Mogelijk defect achterruit verwarming Fabia II

Ik zag gisteren en vanmorgen een vreemd effect op mijn achterraam.

Er blijft 1 strook van 2 verwarmingslijnen aanzienlijk langer nat dan de rest.
Uiteindelijk verdwijnt daar ook het vocht wel, maar dat kan ook komen door de algehele opwarming van de ruit door de binnentemperatuur e.d.

DSC_0125.jpg DSC_0126.jpg

Aangezien ik de auto sinds maart heb, heb ik de winter niet meegemaakt. Weet niet dus of dit euvel normaal is of vaker bij mensen voorkomt ?

Groeten,
Just-in-Time

piair1982

Forumguru
Een stripje of twee eigenlijk zijn waarschijnlijk doorgesneden.

Dan doen ze het niet meer.
Als je nog garantie hebt, ff langs de dealer en hopen dat ze het onder garantie vervangen.

djmshell

Senior Member
lijkt er inderdaad op dat 1 a 2 van de verwarmingsdraden defect zijn ( geen contact maken)....

even langs dealer....

Cordoba

Forumguru
Zandkorreltje lijkt me overdreven, maar bijvoorbeeld zaken laden die tegen de achterruit aan komen kan wel zoiets veroorzaken. Overigens zou ik adviseren om de achterruitverwarming niet te veel te gebruiken: doordat 2 lijnen van de achterruit verwarming het niet doen, ontstaat er ongelijkmatige verwarming van de achterruit, waardoor ie ook kan springen (een deel van de achterruit wil uitzetten vanwege de verwarming, een deel niet, waardoor je grote spanningen krijgt in de ruit, waardoor ie kan scheuren/springen, zou niet de 1e achterruit zijn die springt door deels kapotte achterruitverwarming.

Bedankt voor alle reacties, tips.

Woensdag gaat hij toch voor een beurt dat geef dit probleem meteen aan.
Even afwachten hoe dat gaat aflopen. Kan me niet herinneren dat ik met zoveel lading gereden heb dat op die hoogte tegen de achteruit is aangekomen... maar goed.

Chatslet

Forumguru
Ik heb dit euvel bij verschillende auto's gehad maar eigenlijk nog nooit mee gemaakt dat de achterruit was gesprongen. Aan de andere kant... Dat zou het probleem wel oplossen. Even langs Carglass/Autotaalglas, groene kaart er bij en klaar.

Is een oplossing, maar vandaag is het voor 15,- euro gerepareerd door de dealer tijdens een beurt.
Er was schade te zien op de kapotte strips dus is waarschijnlijk gekomen door lading in de auto,... wel slappe strips dan, want heb vorige auto's altijd helemaal vol gepropt en nog nooit dit euvel gehad en kan me niet herinneren dat ik in de Faab lading tegen de raam had zitten... Dus voor alle lezers,... wees voorzichtig met je lading !

Ik ben benieuwd hoelang deze reparatie het houdt. Lang geleden had ik bij Renault dit soort problemen vaak en de reparaties hielden nooit lang. Bij Mazda had ik dit soort problemen pas na 10 jaar.
Overigens is het bij garantie zo, dat de verkoper moet bewijzen dat jij de schade zelf hebt veroorzaakt door bagage bijvoorbeeld.

Ligflits

Senior Member
bij mijn vorige auto ook wel eens gehad, toen ik me er genoeg aan irriteerde gewoon een tubetje zilverlijm (Bison) besteld, en een klein beetje op het breukje gesmeerd (=geverfd met een kwastje). Plakbandje aan weerszijden, smeren, plakbandjes weg, dagje laten uitharden, en weer jaren plezier van gehad, totdat ik mijn auto verkocht.
zilverlijm wordt ook gebruikt om spoortjes op printplaten te herstellen, dus ook te vinden in de hobby electro winkel.

Cordoba

Forumguru
Ik heb dit euvel bij verschillende auto's gehad maar eigenlijk nog nooit mee gemaakt dat de achterruit was gesprongen.

Het is ook niet zo, dat het per definitie gebeurt, maar als je een achterruit hebt waar al wat interne (mechanische) spanning inzit, en de beschadigde verwarmingsdraden zitten op een ongelukkige plaats (ongelukkig verdeelde verwarming) dan kan het gebeuren. Ik heb op verschillende autofora meerdere voorbeelden gelezen. Vergelijk het met een in elkaar gelopen motorblok: veel mensen maken het nooit zelf mee, maar het gebeurt wel zo af en toe.

Beedeewee

Forumguru
Vanmorgen zag ik ook dat 1 draad niet meer warm werd. Is dit zelf te repareren?
Of moet je hiervoor echt naar de dealer?

Bovenaan Onderaan