Mirror Link

Racebluetje

Senior Member
Mirror Link is natuurlijk niet helemaal perfect en Skoda had daar wel iets meer aandacht aan kunnen besteden door het gelijk in orde te hebben voor dat de Skoda Fabia 3 op de markt kwam vooral waar het gaat om de navigatie.
Ik heb speciaal de HTC m8 aangeschaft voor de navigatie via Mirror Link ik moet zeggen het werkt perfect maar het zou toch niet de bedoeling moeten zijn om mensen op kosten te jagen door hun huidige smartphone in te ruilen voor b.v een HTC m8 of m9.
Ik vind ze hadden van te voren aan moeten geven wat voor smartphone er op Mirror Link werkt.

Daar bij als je dan een HTC m8 hebt moet je de navigatie ook nog een keer kopen voor 80 euro terwijl er het er in de wat kleinere auto's het er standaard in zit als je een Citygo, Mii of Up hebt met Portable systeem.

Conclusie: wij hebben wel de HTC m8 aangeschaft en de navigatie werkt echt perfect i.s.m Mirror Link ,maar het zou toch niet de bedoeling moeten zijn van Skoda dat we een andere smartphone aan moeten schaffen alleen om Mirror Link

Darkside

Forumguru
Is dit een los topic of een reply?

Verder is het niet de bedoeling van Skoda dat je een nieuwe telefoon aanschaft. Maar is het een tekortkoming van mirrorlink zelf. Het is gewoon een techniek die maar bar weinig ondersteund wordt door telefoonfabrikanten.
Een paar samsungs en HTC's en je bent er wel. Dat laat een heleboel merken en modellen over die gewoon niet werken met mirrorlink.
Dit geld ook voor andere auto fabrikanten die mirrorlink aanbieden. En het is daarom, vind ik, gewoon een slecht systeem. Het zelfde zou gelden als je bv verschillende soorten BT zou hebben. En je alleen maar kunt pairen met 1 of 2 modellen. De industrie heeft gewoon een standaard nodig. En dat is mirrorlink niet. En ik verwacht ook niet dat dat het ooit wordt nu Android Auto en Apple Carplay komen (ze zijn er eigenlijk al).

Wat ik wel "slecht" vind van skoda (en alle andere fabrikanten) is dat ze mirrorlink "gepushed" hebben als een goed werkbare oplossing zonder echt even na te denken dat het systeem gewoon gelimiteerd is omdat er maar weinig telefoons echt goed werken met het systeem. Beter hadden ze gewoon dat hele mirrorlink over kunnen slaan.
Er zullen maar weinig consumenten op de hoogte zijn van dit soort systemen. Zij willen gewoon hun huidige en toekomstige telefoon kunnen pairen zonder na te denken of het wel werkt.

Alpha

Donateur
Hebben jullie deze brief gehad?

Skoda heeft namelijk eindelijk geantwoord op mijn vragen.

Daarbij gaven ze aan dat ze deze brief in mei de deur uit hebben gedaan.

Ik snap de brief overigens niet.

Heb nu dus doodleuk mijn dealer gevraagd om SmartLink te bestellen :-) ...

Ojah, het werkt dus echt maar met 4 telefoons...

Bijlagen

• Mirrorlink.pdf
    158 KB · Weergaven: 158
Laatst bewerkt:

Darkside

Forumguru
yep, smartlink lijkt me ook veel beter.
Het is ook makkelijker om je android telefoon een upgrade te geven naar lollipop en veel krijgen deze al OTA.
Hierdoor is de acceptatie van android auto gewoon veel groter.
Zelfde geldt voor Carplay.
Vind het jammer dat de oudere versies geen software upgrade krijgen om dit toe te voegen.
Zou graag smartlink willen hebben op mijn Discover Pro

andrehj

Forumguru
Overigens is er wel degelijk licht aan de horizon wat betreft Mirrorlink:
Als je hier gaat zoeken op smartphones, blijken er inmiddels al 345 (!) toestellen geschikt voor te zijn, onder andere vele toestellen van HTC, Samsung en LG. Dat is toch een heel ander aantal dan het voorheen genoemde "enkele toestellen van HTC".
Verder schijnt HTC momenteel een aantal toestellen op te waarderen naar versie 1.2, die veel verbeteringen in schijnt te houden. Misschien wordt het toch nog wel wat met Mirrorlink.

