Momentsleutel bij Aldi

turboturbo

Forumguru
Ik gebruik het apparaat vooral om met een polijstkegel het plaatwerk onder de deurgrepen te polijsten, maar wil wat meer koppel om soepeler te kunnen werken.
Even off-topic, maar kan je daar dan niet een gewone boormachine met stekker voor gebruiken? Ik begrijp dat draadloos fijn werkt, of zijn er nog andere redenen om dat soort polijst werk met een accu machine te doen?
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Even off-topic, maar kan je daar dan niet een gewone boormachine met stekker voor gebruiken? Ik begrijp dat draadloos fijn werkt, of zijn er nog andere redenen om dat soort polijst werk met een accu machine te doen?

Yep, belangrijkste is dat ik er geen goede dure boormachine aan wil wagen: bij polijsten met een kegel belast je de boor zijwaarts, de lagers van een boor zijn gemaakt dat ze vrijwel alleen in de lengterichting belast worden, en dat kost je dus heel snel de lagers van je boor. Dus een goede reden dat ik daar een apparaat met behoorlijk koppel en een niet te hoge prijs voor wil gebruiken. Daarnaast werkt het zonder snoer gewoon prettiger.
 

MarcoO2

Forumguru
Deze week even kijken naar de Makita accuboor bij de Aldi, maar geen mens wist welk koppel het apparaat kon leveren. Uiteindelijk via google het antwoord gevonden: 30 Nm, dus van afgezien (verschil met de 25 Nm van apparaat dat ik nu heb, is te klein om daar 149 euro voor neer te tellen). Ik gebruik het apparaat vooral om met een polijstkegel het plaatwerk onder de deurgrepen te polijsten, maar wil wat meer koppel om soepeler te kunnen werken.
Vorig jaar hadden ze een Metabo accuboor (deze) met 40 Nm voor dezelfde prijs als die Makita. Was een betere aanbieding ;) ben er erg blij mee.
 

Cordoba

Forumguru
Inderdaad mooie set Marco, nadeel vind ik alleen alle bitjes en boren die je verplicht bent om mee te kopen, omdat vaak hetzelfde apparaat niet los verkrijgbaar is, maar ik ga Metabo voorlopig in de gaten houden. :thumbsup:
 

MarcoO2

Forumguru
Ach, de prijs was nog steeds fors beter dan de beste deal op internet zónder bitjes en boortjes. Geen probleem dus.
 

EdK

Forumguru
Ach die boortjes en bitjes zijn kwalitatief zo goed dat ze na enkele keren gebruiken al weggegooid kunnen worden...:deuk:
 

turboturbo

Forumguru
Ik volg Timmerman Koos op YouTube en onlangs had hij een filmpje over gereedschap / machines. Vertelde dat A merken vaak ook een 'mindere', goedkopere lijn verkopen onder dezelfde merknaam.
Had zelf als voorbeeld 2 identieke Makita accuboren waarvan er eentje beduidend minder is qua kwaliteit. En ook een schaaf van een bepaald A merk zou 2 verschillende kwaliteiten leveren.

Nu vraag ik me dan toch af, als je al een A merk bij Lidl vind, is dat dan niet de goedkopere lijn?
 

Niels83

Forumguru
Ik volg Timmerman Koos op YouTube en onlangs had hij een filmpje over gereedschap / machines. Vertelde dat A merken vaak ook een 'mindere', goedkopere lijn verkopen onder dezelfde merknaam.
Had zelf als voorbeeld 2 identieke Makita accuboren waarvan er eentje beduidend minder is qua kwaliteit. En ook een schaaf van een bepaald A merk zou 2 verschillende kwaliteiten leveren.

Nu vraag ik me dan toch af, als je al een A merk bij Lidl vind, is dat dan niet de goedkopere lijn?

Eigenlijk al het materiaal dat je bij praxis, lidl en dergelijke koopt is die b kwaliteit. Vaak hebben ze een andere product naam, en is het gemaakt van ander materiaal.

Eigenlijk net als de bosch wasmachines, heb je de wasmachine met rode opdruk dan zijn ze in Spanje gemaakt met mindere onderdelen. Met zwarte opdruk zijn ze beter.

Toch kun je als amateur vaak prima uit de voeten met de b kwaliteit. Jammer alleen dat je met zoveel of meer betaald voor minder.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals uit het voorbeeld van Niels ook blijkt: veel merken hebben een professionele en particuliere lijn, en dat vind je in allerlei producten, en op vele niveau's vind je dat verschil terug.

Een mooi voorbeeld om dat duidelijk te maken: op het werk staan een aantal professionele afwasmachines van een bekend A-merk. Als ik de Nederlandse vestiging van dat bedrijf bel, bel ik met de professionele divisie en wordt de telefoon binnen 30 seconden opgenomen. Bel ik datzelfde bedrijf maar met de afdeling voor particuliere klanten, dan mag ik blij zijn als ik binnen 10 minuten iemand aan de lijn heb. En ja die professionele apparaten zien er op het eerste gezicht nagenoeg hetzelfde uit, maar het prijskaartje (en de levensduur bij intensief gebruik) scheelt echt wel een factor 5. Zo weet ik ook van fabrikanten van boormachines e.d. dat een fabrikant bijv. een professionele blauwe lijn heeft (met blauwe behuizing) maar ook een particuliere groene lijn.

