Mobilofoon monteren in O3 combi

elsinga

Forumguru
Mederijders,

naast O3 Combi rijder ( nu voorloop 1.2 TSi, straks 2.0 TDI) ben ik ook zendamateur. Ik gebruik daarbij een mobilofoon om contact te leggen met andere zendamateurs. In mijn Ford Mondeo kon ik het bedieningsdeel (met daaraan de microfoon) op een gemodificeerde GPS zuignap op de middenconsole naast de radio kwijt. Zat een mooie gladde afwerkingstrip die breed genoeg was. Helaas, in de O3 zit dat niet.

Nu kan die zuignap ook net rechts van het midden op de voorruit, maar dan kan ik er bijna niet meer bij en het moet wel veilig blijven. Dus heb ik inmiddels een zuignap met lange arm (ooit in gebruik bij mijn eerste GSM, 18 jaar geleden) verbouwd, zodat het bediendeel nu op het dashboard rust rechtsboven de radio. Alleen, door de lange arm is dat er instabiel...

Ik ben dus op zoek naar een betere oplossing. :)

Nu heeft de middenconsole aan de "onderkant" een mooie stevige opstaande rand, van ongeveer 2cm hoog en 1cm dik. Zou ik daar een op maat gebogen plaatje aluminium aan kunnen hangen, waarbij het plaatje uitkomt net onder de plastic zijkant van de middenconsole en ik aan de achterkant daar een stuk klittenband plak waarmee de boel dus redelijk vast komt te zitten? Er zou dan een complete mobilofoon (dus bediendeel plus de rest) aan komen te hangen, in totaal 2 a 3 kilo. Of, als dat te veel is alleen het bediendeel weer met de GPS zuignap op het alu gezogen.

Of heeft iemand anders nog slimme ideeën?
 

elsinga

Forumguru
Krekt! Alleen zou bij mij de mobilofoon niet bovenop de rand kunnen, maar aan de zijkant komen te hangen.
 

AndreM

Forumguru
Is een aluminium beugeltje die ik iets in de haak gebogen heb en opgevuld met een vulplaatje zodat het geheel klem zit.
En als extra nog een stukje dubbelzijdig tape op het vulplaatje en aan de linker binnenzijde van de beugel.
Zit nu al meer dan een jaar en blijft strak op zijn plaats zitten.
Wat gewicht betreft, kan die rand een hoop hebben en de bijrijder heeft er geen last van.
 

elsinga

Forumguru
Die rand is volgens mij ook stevig genoeg. Ik denk dat als ik een aluminium plaatje van 1 a 2 mm dik in de juiste maat U buig, dat ik daaraan best het gewicht van de mobilofoon kwijt kan. In het U deel nog wat rubber plakken tegen de krassen en klaar is Robert. Nou ja, als ik tenminste die U er netjes in kan buigen. Want een buigtafel/-bank heb ik dus niet. :)
 

AndreM

Forumguru
ik heb het gebogen in een bankschroef, maar met een workmate van Black & Dekker kom je ook een heel eind.
En voor de maten, buig eerst een hoek van 90 gr, teken daarna de binnenmaat af en hou die lijn aan waarop je de U_vorm buigt, dan zit je altijd goed.
 

elsinga

Forumguru
Hmmm.... een Workmate hebben we hier ook nog wel. Niet te dik alu nemen, zou best eens goed kunnen gaan. En de dikte van de planek op zo'n ding is niet heel erg veel dikker dan die rand van de middenconsole, gok ik. Ha! Ik begin zin te krijgen om te gaan freubelen! Nou ja, eerst maar eens ergens alu gaan scoren. Liefst een plaatje op maat. Dus eerst meten.

Dank voor de tips!
 

AndreM

Forumguru
Elke bouwmarkt heeft alu in verschillende vormen, dikte, maten en lente. De kortste lengte is 1 meter.
Ik zou minimaal een dikte van 2 mm nemen, maar 3 mm is nog steviger en dat verbuig je niet zo snel in als het om de middenconsole gemonteerd zit.
Maar ook de breedte bepaald hoe stevig het zal zijn, neem je meer dan 2 cm breed dan kom je goed weg met een dikte van 2 mm.

Suc6 met je klusopdracht. :thumbsup:
 

elsinga

Forumguru
Even om het draadje af te ronden. Ik heb inmiddels een plaatje aluminium laten buigen met een U vorm van 1cm/2.5cm/21cm en met wat ductape in de U ter bescherming van de middenconsole hangt dat prima. Dus: missie geslaagd. ;)
 

elsinga

Forumguru
Yep. Zit behoorlijk stevig, door het gewicht van de mobilofoon. Om te voorkomen dat de beugel richting achterbank schuift wel even een kleine "spin" (variant sier, 5cm lang) richting dashboardrand in het voetendeel voor de passagier gebruikt. Gebeurt zo niet veel mee, qua schuiven. :)

Voordeel: boel is er ook zo weer uit, kwestie van antennekabel en voedingskabel losmaken en er uit tillen.
 

Cordoba

Forumguru
Welke plaatdikte heb je gebruikt? 1 á 1,5 mm is ruimschoots voldoende. Heel, heel vroeger heb ik eens stage gelopen, en kreeg opdracht om een ophangsysteem voor een IR-transceiver te ontwerpen. Gewicht van de transceiver iets van 1 kg. Ik heb de dunste alu plaat gepakt die de werkplaats had, en dit laten maken. De professor had er vertrouwen in, en ging zelf aan de beugel hangen, en die beugel gaf geen krimp (onder ca. 70 kg belasting).
 

elsinga

Forumguru
Beetje overkill, maar 2.5mm meen ik. Is op zich handig, kon ik de kop van de boutjes waarmee ik de beugel van de mobilofoon op het aluminium bevestigde mooi verzinken. ;)
 
Bovenaan Onderaan