Misschien een skoda rijder in spe

Mijn naam is Lens Ken
woonachtig in BE
37j jong
2 kids

aja, gehuwd ook :D

Ik weet niet of m'n vraag hier gesteld mag worden...

Zoals de titel het al zegt ga ik mss overstappen naar een skoda octavia rs diesel.
https://www.ultimacarstore.be/aanbod/item/skodars1

Ik heb nu een renault talisman initiale paris full option.
1.6t 200pk benzine
automaat
2016

Zal het een verstandige keuze zijn om dit te doen? Zijn er veel problemen met dit model??
Ik wil terug diesel gaan rijden.

Alvast mijn dank!!

Ken
 

JeSko

Forumguru
Zo'n Talisman is ook geen misse auto, waarom doe je hem weg? Oke omdat je terug wilt gaan dieselen, had erover gelezen.

Overigens welkom hier, men apprecieert het echter wanneer je jezelf in het meet en greet topic even kort ( of lang ) voorstelt, vooraleer je in andere topics wat post:thumbsup:
 
Zo'n Talisman is ook geen misse auto, waarom doe je hem weg? Oke omdat je terug wilt gaan dieselen, had erover gelezen.

Overigens welkom hier, men apprecieert het echter wanneer je jezelf in het meet en greet topic even kort ( of lang ) voorstelt, vooraleer je in andere topics wat post:thumbsup:


Gebeurt. Mijn excuus daarvoor
 
Zo'n Talisman is ook geen misse auto, waarom doe je hem weg? Oke omdat je terug wilt gaan dieselen, had erover gelezen.

Overigens welkom hier, men apprecieert het echter wanneer je jezelf in het meet en greet topic even kort ( of lang ) voorstelt, vooraleer je in andere topics wat post:thumbsup:


Waarom ik die weg wil doen? Goei vraag.
Ik heb het verbruik van mijn talisman onderschat. 47l tank, zegt genoeg denk ik...
Vind een diesel veel fijner rijden ook trouwens.
 

JeSko

Forumguru
@Kenneke

Geen probleem hoor! Dat snap ik, ook ik blijf dieselen omdat ik het veel fijner vind rijden, en het veel zuiniger rijd. Het kleiner wordende verschil aan de pomp zegt mij dan ook niets, ik doe 900+ km met een volle tank, dat doet geen benzine me na.:pardon:denk ik:pieker:
 

4Motion

Senior Member
@Kenneke: hoeveel kilometers rij je per jaar? En regelmatig lange trajecten of vooral kort stadsverkeer?

Stadsverkeer loopt die RS ook gemakkelijk 8 l/100 km. "Overschat" het verschil in brandstof ook niet ivm andere kosten (BIV - Jaarlijkse rijtaks Belgie - Onderhoud - Roetfilter / ERG kleppen miserie bij veel korte afstanden).

*edit*
De auto die je zou willen kopen is een EURO5 Diesel. Daar zit momenteel een hele hoge afschrijving op omdat die binnenkort zullen geweerd worden in een aantal LEZ zones. 2de hands zaken krijgen ze aan de straatstenen niet kwijt. Ik zou 2x nadenken.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
@bartg

Grote taks is éénmalig, en voor dat verschil van 100-250 euro aan jaarlijkste taks per jaar zou ik geen diesel laten staan. Verder heb ik al 2 moderne diesels gehad met egr en roetfilter, beiden werden vooral gebruikt voor korte afstanden, en zo af en toe een langere afstand --> nooit problemen met gehad, ik denk dat die moderne Diesels wel snel genoeg op temperatuur zijn, af en toe eens doorblazen op langere afstanden en die roetfilter en egr zijn geen probleem, modern dieselen is enkel een probleem als je echt net als de bomma en de bompa naar de bakker en terug rijd rond de kerk, en nooit verder rijd.

