Misfire bij een 1.6 MPI?.

Michael T

Nieuw lid
Hallo, Heren en Dames.

Mijn naam is Michael T ik ben 29 lentes jong, en nieuw hier op het forum.
Sinds kort ben ik i.v.m gezinsuitbreiding eigenaar geworden van een Skoda Octavia station 1.6 MPI.
De huidige km-stand van mijn auto is 149.000 km, en hij stamt uit 2005.
Hij rijdt uitstekend en comfortabel, en ik ben er erg blij mee.
Echter valt mij op dat hij bij stationair toerental hikt / licht schokt, niet continue maar wel geregeld.
Je ziet het motorblok dan ook ietwat onrustig heen en weer schudden als dit gebeurt.
Bij de aanschaf heeft de auto nog een grote beurt gehad, waarbij ze de bougies hebben vervangen.
Alleen daarmee was het probleem niet verholpen.
Ze hebben de auto uitgelezen maar kunnen geen foutmeldingen / afwijkingen zien.
Door de lokale Skoda dealer wordt beweerd dat het de laufkultur is, die bij de 1.6 MPI hoort.
Echter heeft mijn buurman een Audi A3 met bijna 300.000 km op de klok en die loopt een stuk beter stationair.
Heeft iemand van jullie enig idee waardoor mijn auto schokt terwijl hij stationair loopt?.

Gr Michael T
 

Michael T

Nieuw lid
Bobine of bougiekabels? Die van mij loopt niet onrustig.

De bougie kabels zouden het inderdaad misschien kunnen zijn.
Als de bobine niet goed werkt dan zou je toch ook tijdens het rijden iets moeten merken?.
En tijdens het uitlezen zouden er dan toch ook foutmeldingen te zien moeten zijn.
 

wouter-1303

Senior Member
Hallo, Heren en Dames.
Echter valt mij op dat hij bij stationair toerental hikt / licht schokt, niet continue maar wel geregeld.
Je ziet het motorblok dan ook ietwat onrustig heen en weer schudden als dit gebeurt.
Bij de aanschaf heeft de auto nog een grote beurt gehad, waarbij ze de bougies hebben vervangen.
Alleen daarmee was het probleem niet verholpen.
Ze hebben de auto uitgelezen maar kunnen geen foutmeldingen / afwijkingen zien.
Door de lokale Skoda dealer wordt beweerd dat het de laufkultur is, die bij de 1.6 MPI hoort.

Hoi Michael,

Dit klinkt mij bekend in de oren. Met het oude blok in mijn Octavia had ik dit ook. Nooit storingen van kunnen ontdekken.
Bobine al eens vervangen, geen verschil.
Bougiekabels vervangen, was er 1 gecorrodeerd, maar gaf geen verschil
Nieuwe bougies erin, geen verschil.
Nieuw blok erin in verband met hoog olie verbruik (olie tanken en benzine bijvullen). Het is wel minder geworden, maar nog niet helemaal weg.
Toerental wijzigt alleen niet (op de teller in ieder geval), alleen voelt het wel zo

Op het britse forum zeggen ze ook dat het bijna standaard is bij deze motoren. Misschien heeft de motorcode (BSE) er iets mee te maken :D

Gewoon lekker rijden:thumbsup:
 

Michael T

Nieuw lid
Bedankt voor je reactie, ik kan mij alleen niet voorstellen dat dit een standaard karaktertrek van deze motoren is.
Er moet iets zijn waardoor hij hikt als hij stationair draait.
Kan je mij misschien ook vertellen of een hoog olieverbruik vaak voorkomt, of is dit bij het ene model wel en de andere niet, de meningen hierover zijn sterk verdeeld.
En wat wordt verstaan onder een hoog olieverbruik?, mijn vorige auto (Alfa Romeo 147) verbruikte ongeveer 1 liter op 3000km a 3500km en dat vond ik prima te doen.
 

