Modem hangt in Enyaq / geen internet connectie

R4D

Nieuw lid
Ik rij sinds september met een Enyaq 80 first edition en heb sinds die tijd met grote regelmaat last dat de auto geen connectie met het internet kan maken. De oplossing met zekering 19 al eens geprobeerd en dit werkt. (Probleem treed meestal op als de auto een nacht niet aan de lader heeft gestaan). Bij de dealer en bij Skoda Nederland dit aangekaart echter een oplossing is kennelijk moeilijk. Men verwijst telkens naar de app maar die werkt prima (mits de auto online is).
Van een auto van rond de € 60.000,00 zou je toch mogen verwachten dat dit goed werkt. Of dat Skoda met een oplossing komt. Maar nu bijna een halfjaar verder emmer ik nog steeds met dezelfde problemen. Waardoor je niet je auto vooraf kunt voorverwarmen of kunt zien hoever hij opgeladen is. Ik had begrepen dat vw / skoda een goed service hadden maar merk daar in de praktijk niet veel van. Ondanks dat de auto fijn rijd zou ik hem voorlopig niet adviseren gezien mijn ervaringen.
 

Japanese Power

Donateur
Bekend probleem, alle Enyaq (lees Skoda gebruikers) hebben hier bij tijd en wijle last van. Als ik de app open heb ik soms geen connectie met de Enyaq, maar daarentegen op dat moment wel met de CitiGo E iV, die is eigenlijk altijd wel goed connected. De connected module van de Enyaq is niet de stabielste, maar ook de servers waarmee wordt gecommuniceerd zijn niet geheel vlekkeloos. Als ik kijk hoe andere merken dit hebben geregeld, dan zie ik daar wel eens wat hick-ups maar niet zoals bij Skoda, helaas.

Iets met you-got-to-deal-with-it...

BTW: Meet en Greet wordt erg gewaardeerd, dank!
 

Ev21

Nieuw lid
Vijf dagen geleden weigerde de internetverbinding van mijn Enyaq. Dus geen actuele navigatie-data en uiteraard geen contact met de app. De SOS-melding zou natuurlijk ook niet werken, maar ja, die heb je niet dagelijks nodig …
Bij een poging Skoda Connect opnieuw te activeren kwam een probleemmelding en ‘dat ik het later maar weer eens moest proberen’.
Uit- (de toets lang indrukken) en aanzetten van het infotainmentsysteem (op advies van de dealer) hielp niet. Afspraak bij de dealer kon over 4 weken! Geen zin om zelf met de 12v accu of zekeringen te prutsen.

Vandaag viel op dat de LTE wereldbol boven in het scherm wel wit werd en niet grijs bleef (maar zonder signaalsterkte) en dat de auto bleef volhouden dat de online-modus actief was, maar zoals gezegd zonder resultaat. Uit pure balorigheid heb ik de private modus - geactiveerd en even later na afsluiten, even weglopen (sleutel buiten bereik) en weer instappen de online modus aangezet. En ziet, het wonder was geschied, binnen enkele seconden actuele verkeersinfo en een werkende app.

Begin november krijg ik een nieuwe 12v accu en de nieuwe(re) software, dat is dan geen dag te vroeg …
 

Japanese Power

Donateur
Niet onbekend. Kwestie van de zekering van de Connect module even 5 minuten verwijderen en dan terugplaatsen. Klinkt krom maar helpt bij mij wel altijd als de auto weer eens niet connected is. Ik heb ergens de link gepost naar welke zekering. Jouw manier is ook een optie. Alleen werkte dat bij mij niet.
 
Laatst bewerkt:

Japanese Power

Donateur
Even gezocht: hier staat nog een workaround als noodoplossing. Die werkt bij mij altijd wel. Heb de zekering zelfs gemarkeerd en een zekeringentangetje standaard in de auto. Simply clever en always connected. NOT.
 

