Mist Skoda nog een imagomaker?

sitechris

Donateur
Even een volledig subjectieve stelling neerleggen:

Ik vind dat Skoda een imagomaker in het gamma moet opnemen. Een model waar ze geen geld aan verdienen, maar wel een model die imago van Skoda verder een boost geeft. Voorbeeld van zo'n model? Een kleine roadster met dikke 2.0 TDI/2.0 TSI (zoals VW die ook nog in de pijplijn heeft) of een TT die vist in de vijver Scirocco/TT.

Waarom? Ik denk dat Skoda zo'n auto nodig heeft om imago te verstevigen zodat ook VW, BMW en Audi rijders meer gaan overstappen naar Skoda en niet meer 'neerkijken' op het merk. Zo kun je lekker met je 'bugetmodellen' de markt betreden, maar heb je ook een eye-catcher in je gamma en groeit wellicht je schare fans. Wellicht zijn er dan kleine jongetjes die dan een poster van een Skoda ophangen op hun slaapkamer, waar nu wellicht de Audi TT hangt. Ik vind de Yeti overigens ook wel een klein beetje tot een niche behoren, maar een halve zwaluw maakt nog geen zomer!

Wat vinden jullie? En niet onbelangrijk, wat zal moeder VAG hiervan vinden?

Gieliovd

Forumguru
Ik denk dat je laatste vraag de belangrijkste is en gelijk de reden is dat dit niet op de markt is. Buiten het feit dat Skoda een bepaald imago nastreeft.

De moedermaatschappij heeft momenteel al een merk lopen wat het érg goed doet in vele markten, Skoda. Met de nieuwe Superb die het goed doet, met de nieuwe Fabia die het ook goed doet en de Greenline zorgt voor nog een boost. Buiten dat heb je de nieuwe Yeti waar een flinke campagne (imago) aan geknoopt is geweest.

Skoda dreigt de premium merken te benaderen en daar waakt VAG een beetje voor heb ik het idee. De Superb komt al akelig dichtbij de Passat. En die Greenline Fabia, nou die is naar mijn idee toch al een zeer sterke concurrent voor de Polo BM!

Waarom er in de F2 GL nog geen DSG leverbaar is? Tja... wellicht ook omdat hij dan wel érg aantrekkelijk wordt en de voordelen van de Polo afnemen.

Buiten dat, Skoda heeft nog altijd het imago van "doe maar normaal, dan doe je gek genoeg" denk ik. Ga je daar een roadster in voeren? Hmm...

Nee, ik zie Skoda dat niet snel doen.

mmarechal

Actief lid
Leuk discussiepunt. Ik denk dat dan het gevaar bestaat dat bij andere modellen in het gamma de prijs omhoog gaat, omdat de kosten wel ergens op teruggehaald moeten worden natuurlijk. Overigens lijkt mij het ook zeker niet verkeerd een dergelijk model te introduceren, al zijn ze inderdaad met de Yeti al op de goede weg, maar het zal dan denk ik wel een model moeten zijn welke ook verkoopt, niet alleen om publiek te trekken om dus te voorkomen dat de kosten elders verhaalt zullen gaan worden.

Wasmachineman

Forumguru
Ik denk niet dat Skoda of VAG hier aan wil mee werken. Skoda moet soberder.
Ik was laatst in Leusden en zag dat de Skoda Showroom dicht was. Ik checken per telefoon en ze gaven aan dat er een verbouwing bezig was. Skoda modellen stonden her en der verspreid op het terrein !!!
Nu belde ik vandaag weer om te vragen hoe het met de verbouwing staat : Verbouwing ? Nee hoor. Er komt geen Skodashowroom hier. Als u een model wilt zien ga dan maar naar een dealer in de buurt waar u woont, meneer !!!!!!
Een proefrit schijnt nog wel te kunnen, hoorde ik. Maar wel beperkt.
Een O2 greenline staat er.
In de Audi showroom staat een Skoda en in de V W showroom staat een Skoda.
Zelfde laken en pak met Seat. Geen aparte showroom maar net als Skoda ergens modellen neer gezet en ga maar naar de dealer !
Dus Skoda en Seat hebben minder show dan V W en Audi hier in Leusden bij PON !:biggthumpdown:

hemi24

Forumguru
Als je ziet wat PSA/Toyota doet met de C1/107/Aygo drieling, denk ik dat het tijd wordt voor de UP-klonen, waarbij vooral voor Skoda een grote rol weggelegd kan zijn..!

Gieliovd

Forumguru
Kijk, dat is een waardevolle additie aan het scala.

Een kleine, super zuinige vlotte auto.

Wat haal je uit zo'n 1.2TDI als je een auto bouwt van 800 kilo?

MarcoO2

Forumguru
Ik ben bang dat dat er niet snel zal komen, hoe welkom het wat mij betreft ook zou zijn. Er zwerft al jaren een foto rond van een Skoda-roadster, die is er nog steeds niet. Ik moet ook maar zien of bijvoorbeeld de Big-Foot er uiteindelijk zal komen. En wat denk je van vingeroefeningen als de Superb Fastback, coupe en cabrio die ik ooit al eens gepost heb? ZOuden er zo mogen komen, maar dan heeft een koper echt geen enkele reden meer om een VW of Audi te kopen...

Kortom; van mij mogen ze komen, maar ik denk niet dat Skoda dat nodig heeft en ook niet dat het er gaat komen.

VEEJAY

Forumguru
Ben toevallig deze week in de Eifel op vakantie, je ziet erg veel Skoda's hier in DTSL tegenwoordig. Zelfs op de nordschleife, dat zegt genoeg. Zonder alle mooie reclames (zoals Audi dat bijvoorbeeld moet doen) weten mensen een Skoda te waarderen..

RogerS

Forumguru
Hier in Zwitserland (Tessin) rijden ook relatief veel Skoda's rond.

Op weg van de camping naar de supermarkt rijden wij ook steeds langs een Skoda dealer. Mijn vrouw zegt dan steeds dat ik mijn hoofd niet zo moet verdraaien. ;)

LenK

Forumguru
Ik denk dat eerst alle modelklassen afgedekt moeten worden: kleine auto onder de Fabia.
Cabrio op basis van Fabia en/of Octavia. MPV obv Octavia en/of Superb.
Als alle gaatjes gevuld zijn dan is het mss tijd voor iets aparts.

E

Ex-lid 2926

Omdat moeder VW vermoedelijk het laatste woord heeft denk ik zelf dat een "verskodaficeerde" VW Eos een goede toekomst tegemoet zou gaan. Skoda heeft geen open auto in het programma. Volgens de Duitse autobladen komt VW met een cabriovariant van de al vrij snel uitkomende Golf VII. Die krijgt dan weer een softtop.
De Eos is volgens mij niet zo'n daverend succes. Gezien de prijzen die ze ervoor vragen ook niet toevallig. Vandaar dat ze prijzen kort geleden flink hebben verlaagd.
Het zou ook wel bij Skoda passen. Vroegen hebben ze ook eens een hele fraaie cabrio in het programma gehad. Heb een tijdje geleden nog eens een witte Octavia cabrio in een verder verlaten showroom in Leeuwarden zien staan. Vond het een prachtauto. De Eos is net als de Octavia gebaseerd op het Golf V platform, dus wat mij betreft mogen ze van start. Een kwalitatief hoogstaande cabrio met vouwdak die net iets goedkoper is dan de cabrio's van Astra, Focus, Megane, 308 zou het volgens mij goed gaan doen.

Bovenaan Onderaan