Darkside

Forumguru
De lijst is wel groter nu idd. Maar wel redelijk nieuwe systemen.
En tevens een beetje vertekenend omdat alle type van HTC one M8 er in staan en Samung galaxy S6.

Maar wel een link om in de gaten te houden.

Alpha

Donateur
LET OP: De compatibility list van Mirrorlink kun je niet gebruiken voor Skoda auto's!!

Ik had dus een telefoon die volgens mirrorlink.com compatible was... Achteraf bleek hij niet op de Skoda compatibility lijst te staan en toen was het game over!! Telefoon werkte niet onder het rijden met de dure en goeie Sygic App. Check de PDF een paar posts terug. Daar zie je dat er maar 4 gesupporteerde en gevalideerde telefoons zijn:

HTC M8
Sony Z2, Z3 en Z3 Compact!

andrehj

Forumguru
Hm, van 345 toestellen naar 4 is wel een erg groot verschil :sterretjes:.
Maar voor wat het waard is:
Voor compatibiliteit met rsap bestond ook een zodanige lijst. Die lijst was altijd erg kort en liep altijd hopeloos achter. In de praktijk werkt rsap ook goed met diverse andere toestellen.
Ik ga er eigenlijk van uit (hoop ?) dat dit met Mirrorlink ook zo is.

Alpha

Donateur
Ik zou er niet van uitgaan... Check eerst maar op de skoda site of die compatible is...

KeGr

Nieuw lid
Ik heb een vóór week 22 geproduceerde Fabia III gekocht, die ik in juli ga afhalen bij de dealer. Hierin zit dus de Mirrorlinkversie die alleen blijkt te kunnen werken met twee modellen smartphone: de HTC M8 one en de Sony Z2/Z3. Van de Sony is inmiddels bekend dat deze ook niet (goed) werkt, dus er blijft maar 1 model over, de HTC. Deze schijnt het goed te doen, ook na upgrade naar Android 5.
Dit is voor mij en naar ik aanneem voor alle andere getroffenen natuurlijk onacceptabel, er was voorgespiegeld tijdens de verkoop dat vrijwel alle Androidtelefoons het zouden doen, en er is verwezen naar de Mirrorlink certification list waarop heel veel modellen Smartphones zijn vermeld.

Wat de navigatie zelf betreft: alleen door Soda certified app's doen het tijdens het rijden, alle andere worden geblokkeerd. De enige navigatiemogelijkheid is dus Sygic full version.
Er werd mij verteld bij de aanschaf dat er ook andere app's mogelijk waren en dat bijv. ook met Googlemaps zou kunnen worden genavigeerd. Nee dus.

Verder zitten we natuurlijk in een dead-end street omdat Skoda de auto's die na week 22 zijn geproduceerd heeft voorzien van een volledig aangepast systeem met Android auto en Carplay en (voor de vorm) Mirrorlink. De auto's van vóór week 22 zijn niet om te bouwen, en er wordt door Skoda geen enkele acceptabele andere optie geboden. Er is geen ombouw mogelijk vanwege een verhaal over bedrading die is aangepast.

De dealer weet van niets, en dit schijnt een algemeen fenomeen te zijn in het dealernetwerk en bij de importeur. Het probleem ontkennen en verwijzen naar de "lijst" op de Skodasite is het enige antwoord dat je kunt krijgen. Op deze lijst staan nu inderdaad maar de modellen HTC en Sony waarvan de Sony dus ook niet werkt.

Omdat op dit moment de eerste Fabia III's worden afgeleverd, en deze dus voor week 22 zijn geproduceerd zal Skoda uit de kast moeten komen, want de protesten zullen niet mals zijn. Dit geeft slechte publiciteit, een onbetrouwbaar imago en dat zou men toch willen vermijden? Het feit dat de radio/nav-constructie door Skoda volledig is aangepast zegt genoeg:

Skoda weet wat er aan de hand is, heeft er blijkbaar adequaat naar gehandeld voor toekomstige kopers, maar laat de groep van eerste kopers, die hun vertrouwen als eerste in Skoda hebben gesteld in de kou staan!