Marcus Drost

Nieuw lid
Ik rij sinds september met een Enyaq 80 first edition en heb sinds die tijd met grote regelmaat last dat de auto geen connectie met het internet kan maken. De oplossing met zekering 19 al eens geprobeerd en dit werkt. (Probleem treed meestal op als de auto een nacht niet aan de lader heeft gestaan). Bij de dealer en bij Skoda Nederland dit aangekaart echter een oplossing is kennelijk moeilijk. Men verwijst telkens naar de app maar die werkt prima (mits de auto online is).
Van een auto van rond de € 60.000,00 zou je toch mogen verwachten dat dit goed werkt. Of dat Skoda met een oplossing komt. Maar nu bijna een halfjaar verder emmer ik nog steeds met dezelfde problemen. Waardoor je niet je auto vooraf kunt voorverwarmen of kunt zien hoever hij opgeladen is. Ik had begrepen dat vw / skoda een goed service hadden maar merk daar in de praktijk niet veel van. Ondanks dat de auto fijn rijd zou ik hem voorlopig niet adviseren gezien mijn ervaringen.
De beschreven symptomen zijn herkenbaar want ik rij ook een Skoda Enyaq 80 bouwjaar 2021/04. Ik heb het probleem van ontbrekende communicatie tussen de auto Skoda Enyaq en de App enkele dagen getraceerd en het blijkt dat de Skoda Enyaq alleen met de Skoda App communiceert als het infotainment-scherm in de auto in ONLINEMODUS (met positiegegevens) staat. [Deze modus is herkenbaar aan de wereldbol met de pijl erin.] Staat de auto in de gewone ONLINEMODUS [wereldbol zonder pijl] of in ONLINEMODUS (nu geen verbinding) [wereldbol met een rood kruis] dan wordt de Skoda App niet ge-update. De Skoda Enyaq is echter alleen af en toe en met tussenpozen van uren of dagen in de ONLINEMODUS (met positiegegevens) [dus wereldbol met de pijl erin]. En dus is de communicatie tussen de auto Skoda Enyaq en Skoda App beperkt schaarse momenten. Als de auto afgesloten is dan heb ik vrijwel nooit een verbinding met de App. En dus werken functie niet om de auto voor te verwarmen etc. Een uitzondering hierop is als de auto aan het laden is. Gedurende het laden stuurt de Skoda data naar de App maar wel onregelmatig en met pauzen van uren. Screenshot 2023-07-06 at 23.29.56.jpg
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Het probleem van TS is dat zijn modem lijkt te hangen en, ondanks de juiste instellingen, geen verbinding meer maakt. Ik heb dat in mijn Golf uit 2021 ook gehad. De oplossing was toen volgens VW.:
“Volg de onderstaande stappen om het probleem te verhelpen: "
- Start de motor (alle deuren gesloten);
- Wacht tot het privacy symbool in het infotainmentsysteem te zien is;
- Kies "Positie Delen" via het pull down menu;
- Wacht 30 s;
- Zet de motor uit, verwijder de sleutel (als het geen keyless voertuig is) en open de bestuurdersdeur;
- Sluit de deur;
- Zet de motor aan;
- Wacht tot het privacy symbool in het infotainmentsysteem te zien is;
- Kies "Positie Delen" via het pull down menu;
- Wacht tot de wereldbol wit is (dit kan tot 4 minuten duren).".
Na het uitvoeren van deze stappen moet de netwerkverbinding weer beschikbaar zijn.“

Zie https://www.skodaforum.nl/forum/i/2021-golf-8-gti-black-style-kings-red.46048/post-1017285
 

Marcus Drost

Nieuw lid
Het connectie probleem van mijn Skoda 80 first edition is verholpen door de dealer. Oorzaak van de connectie storing (symptoom is o.a. dat de navigatie niet de positie kent) was een los-vaste stekker. Hiervoor was de connectie instabiel. Na het vastzetten van de stekker zijn de problemen verholpen.
 
Bovenaan Onderaan