Mistlichten voor

Br3cht

Actief lid
en als je een beetje handig bent kan je een hele set met bekabeling en schakelaars kopen rond de 200euro
Normaal gezien staan ze er rap in, enkel een vag-com nodig om ze aan te zetten
 

EdK

Forumguru
tsja maar je was ook geemancipeerd had je eens verteld, dus dat wordt zelf sleutelen ......:D
 

bobbie

Senior Member
Ja Ed, ben ook erg blij dat je dat gepost heb! Weet nog niet wat ik doe, ga iig de dealer vragen naar de opties!

En weet je al wat meer wat de opties zijn? De dummies of echte?
Ben zelf ook geintresseerd dus ik hoor het graag!
 

bing69

Actief lid
Ik heb dus de cornerverlichting en misbruik die al twee jaar als dagrijverlichting. Werd vandaag achtervolgd en voor mijn huis staande gehouden omdat ik de verkeerde verlichting aan had staan. Agent heeft de nummers genoteerd en belt mij met de uitslag terug. Ben benieuwd.
 

Maarten

Forumguru
Ik kan je die uitslag wel voorspellen:

De Europese regelgeving:
- dagrijlichten voorzien moeten zijn van een EG-onderdeelgoedkeuringsmerk, dat is een rechthoek waarin de letter "e" gevolgd door een nummer of lettercombinatie;
- dagrijlichten voorzien moeten zijn van het symbool "RL" (zoals mistlampen de code "B" of "F" moeten hebben);
- het het lichtdoorlatend gedeelte van het glasoppervlak minstens 40cm² bedraagt (kleine dagrijlichten mogen dus niet!);

- de hoeken (naar boven, beneden en opzij) waaronder het licht wordt uitgestraald aan bepaalde strikte waarden moet voldoen;
- tenslotte; dagrijlichten automatisch moeten worden uitgeschakeld als de hoofdverlichting wordt ontstoken. (mag dus niet tegelijk met dimlicht kunnen branden.)
Art 1.1.n3 Voertuigreglement: dagrijlicht: een licht dat voorwaarts gericht is en wordt gebruikt om het voertuig tijdens het overdag rijden beter zichtbaar te maken.

Artikel 41 RVV1990 lid 1. Onverminderd artikel 32, eerste lid (verplicht dimlicht voeren bij slecht zicht), mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.

Als de dagrijlichten aan één van de bovenstaande eisen niet voldoet kan bekeurd worden voor het voorzien zijn van meer lichten dan is toegestaan.

Zie ook HIER.
 
Tja, volgens mij heb ik mijn mistlampen nog nooit gebruikt. Bij onze eerste auto hadden we ze niet, daarna wel. Vanaf juli 1998 dus nog nooit mistlampen aangehad. Mensen doen ze veel te snel aan. Erg irritant vind ik dat overigens.

Kan me bij het cosmetische gedeelte wel iets voorstellen. De auto is toch minder af zonder.
 

nemo

Senior Member
En weet je al wat meer wat de opties zijn? De dummies of echte?
Ben zelf ook geintresseerd dus ik hoor het graag!

Ben vandaag langs geweest.
1. dummies bestaan niet (meer). ze kunnen wel de lamp bestellen en er in zetten zonder aan te sluiten, maar dat is natuurlijk een beetje onzin..
2. de mistlichten zijn rond
3. zelfs al heb je mistlichten, heb je alsnog een gat bij je linker mistlicht!! volgens de monteur zou het een reden hebben, verkoeling ofzo?!

Dus ik kan wel mistlichten laten monteren, maar die heb je in NL zo weinig nodig, en het vult het gat in de bumper niet op, dus denk dat ik het niet ga doen.

Off-topic: heb wel meteen de stootstrips voor de deuren besteld :D
 

Gieliovd

Forumguru
Ik gooi maar wat in de lucht... is dit gat toevallig niet je montagepunt voor de nood-trek-haak?

edit: dat heet natuurlijk een sleepoog.
 

nemo

Senior Member
Haha ja dat zei ik ook, dat het voor het sleepoog is. En er zit idd een sleepoog achter. Maar bij de Fab1 zat er ondanks een sleepoog, toch een kapje voor!
 
Bovenaan Onderaan