Moet Skoda nog een ultragoedkope auto bouwen?

Dutch4x4

Senior Member
Dit draadje op het oude Skoda-prikbord zette me aan het denken:

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=296&i=12656&t=12656

Wat vinden jullie? Moet Skoda in navolging van Renault met een eigen Dacia Logan komen en daarmee zijn oude markt van dienst blijven? Ofwel: de Fabia Junior voor de oostblokmarkt ook in NL lanceren?

Of staat dat in de weg van het nieuwe imago dat Skoda aan het kweken is van kwaliteitsauto's tegen een redelijke prijs?
 

Exciter

Administrator
Er rijden in Tsjechie wel Fabia's rond met zwarte kunststof bumpers en spiegels, die zullen vast goekoper zijn, dan de modellen op de nederlanse markt.

Ik denk, dat het eerder de verkoopstrategie van de importeur is, die de alle goedkopste modellen niet invoerd?
 

Dutch4x4

Senior Member
Dat is dus schijnbaar die 'Fabia Junior', die met die zwarte bumpers en verder ook behoorlijk uitgekleed.

Ik denk ook dat zo'n auto imagoverstorend zou werken in NL. Laat die markt hier maar aan de Koreanen.
 

Octaviarijder

Actief lid
Ik zou het als ik Skoda was niet doen, het imago wat ze nu hebben is meer waard. Als het geen kwaliteitsauto wordt, worden al je andere produkten daar ook op aangekeken.
 

JJB

Lid
Het één hoeft het ander toch niet uit te sluiten? De Fabia is een kwaliteitsauto, of de bumpers nu zwart zijn of meegespoten maakt daarbij in mijn ogen niet uit. Het imago van Skoda lijkt me inmiddels wel zodanig in orde dat ze zich niet meer hoeven te bewijzen bij elk nieuwtje dat op de markt komt. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die niet zitten te wachten op een flitsend uiterlijk en de nieuwste gadgets maar die wel graag in een betrouwbare auto willen rijden.
 
Na het lezen van dat artikel vind ik wel dat het een Skoda rijder is die beter in een Lada kan gaan rijden dan in een Europese auto. Hij hecht niet eens waarde aan een airbag zodat de prijs van de auto nog meer naar beneden gaat???

Ik begrijp best dat je voordelig wilt rijden maar tegenwoordig ontkomt je niet meer aan een beetje confort en/of veiligheid en veiligheid staat bij mij in ieder geval hoog op het lijstje.
 

Dutch4x4

Senior Member
JJB: toevallig dezelfde als JJ uit dat prikborddraadje? Zinvolle en leerzame bijdragen waren dat in ieder geval.

Ik snap trouwens je tegenwerping, maar voor grote groepen mensen heeft Skoda nog steeds dat poor man's imago, ondanks dat ze wellicht rationeel wel anders weten. Een Fabia Junior zou dat negatieve beeld alleen maar versterken.

Neemt niet weg dat er zeker markt is voor dat soort auto's. De vraag is alleen of Skoda ze moet bieden.

Overigens, Rogier, het nadeel van al die extra veiligheids- en comfortvoorzieningen is wel het enorm toegenomen gewicht. Dat is niet alleen uit kostenoogpunt een doorn in mijn oog, maar vooral vanwege het verminderde rijplezier dat een zwaardere auto geeft.

Er is dus volgens mij óók een markt voor uitgeklede sportwagens zonder airco, airbags, traction control/ESP, etc., die een pure rijervaring bieden. Zeg maar een Lotus Elise, maar dan betaalbaarder. Maar ja, dat mag allemaal niet meer. /forum/images/graemlins/frown.gif

Wat mij betreft mag de milieulobby nog wel wat harder roepen. Dan komen de fabrikanten erachter dat je met gewichtsbesparing energie bespaart en gaat al die overbodige meuk eraf. Voor een beeld van een ook voor rijliefhebbers mooie toekomst:

http://www.autoblog.nl/archive/2005/10/19/volkswagen_eco_racer
 

JJB

Lid
Inderdaad ben ik de JJ van het prikbord.

Zolang Skoda met Superbs en luxueuze en/of sportieve Octavia's ook in de hogere prijsklasse aanwezig is denk ik niet dat de aanwezigheid van een Fabia Junior het zorgvuldig opgebouwde nieuwe imago teniet doet. Ik heb niet het idee dat het met zo'n Junior-uitvoering in Nederland storm zal lopen, maar het zou wel een interessant alternatief zijn voor de veelal Aziatische concurrentie in de lage prijsklasse.
 
@Dutch4x4, daar heb je zeker een punt, een Elise is zeker een pure rijervaring.

Wat ik probeer te zeggen is dat er enkele veiligheidsvoorzieningen zoals airbags toch zeker wel noodzakelijk zijn terwijl je het niet merkt dat het er in zit. Het is toch wel prettig dat een klap een beetje wordt opgevangen lijkt me.

Als je graag "puur" wilt rijden moet je op een gegeven moment een streep zetten waarbij je kijkt naar wat verantwoord is en niet. Airco is niet zo spannend maar ABS is toch wel verstandig.
 

dorstvlegel

Actief lid
Laat skoda niet het goede imago verspelen door een goedkope auto te bouwen. Ik heb mijn schoonmoeder eindelijk zover dat ze begrijpt waarom ik in een Octavia rijdt. Toen ik haar vertelde dat ik een Skoda had besteld kreeg ik als reactie: "Dat zijn toch van die slechte auto's" " Jij rijdt toch altijd VW voor de kwaliteit"
 

Exciter

Administrator
Mijn mening ook: Laat de goedkope autotjes nou eens aan Dacia en Lada over.
Renault kan er trouwen ook wat van, als ik die uitgeklede verlengte Clio's in Tsjechie zo rond zie rijden... /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/grin.gif

En Skoda mag van mij terug daarheen, waar ie historisch gezien altijd tussen hoorde voor de komst van ome Stallin - namenlijk in de betere middenklasse en luxe tot uiterst onbetaalbaar luxe.

Zo kunnen de heren Laurin en Klement van hun laatste rust genieten zonder in hun eigen graf te hoeven draaien... /forum/images/graemlins/wink.gif
 
Bovenaan Onderaan