Bij een objectieve beoordeling stel je een lijstje punten op waar je cijfers aan kan hangen (inhoud kofferbak, max. snelheid, acceleratietijden, remafstand, noem maar op) vervolgens leiden die getallen naar een eindcijfer (eventueel door voor elk punt een bepaalde weging in het eindcijfer te geven). Dat lijkt leuk zo'n objectieve beoordeling, maar is beresaai: kun je gewoon door een computer laten doen.
Dat gebrek aan echte beleving is naar mijn mening overigens bij alle auto's van pakweg deze eeuw: het motorgeluid/uitlaatgeluid is veel minder of zeer kunstmatig, door geluidsisolatie is veel van de beleving weg, het veercomfort is door betere schokdempers en banden sterk verbeterd, de auto's zijn allemaal 250-300 kg zwaarder dan vergelijkbare auto's uit de jaren 70/80, en de veiligheid voor de inzittenden is met sprongen toegenomen. Ik denk het mooiste voorbeeld waar je dit in terugziet is de Porsche 356/911. De Porsches uit de begin jaren waren soms listig in weggedrag, pas halverwege de 70-er jaren is het soms plotseling wegbreken van de achterkant in snelle bochten zo goed als verdwenen, door aanpassingen aan de auto (plaats motor t.o.v. de achteras), en geleidelijk is een 911 echt een zeer veilige auto met hele goede wegligging in bochten geworden. Doordat deze auto al meer dan 50 jaar lang stapje voor stapje is aangepast, kun je 'm ook mooi vergelijken met de trends op autogebied.