Mini Cooper 5-deurs

Cordoba

Forumguru
Het zijaanzicht van de 5-deurs, is achter de achterportieren echt oerlelijk, maar als ik het goed begrijp weer een auto die in 3-deurs uitvoering korter is dan in 5-deurs. In de vorige eeuw heb ik nog wel eens proef gereden met een Suzuki Swift in 5-deurs versie, omdat die 10 cm extra wielbasis had ten opzichte van de 3-deurs.
 

Canon-Eye

Forumguru
Groot nadeel - vind ik althans - van driedeursauto's is dat die portieren extra moeten lang zijn om de achterbank te kunnen bereiken, met als gevolg dat je in wat krappere parkeersituaties zo ongeveer een slangenmens moet zijn om in of uit te kunnen stappen. Naarmate je door leeftijd of anderszins wat minder soepel wordt, is dat een groeiend probleem.
Ik zal dan ook altijd een 5-deursmodel kiezen.
 

sitechris

Donateur
Eens. Ik vind 3-deurs modellen ook onhandig. En bij de Golf/Audi A3/Seat Leon etc vind ik de 5-deurs ook altijd mooier. Maar dat is een persoonlijke voorkeur natuurlijk ;)
 

leon-cupra

Forumguru
Jij krijgt nooit meer een mini mee van jouw dealer, zo vernietigend voor de mini :D
Gelukkig ben je niet Jeremy Clarkson of je had een relletje veroorzaakt in autoland :D
 

sitechris

Donateur
Moeten ze betere auto's bouwen voor een scherpere prijs ;). Mijn voordeel: ik hoef geen boterhammen te smeren van mijn advertenties en relaties. Als ik morgen stop is dat prima. Betekent wel dat ik onafhankelijk kan blijven. Waarbij onafhankelijk iets anders is dan objectief. Dat laatste ben ik niet (wie wel overigens).
 

leon-cupra

Forumguru
Begrijp je hoor. Bepaalde modellen zouden meer spartaans gebouwd moeten worden. Zelfs sportwagens zijn tegenwoordig te veel gericht op comfort. Maja voor het gros van de eigenaars is de badge belangrijker dan hoe de wagen rijdt.
 

Cordoba

Forumguru
Bij een objectieve beoordeling stel je een lijstje punten op waar je cijfers aan kan hangen (inhoud kofferbak, max. snelheid, acceleratietijden, remafstand, noem maar op) vervolgens leiden die getallen naar een eindcijfer (eventueel door voor elk punt een bepaalde weging in het eindcijfer te geven). Dat lijkt leuk zo'n objectieve beoordeling, maar is beresaai: kun je gewoon door een computer laten doen. :D

Dat gebrek aan echte beleving is naar mijn mening overigens bij alle auto's van pakweg deze eeuw: het motorgeluid/uitlaatgeluid is veel minder of zeer kunstmatig, door geluidsisolatie is veel van de beleving weg, het veercomfort is door betere schokdempers en banden sterk verbeterd, de auto's zijn allemaal 250-300 kg zwaarder dan vergelijkbare auto's uit de jaren 70/80, en de veiligheid voor de inzittenden is met sprongen toegenomen. Ik denk het mooiste voorbeeld waar je dit in terugziet is de Porsche 356/911. De Porsches uit de begin jaren waren soms listig in weggedrag, pas halverwege de 70-er jaren is het soms plotseling wegbreken van de achterkant in snelle bochten zo goed als verdwenen, door aanpassingen aan de auto (plaats motor t.o.v. de achteras), en geleidelijk is een 911 echt een zeer veilige auto met hele goede wegligging in bochten geworden. Doordat deze auto al meer dan 50 jaar lang stapje voor stapje is aangepast, kun je 'm ook mooi vergelijken met de trends op autogebied.
 

sitechris

Donateur
Begrijp je hoor. Bepaalde modellen zouden meer spartaans gebouwd moeten worden. Zelfs sportwagens zijn tegenwoordig te veel gericht op comfort. Maja voor het gros van de eigenaars is de badge belangrijker dan hoe de wagen rijdt.

Das het punt. De Hyundai i30N, Seat Leon Cupra, Golf GTI zijn scherper maar bieden ook meer comfort (rijgeluiden, demping, ruimte etc). Het kan dus prima en-en.
 

50tintenfaab

Senior Member
Vandaag een 3drs cooper gereden met 10k op de teller wat een troep rijd echt niet lekker, geluid als een grasmaaier en komt totaal niet vooruit, teller slaat ook nergens op zo debiel groot enige wat ik leuk vond waren de schakelaars in het midden onder de klok deed me denken aan een Ferrari
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Michel

Forumguru
Mini is niet meer of minder dan een zwaar marketingmiddel. In het begin vond ik de eerste New Mini nog wel leuk, maar alle latere varianten, waarbij het model ook steeds groter werd en eigenlijk geen Mini kan worden genoemd, zijn een belediging voor het originele model.
En dan denken veel dames dat ze hip zijn door in zo’n te dure karikatuur rond te rijden. Nee, jullie zijn zeker niet meer origineel, ook al kan je hem in 10.000 verschillende uitvoeringen bestellen.
 

EdK

Forumguru
Er is maar ÉÉN Mini en die word al jaren niet meer gebouwd....
Er is maar één KEVER en die heeft een boxer motor en zit achterin.
En is maar één fiat 500 en ook die is jaren geleden voor laatst gebouwd...

Al dat nieuwe spul is een gebrek aan fantasie om eens wat nieuws en revolutionairs op de markt te brengen van die zich designer noemen............. pffff na-apers. En dan zeggen dat het een beleving is en dat de klanten er om vroegen....duhhhh
 

Peterson

Actief lid
Mooie review weer!
Alleen in het lijstje met vergelijkbare auto’s, mis ik een vw Beetle cabrio 2.0 TSI. Of is die al niet meer in productie? Was ook zo’n €45k.
 

sitechris

Donateur
Mooie review weer!
Alleen in het lijstje met vergelijkbare auto’s, mis ik een vw Beetle cabrio 2.0 TSI. Of is die al niet meer in productie? Was ook zo’n €45k.

Ik heb geen flauw idee. Die zie ik echt nooit rijden.

@EdK kan me wel vinden in wat je zegt. Toch....de Mini Cooper S Cabrio rijdt wel gewoon fijn. Uiteindelijk is dat waar het om draait.
 

EdK

Forumguru
@EdK kan me wel vinden in wat je zegt. Toch....de Mini Cooper S Cabrio rijdt wel gewoon fijn. Uiteindelijk is dat waar het om draait.
Als je het puur om rijgenot beoordeeld dan zal een collega het 100%met je eens zijn.
Zal niet zeggen dat ik het geen geinige wagen vind, maar het prijskaartje wat er aanhangt en wat ik er voor krijg....
Sorry totaal niet in verhouding !!
Maar dat is mijn bescheiden mening
 
Bovenaan Onderaan