Producten die je bij de Lidl haalt zijn prima voor normaal particulier gebruik, maar minder geschikt voor intensief (beroepsmatig) gebruik.
 

EdK

Forumguru
Zo weet ik ook van fabrikanten van boormachines e.d. dat een fabrikant bijv. een professionele blauwe lijn heeft (met blauwe behuizing) maar ook een particuliere groene lijn.
Noem het beestje dan bij ze naam als je het over Bosch hebt, en volgens mij was het net andersom met die kleuren.
Makita had het vroeger ook in 2 kleuren, de blauw/groene kleur was de Pro versie en de oranje uitvoering was die voor de hobby klusser....
En zo zal menig leverancier die twee lijnen in kwaliteit houden.
De B lijn is prima voor thuis gebruik waar men de gereedschappen niet dagelijks gebruikt.
Maar professioneel gezien hoef ik die spullen niet, omdat ik me dan dagelijks zou ergeren aan de kwaliteit.
Als voorbeeld in tangen zal ik altijd de Knipex of Belzer tangen gebruiken, PB schroevendraaiers te koop per stuk en niet per set in een blister.
En als je dan een beginnend monteur mee hebt die een tang uit een 5 euro bak heeft aangeschaft, tsja aan ene kant begrijpelijk maar of ik een kabel bijvoorbeeld in één keer doorknip of dat ik 5 keer moet knippen met zo'n 5 eurie ding....
En een beetje goede beginnend monteur heeft het gauw in de gaten en zie je in redelijk tijdbestek zijn gereedschap veranderen in het betere soort.

Steek / ring sleutels daartegen gebruik ik zakelijk ook de B keuze, maar dit meer omdat ik vaak boven water aan het sleutelen ben.... en tsja dan dondert er wel eens wat het water in.....
De A keuze steek / ring sleutels liggen dan gewoon in de wagen, die gebruik ik bv alleen als ik aan pompen moet sleutelen.
 

MarcoO2

Forumguru
Inderdaad zie je die verschillende lijnen, het duidelijkst bij Bosch met zijn blauwe professionele lijn en groene consumentenlijjn. Maar dat er van dezelfde serie kwaliteitsverschil zit, afhankelijk van het verkoopkanaal, is onzin. Een Bosch blauw is altijd een Bosch blauw. En een Metabo van de Aldi is even goed als een Metabo van de profi bouwmarkt. Het zijn ook gewoon dezelfde serienummers en specificaties. Als dat niet zo zou zijn, zou een goed merk in no time zijn reputatie om zeep helpen en bovendien in juridische procedures op z'n gezicht gaan.

Broodje aap dus, van die timmerman Koos.
 

MarcoO2

Forumguru
Ach die boortjes en bitjes zijn kwalitatief zo goed dat ze na enkele keren gebruiken al weggegooid kunnen worden...:deuk:
Klopt. Meer "Nice to have" naast m'n eigen kwalitatief goede lijn, dan echt nuttig. Soms zit er alleen nét dat ene bitje bij wat je nog niet hebt, en das dan wel weer handig ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
als je het over Bosch hebt, en volgens mij was het net andersom met die kleuren
Nee hoor, de blauwe lijn is voor professionele toepassing, de groene vind je breed uitgestald in alle bouwmarkten waar je die blauwe nou juist zelden of nooit tegenkomt.
 

Niels83

Forumguru
Bij makita is het wel onduidelijk welk a en b is. Er zit wel echt een verschil in kwaliteit. De prijs scheelt nauwelijks, maar onder het blauw groene plastic zit totaal iets anders. Overigens kun je het zien aan de serie naam, maar dan moet je weten wat waarvoor staat.
 

ertromp

Forumguru
Zo'n momentsleutel van Aldi of Lidl is een perfecte hulp om in de auto te leggen en te gebruiken bij een eventuele wielwissel onderweg.
Sleutel je meer aan motorblokken en onderstellen ga dan voor een gerenommeerd merk waar een certificaat van nauwkeurigheid bij zit en met een afwijking die max binnen de 5% ligt maar dan heb je het over prijzen :nailbiting:
En dan zou je ze ook nog moeten laten ijken regelmatig.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

ertromp

Forumguru
Zou mooi zijn als je die onderbouwing hier zou willen posten
Heb zelf die sleutel van de Aldi in de auto en goede exemplaren van Gedore en Mannesmann in de gereedschapwagen maar die zijn met certificaat en een verstelling die een stuk nauwkeuriger gaan dan het Aldi exemplaar
 

Agent327

Forumguru
Was glad vergeten hier nog op te antwoorden. Hier een link naar de volvo700verening waar ze allemaal maar wat al te graag over zo'n sleutel beschikken en hier een link waarin het eea wordt uiteengezet over callibratie en testen van deze sleutels.
Al met al zo'n gek apparaat is deze sleutel nog niet.
Wel is het aan te raden om na het gebruik van dit gereedschap de veer weer in ontspannen toestand te brengen.

Succes ermee
 
Bovenaan Onderaan