Moonwhite Scala

Na mezelf te hebben voorgesteld, afgelopen maand, toch ook hier maar even een topic maken.

Zoals in mijn voorstel topic al naar voren kwam, heb ik begin december'23 mijn VW Polo, na bijna 8 jaar, ingeruild voor een Skoda Scala.

Het is een 1.0 TSI Sport Business in Moon White Metallic. Afgelopen 30 december was het zover, en mocht ik de auto in ontvangst nemen.
Toch enigszins een dubbel gevoel, om na zo'n tijd je auto in te ruilen, maar onwijs blij met de Scala.

Wat foto's van de aflevering, want dat zegt nu eenmaal veel meer dan wat woorden op een scherm:

Scala.jpg

Oud én nieuw naast elkaar:

PoloScala.jpg

En later 's avonds thuis, ik ben erg onder de indruk van de verlichting, het is zoveel helderder dan de halogeen verlichting in de Polo:

Scala1.jpg

De auto staat nu op 17'' wielen met all season banden, ik wil graag een set zomer- en winter wielen. Eerst even deze banden oprijden en dan een mooie set 18'' uitzoeken (ik denk dat 19'' te groot wordt), dan wordt dit de ''winter set'' voor de auto.
 

Antera

Donateur
Van harte gefeliciteerd met de nieuwe auto. @Herperduin Onderstel is gelijk aan de Polo dus daarin zal je weinig merken alleen het gewicht is hoger waardoor hij stabieler is als de Polo
 

Herperduin

Forumguru
@Antera: o.a. wielbasis en totaal lengte zijn ook anders ondanks zelfde platform als Polo. Ben ook benieuwd of Scala stiller is, degelijker of juist niet voelt etc. Reviews van autobladen en dergelijke geven vaak ander beeld dan beeld van eigenaren. Niet dat de een klopt en de ander niet maar ben juist op zoek naar verschillende ervaringen. Helpt mij ook weer in mijn keuze en waarop ik kan letten bij proefrit etc.
 

jesse_s93

Donateur
@Antera, het klopt dat de Polo van de laatste generatie hetzelfde onderstel heeft als de Scala (MQB-A0), maar dat is niet de Polo die op de foto staat. Die staat nog op het oudere PQ25-platform.

@AlexxvD veel plezier van je Scala!
 
Dank allen, voor de reacties. De ervaring tot nu toe is goed en ben reuze tevreden met de auto.

@Herperduin @Antera Qua rijervaring, vind ik, het een wereld van verschil. De Scala rijd vloeiender, en is een stuk stiller binnen in. Ook qua comfort vind ik het een grote vooruitgang ten opzichte van mijn oude Polo.

Mijn zus rijdt een Polo uit 2020 (dacht ik), deze komt qua rijbeleving een heel eind overeen, en geldt ook dezelfde ervaring mee. Ik vind het uiterlijk van de Scala toch mooier ogen.

@jesse_s93 Thanks!
 

Herperduin

Forumguru
Ik vind uiterlijk van Scala stukken mooier dan van de Polo dus dat is sowieso een vooruitgang. Helemaal fijn om te lezen dat ie ook fijner rijdt en stiller is. Als je toch zoveel geld uitgeeft, is het wel fijn als je er op alle fronten op vooruit gaat . Stiekem wel beetje jaloers want ik heb mijn haalbare ‘droomskoda’ nog niet gevonden.
 

1983jeroen

Forumguru
Mooie wagen. Blijft gek dat je dit model amper ziet op de wegen.
Was voor mij geen optie ivm met trekgewicht anders had ik hem wel overwogen. De ruimte van de Octavia heb ik helemaal niet nodig verder.

Veel plezier ermee!
 
Inmiddels bij Kopacek de vervangende led verlichting voor in de kofferbak besteld. Word de eerste kleine upgrade.

De zoektocht naar een mooie set zomerwielen gaat ook door en wellicht nog wat andere dingetjes, verder is het volop genieten van de auto, ben erg tevreden met mijn keuze voor de Scala.
 
Even stil geweest, de nodige km’s zijn er al op gezet en ik ben nog steeds zeer content met de Scala.

Vandaag met hulp, na het zelf al eens eigenwijs in mijn eentje geprobeerd te hebben, de zwarte grill gemonteerd.

Even spannend om dit zelf te doen, maar met een dik uurtje werk, was het toch gedaan.

Van de zomer gaan we met de Scala naar Italië en daarna staan er zwarte wielen op de planning!

IMG_1900.jpeg
 
Bovenaan Onderaan