Mistlichten achter (1 of 2?)

Octaaf

Forumguru
Gisteren de verlichting van de S2 eens goed bekeken (na 1 week in het bezit blijf je nieuwe dingen ontdekken).

Zag ik het goed dat beide lichtunits achter voorzien zijn van mistlichten?
Ik vind het zelf heel irritant als ik achter een auto rijd met dubbele mistlichten, het verschil met remmen is te klein en daardoor verwarrend (misschien wel gevaarlijk)

vraag 1: keek ik niet goed en is het toch maar 1 mistlamp achter?
vraag 2: indien toch 2 kanten. kan je dan 1 uitschakelen? (lampje eruit halen lijkt me geen optie, want dan krijg je een melding van kapot lampje)

hoor het graag, dank

Okki

Donateur
Zwart lampje erin.....

Zonder dollen, volgens mij bij alle Skoda 2 mistachterlichten. Persoonlijk vind ik dat ook niet duidelijk. Maar ja, vroeger kon je er idd makkelijk 1 lampje uitdraaien, maar tegenswoordig met al die electronische waarschuwingen gaat dat lastiger.

Overigens wel fijn: 2 achteruitrij lampen, hebben ook niet alle auto's.

CDK

Forumguru
In NL heb ik nog nooit een Skoda zien rijden met 2 werkende mistachterlichten. (Wat ik wel regelmatig zie is dat er achter helemaal niets brand bij mist en dat is veel kwalijker als dat er 2 mistlichten branden!!) In mijn S2 zitten er 2, maar er brand er maar 1.

Canon-Eye

Forumguru
In NL heb ik nog nooit een Skoda zien rijden met 2 werkende mistachterlichten.
Ik ook niet.
Dat er twee mogelijkheden zijn lijkt me logisch, aangezien Skoda's ook verkocht worden in linksrijdende landen.
En dat er standaard maar eentje brandt is net zo logisch, want veel duidelijker onderscheid t.o.v. de remlichten. Als ze bij jou (@Octaaf dus) echt beide branden, laat dan de rechtse asjeblieft uitschakelen?

andrehj

Forumguru
Nou, ik ben net nog speciaal even naar buiten gelopen om het te testen, en bij mij branden ze toch echt allebei. Helaas kan ik er niet eentje zonder foutmelding verwijderen, dus die blijft maar mooi zitten.
Overigens is dit probleem ook weer niet zo enorm groot, want ik kan me niet herinneren ooit met minder dan 50 meter zicht te hebben gereden en heb ze dus nog nooit in de mist nodig gehad.
Die lampen gebruik ik alleen om naar achteren te seinen, en dan zijn twee wel weer handig. :jaja:

andrehj

Forumguru
Met VCDS zeker niet (die is niet zo handig met de beroemde / beruchte byte 18), en die andere twee heb ik niet. Bovendien heb ik in de afgelopen jaren nog nergens in de lijstjes in de forums gezien dat je deze tweede mistlamp uit kunt zetten, dus ik heb er een hard hoofd in. Daarom vind ik het ook erg gek dat het bij @Corné de Kluijver wel kan. Misschien omdat dat een sedan is?

• Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Blij dat mijn Fabia het niet heeft.
Zou-ie er wel twee laten branden, dan zou ik de rechter op de een of andere manier afdekken aan de binnenkant van het glas. Al was het met verf... :tongue:

boontjeRS

Forumguru
Ik heb de rechtse achtermistlamp 1,5j geleden juist wel laten aanzetten met vcds. Mijn voorkeur. Kan dus ook uitgezet worden met vcds. Er zijn wel meerdere merken waar ze allebei branden. Had dit op m'n vorige auto (3serie) ook. Door de 3de remlicht valt het nog goed op als je remt. (getest door eer zelf achter te rijden)

kansberg

Forumguru
Bij mij branden er twee exemplaren, nooit over nagedacht eigenlijk :bloos: Heb het zelf nooit (hoeven) gebruiken. Mijn vrouw geeft aan in twee jaar misschien 4 keer de achter mistlichten aan gehad te hebben. Toch eens kijken hoe ik dit kan wijzigen, persoonlijk prefereer ik één exemplaar, maar rücksichtslos de rechter er uit schroeven leidt tot een storingsmelding vrees ik.

boontjeRS

Forumguru
Ik denk dat ik m'n achterste eerder aanleg bij regenval op onze Belgische snelwegen door opspattend water dan bij mist. Gezien onze perfecte staat van het wegennet hier. :nono:

Canon-Eye

Forumguru
Ik denk dat ik m'n achterste eerder aanleg bij regenval op onze Belgische snelwegen door opspattend water dan bij mist.
Tsja, in België...
Doe dat hier liever niet, en al helemaaal niet bij duisternis, want dan dringt het gewone achterlicht al veel beter door de waterdruppels heen dan wanneer deze (ook) door daglicht worden aangelicht. Mistachterlicht(en) erbij zorgt dan eerder voor verwarring, voor verblinding via het natte wegdek en voor moeilijker inschatten van de afstand.

andrehj

Forumguru
Ik heb de rechtse achtermistlamp 1,5j geleden juist wel laten aanzetten met vcds. Mijn voorkeur. Kan dus ook uitgezet worden met vcds. Er zijn wel meerdere merken waar ze allebei branden. Had dit op m'n vorige auto (3serie) ook. Door de 3de remlicht valt het nog goed op als je remt. (getest door eer zelf achter te rijden)
Hm, zou dat dan zijn dat het vanaf een bepaald modeljaar wel kan? Weet je toevallig nog waar je dat in VCDS hebt ingesteld? Was dat dan buiten byte 18? Ik ben het nooit tegengekomen.

boontjeRS

Forumguru
M'n rs is bwjr 4/2015. Heb het wel laten doen door iemand. Ikzelf heb daar geen verstand van of anders gezegd ken er niks van. Sorry hoor.

Highway

Forumguru
S2 uit 2010 met gloeilampen unit. 2 mistlampen. Achterlichten aan met DRL is aangezet door Vag techniek, maar ik verwacht niet dat zij voor mistlamp iets in aangepast hebben.

Rallye

Forumguru
Toch vind ik één mistlicht handiger dan twee: als je twee mistlichten aan hebt is de kans op verwarring met remlichten groot, met name als je plotseling met een voorligger geconfronteerd wordt die twee mistlichten voert. Bijvoorbeeld als je een viaduct over rijdt en opeens twee felle rode lampen voor je ziet. Erg vervelend. Ik pleit daarom voor één mistachterlicht: qua waarschuwing maakt dat niet uit, maar het verminderd de kans op verwarring.

Overigens: als bij auto's waar twee mistachterlichten gemonteerd zijn, er maar één werkt, gaat als de auto in "reismodus" (linksrijden) staat, dan het andere mistlicht aan?

Bovenaan Onderaan