Ook kan deze regering zomaar weer hun kont draaien, er word al voorzichtig geopperd dat diesels eigenlijk lang niet zo slecht zijn, auto bouwers zijn al enorm ver om de nox emmisie te minimaliseren, elektrisch is en zal nooit de oplossing zijn, daar de nodige accommodaties voor bouwen is onbegonnen werk en te kostelijk, en Elektrische auto's zijn indirect vervuilender of even vervuilend als oude diesels die 10 jaar rondhossen en hebben geen bereik. Benzine word het ook niet meer, waterstof of bio brandstof is de toekomst. Binnenkort is het gedaan met het afstraffen van de diesel, kunne we weer allemaal dieselen ;)
 
Laatst bewerkt:
@Kenneke: hoeveel kilometers rij je per jaar? En regelmatig lange trajecten of vooral kort stadsverkeer?

Stadsverkeer loopt die RS ook gemakkelijk 8 l/100 km. "Overschat" het verschil in brandstof ook niet ivm andere kosten (BIV - Jaarlijkse rijtaks Belgie - Onderhoud - Roetfilter / ERG kleppen miserie bij veel korte afstanden).

*edit*
De auto die je zou willen kopen is een EURO5 Diesel. Daar zit momenteel een hele hoge afschrijving op omdat die binnenkort zullen geweerd worden in een aantal LEZ zones. 2de hands zaken krijgen ze aan de straatstenen niet kwijt. Ik zou 2x nadenken.

Ik vind een diesel prettig rijden. Ik heb dit jaar een kleine 14.000km gedaan. Ritje Kroatië erbij...
 
Ik wil vooral weten of dit model last van kinderziektes heeft. Mijn talisman was in het begin ook geen rozengeur en maneschijn...
 

Cordoba

Forumguru
@Kenneke

Het kleiner wordende verschil aan de pomp zegt mij dan ook niets, ik doe 900+ km met een volle tank, dat doet geen benzine me na.:pardon:denk ik:pieker:

Klopt met de iets kleinere Fabia I combi heb ik tot 944 km op een tank gereden, en mijn huidige F3C een paar keer tot 890 km op een tank maar daarbij minder dan 39 liter (op een 45 l tank) getankt.

Volgens mij heeft alleen de DSG kansen op forse onkosten vooral bij veelvuldig fileverkeer of stadsverkeer, waardoor de 2e koppeling bij originele schakelsoftware veel te lijden heeft. Aanpassen van de schakelmomenten bij een tuner, kan veel ellende voorkomen/uitstellen.
 

MaxN

Donateur
Met 14k per jaar zijn het denk ik veel korte ritjes. Daar gaat de RS niet blij van worden denk ik. Wij rijden 35k per jaar en gemiddelde ritafstand van 70km per keer. De auto heeft echt een aantal km nodig om echt warm te worden. En dan wordt de auto ook fijner om te rijden en zuiniger. Onze buren hadden een Golf 7 GTD met hetzelfde blok en reden alleen korte stukken. Die kregen wel problemen met bepaalde onderdelen.
 
Met 14k per jaar zijn het denk ik veel korte ritjes. Daar gaat de RS niet blij van worden denk ik. Wij rijden 35k per jaar en gemiddelde ritafstand van 70km per keer. De auto heeft echt een aantal km nodig om echt warm te worden. En dan wordt de auto ook fijner om te rijden en zuiniger. Onze buren hadden een Golf 7 GTD met hetzelfde blok en reden alleen korte stukken. Die kregen wel problemen met bepaalde onderdelen.


Ik denk dat er geen ene auto blij van wordt met zo'n korte ritjes.
Onze vorige auto was een espace van 2010 2.0D nooit geen last van gehad om eerlijk te zijn.
 

Jessedew

Senior Member
Persoonlijk heb ik Skoda hoger zitten dan Renault! Talisman vind ik dan opzich wel een mooie auto.

Zelf een Octavia 1.4 uit 2013 en daar zijn motorisch volgens mij geen problemen mee.

Jammer dat ook bij de RS die jij op het oog hebt de lederen pookknop versleten is, (lijken al die modellen wel te hebben)

maar dat is het verschil tussen een Audi, wat ik voorheen had, en nu een Skoda.

Verder een stoere gezinsbak!:jaja:
 
Bovenaan Onderaan