(Mist)lampje vervangen, waarom zo moeilijk?

CharlesTucker

Forumguru
Afgelopen week kreeg ik de melding in m'n dashboard dat ik de mistlamp rechtsvoor moest controleren. En inderdaad, ding werkte niet meer, dus vervangen. Ik had bij aankoop van de auto netjes een doosje met reservelampjes meegekregen, dus bladzijde 317 van de handleiding opengeslagen en gaan. Daar blijk je dan allereerst de "beugel voor het lostrekken van de wieldoppen" voor nodig te hebben. Ondanks dat ik (en de meeste auto's van de laatste 10 jaar) LM velgen heb, zat die beugel wel netjes verpakt bij het reservewiel. Dan het eerste probleem, het lostrekken van een beschermrooster, die beugel moest in "opening A", nou, waar ik ook gezocht heb, geen opening te vinden waar die beugel in past.

Na het een en ander nog eens goed bekeken te hebben is het wel gelukt, eerste de sierstrip die onder de mistlamp zit voorzichtig losgetrokken (toch brak er een haakje af), daarna met behulp van een schroevendraaier voorzichtig het beschermrooster los kunnen wrikken. 3 schroeven losdraaien (schroevendraaier ook netjes meegeleverd, bij het reservewiel), en het armatuur voorzichtig eruit kunnen halen. Stekker los, lampje eruit, en daarna geprobeerd het lampje uit de fitting te draaien (het ziet eruit als een soort bajonetsluiting), kreeg het echter met geen mogelijkheid los.

Ook zat er geen dergelijk lampje in het reservesetje. Dus op naar Hoogenboom, werd daar door een Skoda-dame naar het VW onderdelenmagazijn aan de overkant verwezen, alwaar ik inderdaad een lampje kon kopen. Daar bleek ook waarom ik het gloeilampje niet uit de fitting kreeg, het wordt als een stuk met fitting verkocht (H8). Weer in elkaar zetten was gelukkig simpel, hoewel het nog wel een beetje pielen was om het armatuur weer netjes voor de schroefgaten te krijgen.

De volgende keer zal het wel een stuk sneller gaan, maar ik vraag me toch af waarom dit niet wat simpeler kan. Ok, het heeft allemaal heel wat te verduren onderweg, en het spul zit al 5 jaar vast, maar toch. Ik ben weliswaar geen automonteur of werktuigbouwkundig ingenieur, maar ben op technisch gebied niet helemaal noob. In feite zijn dit zaken die iedereen, ook zonder technische achtergrond, onderweg toch even snel zelf zou moeten kunnen. Dit ging om een mistlamp, die je vrijwel nooit nodig hebt, maar dit geldt ongetwijfeld ook voor andere wel essentiele verlichting.

Ik kan me nog herinneren, zal minsten 30-40 jaar geleden zijn, dat we een keer op de terugweg van een vakantie bij een grens door de douane op een niet werkend dimlicht gewezen werden. Ik had dat ding in het donker binnen 5 minuten vervangen en we mochten/konden verder. Dit betrof een "Talbot Horizon", en daar was dat vervangen van een lamp geen enkel probleem, wat is er later fout gegaan bij de ontwerpers? Niet echt "simply clever" dit.
 

Tees

Donateur
Tsja, helaas is dat een bekend probleem bij modernere autos...ik prijs me gelukkig met de O2, waar de gehele lampunit (zowel koplampen als mistlampen) eruit getrokken kan worden zonder al te veel moeite. Maar er zijn zat autos (de F2 heeft er al last van) waarbij t een gepriegel van jewelste is, of er gewoonweg onderdelen gedemonteerd moeten worden om een simpel lampje te vervangen.
Ik denk dat t ermee te maken heeft dat ontwerpers zo min mogelijk ruimte kwijt willen zijn aan loze lucht, waardoor je werkruimte ook steeds beperkte wordt. En dan gaan ze dingen 'wegbezuinigen' zoals het gemak waarmee een lampje vervangen kan worden. Terwijl het volgens mij vooral een ontwerpkeuze is (zie de O2 dat het wél kan).
 

JeSko

Forumguru
Bij mijn S2 was dit ook omslachtig, dat moest ook met een tooltje ( soort haak aan een ring ) maar dat werkte eigenlijk voor geen meter, uiteindelijk zo vaak mijn mistlampen vervangen dat ik het zo los kreeg door de gehele plastic trim/beschermplaatje lichtjes te verschuiven naar links en daarna los te trekken.
 

Slider

Forumguru
Dank voor je beschrijving en ervaring! Ik wil dit ook nog doen voor mijn O3 FL, meteen vervangen voor led zodat het super lang mee kan gaan.
 

CharlesTucker

Forumguru
TS heeft een O3 (had vroeger een O2)

@JeSko, die "beugel voor het lostrekken van de wieldoppen" ziet er inderdaad wel uit als "soort haak aan een ring", dus waarschijnlijk is dat dan bij de O3 hetzelfde als bij jouw S2.

@Tees, bij de O2 was het inderdaad wat makkelijker, hoewel ik daar bij de dagrijverlichting de eerste keer ook wel heb zitten klooien. Het was wel duidelijk in de handleiding beschreven. maar de boel zat dermate vast dat ik bang was iets kapot te maken. Mijn eerste poging was op de parkeerplaats bij ons kantoor, en dat is naast een Skoda service center. Ik heb het toen daar voor de zekerheid toch maar even laten doen, en gevraagd of ik mee mocht kijken, dat was geen probleem, goed opgelet en daarna zelf gedaan.

