koppakking hebt,want lekken doen ze.
 
Even voor de verduidelijking,ik ben niet een alwetende AQW toveraar,ik probeer alleen een beetje de advocaat van de duivel te zijn.
Als riley er een ander blok in wil leggen moet hij dat gewoon doen,let er alstublieft alleen op dat je een goed blok koopt,want het vervangen van de pakking heeft zijn risico's,maar een sloopblok kopen ook,want je kunt er niet in kijken.
Als je een ander blok kunt krijgen waarvan je zeker weet dat de ketting en koppakking goed zijn kun je dat natuurlijk net zo goed doen,maar let er op dat dat voor elkaar is,want het zou zonde geld en super zuur zijn als je een blok met nog meer problemen koopt.
 

Cordoba

Forumguru
Ik dat bijvoorbeeld sloperij GAOS in Emmeloord een AQW-blok aanbiedt:
000000091559-1.jpg


Blijft de vraag hoe goed of hoe slecht het blok is, ook al zul je er wel garantie op krijgen.

Ik zie dat Van der Ven in Roosendaal er ook minstens één heeft:
000000256150-1.jpg
 
Laatst bewerkt:

rairozay

Nieuw lid
deze zag ik wel . tnx man. ik denk dat ik de koppakking gaat vervangen eerst. de auto draait best goed nog alleen bij starten beetje happeren
 
Bovenaan Onderaan