Desperado

Forumguru
1 liter op 1000 km is bij alle fabrikanten acceptabel. Of het normaal is is een andere discussie. Mijn BSE heeft wel een motorrevisie gehad wegens te hoog olieverbruik.
 

Derooke

Forumguru
Mijn wagen(Troc) verbruikt 2.5 liter per 30.000 km (dus helaas altijd 5000 km voor een beurt bijvullen)
1op 1.000 is idd veel naar mijn bescheiden mening
 

turboturbo

Forumguru
De 1.6MPI van mijn buurmans Octavia verbruikt olie o.a. door lek kleppendekselpakking. Het loopt daardoor ook in de cilinderschacht, maar dat zou je gezien moeten zijn toen de bougies eruit werden gehaald. Die zouden dan nat zijn van de olie.
 
Laatst bewerkt:

Michael T

Nieuw lid
Dat de klep deksel pakking eventueel lek zou zijn daar heeft de garage niks over verteld, maar ik denk dat dat wel goed zit.
Wel zweet hij een beetje aan de onderkant, maar ik vond het niet extreem.
Wat ik me nog steeds wel afvraag, hoe nou dat schokken/hikken wordt veroorzaakt en wat je moet doen om dit te verhelpen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

wouter-1303

Senior Member
Wat bij mij de reden was van het hoge olie verbruik is nooit achterhaald. Er is bij mij een 0 blok ingekomen en het oude blok is retour gegaan naar het revisiebedrijf. Ik had ook een kletsnatte bougie, maar ook een vastgeroete klep in SAI systeem.
Qua hikken, hoe erg is het? Is het een klein waarneembaar dingetje, wat je net voelt of lijkt het alsof de motor gewoon overslaat?
Dat eerste had ik ook en schijnt toch heel vaak voor te komen bij de BSE motoren.
 

Michael T

Nieuw lid
Het is niet heel erg en het valt alleen op als je stil staat
Als de airco aan staat dan is het niet waarneembaar.
 

wouter-1303

Senior Member
Dat klinkt hetzelfde als dat ik had en met de nieuwe motor nog steeds wel wat heb, maar dan minder.
Ik denk dat het gewoon een gevalletje is van gewoon lekker rijden en dat de 'gratis stoelmassage bij de stoplichten' erbij hoort bij deze motor.
Als er verder ook geen foutmeldingen naar voren komen met uitlezen....ook niet tijdens een rit, dan denk ik dat het verder geen kwaad kan.
Dat het apart is, daar ben ik het zeker met je eens
 
Hallo,

Mijn Octavia 1.6mpi doet exact hetzelfde, stationair (zonder dat de airco aanstaat) loopt ie net te laag in toeren lijkt het.
En dan schud de motor af toe iets.

Wat olieverbruik betreft, standaard moet er long life olie in (5W30), dat is best duur spul en vrij dun.
Blijkt dat 10W40 olie het wat verbruik betreft beter doet.

Gewoon paar busjes achter in de kofferbak en rijden maar.
 

Tees

Donateur
Dat onrustige gedrag bij stationair lopen herken ik van de 1.4 16V in m'n Fabia 1. Ik heb hier ergens gelezen dat dat aan een vervuild gasklephuis zou kunnen liggen. Ik heb bij de mijne nu net een nieuwe pakking besteld, zodat ik m binnenkort eens kan loshalen en schoonmaken, dus ik weet niet of het helpt, maar het zou iets kunnen zijn dat voor de 1.6 MPI (zelfde generatie motoren tenslotte) ook kan werken?

@Henk-2020 ik heb zelf geopteerd voor 5W-40 vanwege te hoog olieverbruik met 5W-30. Is ietsjes fijner voor de motor tijdens het starten tov 10W-40, en m'n verbruik is ook drastisch omlaag gegaan daardoor. Longlife olie is trouwens helemaal niet perse nodig, zeker niet als je elk jaar de olie ververst. En online is t prijsverschil tussen LL en normale trouwens ook niet enorm.
 
Bovenaan Onderaan