@Slider, vervangen door LED is wel mooier ja, vooral omdat het ook als bochtenverlichting fungeert. Een beetje dezelfde kleur als de dim- en dagrijverlichting zou ik ook wel willen. Ik weet nog niet of dat een goed idee is, in verband met de CAN-bus. Als je het gaat doen ben ik benieuwd naar je ervaring (en welke LED's je neemt).
 

Slider

Forumguru
@CharlesTucker Ik zat te denken aan deze: Link
Volgens de reviews werken ze zonder can-bus error in O3's.
Ik baal er van dat je bij de O3 FL de DRL's niet kunt aanpassen, die zijn echt te geel voor het mooie.
En mistlampen als DRL's programmeren mag niet volgens mij in NL. Weet niet of ze dan dimmen als je dat via VCDS insteld.

Heb nu deze H7 leds er in zitten: Link
Ze geven een goed lichtbeeld, geen strooilicht en geen canbus melding (mits polariteit goed aangesloten is).

Twijfel nog of ik de legale Osram Night Breaker LED ga nemen. Moet niet alleen de leds kopen, maar ook nieuwe stof kappen die dieper zijn en zelfs waarschijnlijk canbus cancellers van Osram.
Is veel geld voor iets wat ik nu al heb. Maar dit is niet legaal officieel.
 
Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Tsja, lastig, lampen met verschillende kleurtemperatuur vind ik inderdaad niet fraai. De mijne (ook een O3FL, "Style Business", geleverd in de zomer van 2018, dus waarschijnlijk modeljaar 2019) heeft gelukkig wel af-fabriek LED's als DRL, alles behalve de mistlampen is LED. Eigenlijk boeien die mistlampen me niet, maar omdat ze ook werken als bochtverlichting vind ik het ergens toch jammer. Ik kom eigenlijk nooit op donkere plekken, dus die bochtverlichting kan me ook gestolen worden, ik zou het ook kunnen (laten) wegcoderen natuurlijk, dan zie je ook niet meer dat ze geel zijn :ROFLMAO:
 

SuperBeeb

Forumguru
@CharlesTucker Klinkt als de procedure bij m'n Passat.
Golf 7: (xenon): koplamp eruit, daarvoor moet bumper los.
Polo 2011: koplamp moet los en iets naar voren worden gewrikt.
911 (993): hendeltje in kofferbak omzetten, en je haalt zo de hele koplamp eruit. Hoezo vooruitgang... :D
 

CharlesTucker

Forumguru
Tijd voor een 911 als vervanging van de O3 dus, zal eens een balletje opgooien bij de mrs. :ROFLMAO:

Maar, zou een eis bij een type-goedkeuring niet moeten zijn dat een administratief medewerker (m/v) of koffieschenker van de RDW (dus niet een getraind keurmeester) zo'n lamp binnen 5 minuten moet kunnen vervangen?
 

Tees

Donateur
Ach, als alles LED is hoef je zelden meer te vervangen, zeker niet die full matrix dingen. Áls die wel vervangen moeten worden, dan moet toch de hele unit vervangen worden, dan is dat half uurtje arbeid niet het ergste qua kosten ;)
 

Eltjo

Forumguru
S2 pre-FL; met een ruk het luikje naast de mistlamp eruit, tegen beugeltje aandrukken en lampunit met draaiende beweging eruit. H8 lamp vervangen door H8 of H11 gloeilamp met wit licht (lampglas is blauw), geen problemen met CAN bus. Wel meer 55W of 100W wit licht. Bij Ali 2 lampen < € 5 gaan ze misschien geen 300dkm mee zoals de oude Osram lampen, maar wat zou het?
 
Laatst bewerkt:

Herzog Jan

Forumguru
Dank voor je beschrijving en ervaring! Ik wil dit ook nog doen voor mijn O3 FL, meteen vervangen voor led zodat het super lang mee kan gaan.
Ik heb laatst bij mijn Octavia de mistlampen vervangen voor led.
Geen storingsmelding gehad.
 

redriver

Actief lid
@CharlesTucker Klinkt als de procedure bij m'n Passat.
Golf 7: (xenon): koplamp eruit, daarvoor moet bumper los.
Polo 2011: koplamp moet los en iets naar voren worden gewrikt.
911 (993): hendeltje in kofferbak omzetten, en je haalt zo de hele koplamp eruit. Hoezo vooruitgang... :D
Bij een Boxster 986 ook de gehele lichtunit er in 1 minuut uit en kun je binnen op de keukentafel lampjes vervangen. Helaas weet het dievengilde dat ook :(
 

Captain Hook

Forumguru
Dat was vroeger bij mijn O2 ook het geval.
Motorkap open, steker lostrekken uit de koplampunit, vergrendelingsmechanisme los en je kon zo de hele koplampunit eruit pakken en op de keukentafel leggen.
Lampje(s) vevangen en weer alles terugsteken, easy! :thumbsup:

Maar tegenwoordig... :devilish:
Nog afgezien van de canbus injectie criminaliteit:

Disclaimer: bij onze oude, saaie Roomster is het nog redelijk makkelijk te doen. Koplampunits is wel wat weinig ruimte en je schaaft je knokkels wel snel, maar het is te doen.
De achterlichtunits kun je er zo uitpakken en dan makkelijk een lampje verwisselen.
De mistlampen zijn er ook makkelijk uit te pakken en dan is het lampje verwisselen ook goed te doen.
Maar de knipperlampjes boven de wielkasten. (n)
 

1983jeroen

Forumguru
Gisteren ook de overstap gemaakt naar Led. Moest alleen de stekker een beetje aanpassen omdat de koeling van de Led in de weg zat.
Veel mooier licht nu in combinatie met de H7 Led koplampen. Geen storingen ook bij mij
 
Bovenaan Onderaan