Als laatste een mogelijke uitweg, voor Skoda:
op een Engels forum (Briskoda) is door een dealer aan een van de klagers een Kenwood inbouw-alternatief aangeboden dat schijnt te werken:
een blackbox-in bouwmodule, achter het handschoenenkastje, die in het beeldscherm van de Boleroradio Garmin navigatie integreert, op een elegant manier. Als dit (gratis) wordt aangeboden door de dealer zou ik hier genoegen mee kunnen nemen:

Wordt vervolgd,

KeGr

Alpha

Donateur
Ik kan inderdaad bevestigen dat Sony's die op Android 5.0.2 draaien, niet werken. Het beeld hangt zich dan op. Aanrakingen op Bolero komen wel door op de Z3 maar de Bolero blijft dus hangen.

Skoda heeft de Sony's op Android 4.4.4 getest. Nieuwe Sony's zijn uit de doos al voorzien van 5.0.2.

Het klopt dus dat de HTC m8 nog het enige toestel is dat over is dat wel op Android 5.0.2 schijnt te werken. Mijn Z3 is inmiddels retour naar Coolblue en zou deze week een m8 daarvoor in de plaats krijgen (uiteraard met bijbetaling aangezien die m8 redelijk duur is).

En als Kenwood zo'n module kan maken. Dan ga ik er toch van uit dat Skoda dit ook kan...

Ik heb de hoop al opgegeven, heb wel nog een formele klacht lopen maar hoor daar al twee weken niks meer op. Geweldige klantenservice... Misschien ben ik wel te ongeduldig. Daarnaast Skoda ook gevraagd om de Sony's van de site te halen om andere gedupeerde te voorkomen.

EdK

Forumguru
Tsja wat je dus eigenlijk koopt met zo'n ding van kenwood is een navigatie apparaat van GArmin maar via Kenwood die dit al jaren verkoopt.
Dan blijft de vraag of het ondanks dat het van garmin is je ook de life time updates hebt.

Wel ik zie een mooi gat ontstaan voor bijvoorbeeld Zenec
Gewoon dat Skoda ding er uit en een Zenec er in douwen.
Zou het wel weten, dat is ook van de eerste vragen die ik hier toendertijd stelde of die unit eruit kon en of er dan een 2 dins gat overbleef waar dan dus een unit van derde ingebouwd kan worden.

Antwoord heb ik er eigenlijk nog niet op.....

EdK

Forumguru
Dat bedoel ik, en dan kan het bovenop de prijs zelf al een duur geintje worden als je telkens een kaart update wil doen.

Rallye

Forumguru
Tjonge, en dat voor een systeem dat qua navigatie hetzelfde is als mijn Garmin van €150. Dat had er voor die €650 extra toch nog wel afgekund..... Maar goed, als het niet mogelijk is je Bolero te verwijderen en een Amundsen of Columbus in te bouwen, dan moet je iets.

Ik zou me ook wel afvragen of de andere Garminfuncties, zoals adressen sturen vanaf je telefoon (inmiddels ook van een iPhone, bij mij alleen Android), en evt. de carkitfunctie het ook doen. Lijkt op een Garmin zonder scherm......

Ik zou ook wel benieud zijn naar de inbouwplek: zoals in de video uitgelegd moet je bij de SD-kaart en de USB-poort kunnen.

EdK

Forumguru
Ja die USB poort is bv voor de firmware udates vanuit Garmin en de SD kaart is voor het updaten van het kaart materiaal wat van Garmin is maar bij Kenwood gekocht moet worden....

Rallye

Forumguru
Ja, dat zeiden ze in de film. Bij mijn Garmin moet je updaten via USB. De kaart is voor als het interne geheugen vol is.

Alpha

Donateur
Nog even een vraagje voor de mensen waarbij mirrorlink in combinatie met de m8 wel werkt: welk kabeltje gebruiken jullie? Ik krijg namelijk geen geluid met mijn eigen kabeltje heb die uit het doosje van de m8 nog niet durven open maken eventueel i.v.m. retour sturen.

Edit: Mijn fout. Blijkbaar moest ik nog een extra TTS stembestand downloaden.

Nu dus mirrorlink bijna helemaal aan de gang. Wat mij nog niet lukt is via de radio DAB muziek afspelen terwijl er boodschappen vanuit mirrorlink komen. Dat had iemand aan de gang toch?

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan