Miloenenfraude bij dochter Skoda houdt top VW....

Bron: Het Financieele Dagblad - Miloenenfraude bij dochter Skoda houdt top Volkswagen in de ban [02|07|2005]
Volkswagen, de grootste autoproducent van Europa, moet flink bezuinigen om terug te keren naar een gezonde bedrijfsvoering. In de afgelopen dagen houdt de bedrijfstop zich allesbehalve met een bezuiniging van euro 7 mrd bezig. In de agenda van bestuursvoorzitter Bernd Pitschetsrieder staat deze dagen één onderwerp: een miljoenenfraude bij de Tsjechische dochter Skoda dreigt zich als een olievlek uit te breiden naar de top van het concern. Pitschetsrieder heeft aangekondigd dat 'volledige opheldering' zal plaatsvinden. Hij heeft inmiddels accountantsbureau KPMG ingehuurd om de zaak uit te zoeken.
De kwestie bemoeilijkt niet alleen de lopende onderhandelingen met de vakbonden maar kan ook buiten de onderneming tot problemen leiden. VW is voor 18% in handen van de deelstaat Nedersaksen. De minister-president heeft zitting in de raad van commissarissen. In het verleden werd deze post bekleed door de huidige bondskanselier Gerhard Schröder.
Het schandaal heeft tot dusver de kop gekost van de chef personeelszaken van Skoda, Helmuth Schuster, en een van zijn medewerkers. De 51-jarige Schuster wordt ervan beschuldigd steekpenningen van leveranciers te hebben geëist. Verder zou hij met VW en Skoda contracten zou hebben afgesloten met bedrijven die hijzelf controleerde. Hiermee zou hij zijn werkgever voor miljoenen euro's hebben opgelicht. Het openbaar ministerie in Braunschweig bij Hannover is deze week namens VW een justitieel onderzoek gestart naar Schuster en een van zijn medewerkers.
De fraude kwam aan het licht toen een toeleverancier er over klaagde dat Schuster steekpenningen zou hebben geëist om in India voor VW te mogen produceren, zo meldt het weekblad Focus. Verder zou Schuster opdrachten voor de import in India en Angola hebben gegund aan zijn eigen bedrijven.
Donderdag trad ook de machtige voorzitter Klaus Volkert (62) van de centrale ondernemingsraad van VW terug. Zijn naam wordt genoemd in verband met een bedrijf dat een gooi deed naar een opdracht van Skoda. Volkert ontkent de beschuldigingen. 'Ik heb mij aan geen enkele criminele handeling schuldig gemaakt', was zijn reactie donderdag. Niettemin gaat hij een advocaat inhuren.
Na het aftreden van cor-voorzitter Volkert zijn de ogen gericht op het hoofd personeelszaken van VW, Peter Hartz. Deze neemt niet alleen in de onderneming een zeer prominente plaats in, hij is ook de bedenker van de arbeidsmarktliberalisering die door het kabinet-Schröder in gang is gezet. De frauderende Schuster heeft op het hoofdkantoor in Wolfsburg enige tijd met Hartz samengewerkt. Volgens VW staat Hartz echter niet ter discussie. 'Peter Hartz is en blijft hoofd personeelszaken van VW', aldus meldde het concern.
Verschillende Duitse media melden dat ook Jürgen Peters, commissaris en voorzitter van IG Metall, de grootste Duitse vakbond, op de hoogte is geweest. Hetzelfde geldt voor de huidige minister-president van Nedersaksen, Christian Wulff, en zijn voorgangers Sigmar Gabriel en Gerhard Schröder. Allen ontkennen echter en hebben zelfs gerechtelijke stappen aangekondigd om hun namen te zuiveren.
Voor VW komt het schandaal op een zeer ongelegen moment. De onderneming is bezig met vakbonden tot een akkoord te komen over bezuinigen. Het merk Volkswagen - het concern is verder eigenaar van Skoda, Audi, Seat, Bentley, Bugatti en Lamborghini - moet weer winstgevend worden. De personeelskosten moeten volgens de bedrijfstop tot 2011 met 30% dalen. Ook dient in de vestiging Wolfsburg in de nachttoeslagen gesneden te worden.
Het vertrek van cor-voorzitter Volkert komt de VW-top slecht uit. Hij stond erom bekend dat hij meer dan andere vakbondsbestuurders begrip heeft voor de argumenten van het management. Zijn opvolger Bernd Osterloh heeft de naam vooral de belangen van het personeel te dienen. Anders dan Volkert wordt Osterloh omschreven als een vakbondshavik.
Fraudeaffaire VW
Hoofd P&O Skoda pleegt miljoenenfraude
Voorzitter cor VW treedt af na gerucht medeplichtigheid
Hoofd p&o VW mogelijk ook op de hoogte; VW ontkent
Duitse toppolitici wijzen kennis zwendel van de hand
Topman VW belooft diepgaand onderzoek
KPMG zoekt fraude uit
 

Karstieman

Forumguru
Klinkt inderdaad niet als een kleine fraude.
Dat ze iedereen die hieraan heeft meegewerkt maar flink laten betalen /forum/images/graemlins/smile.gif
 

Dutch4x4

Senior Member
Vanochtend stond er ook een groot artikel in de Volkskrant. Zoals het FN-artikel al suggereert (ondanks de onhandige kop), beperkt het zich zeker niet tot Skoda, maar gaat inmiddels de hele maffiose VAG-top aan.

Het verhaal over die Volkert is saillant. Die liet zich geregeld vliegen per VAG-privéjet (ja, dan zou ik ook 'begrip hebben voor de argumenten van het management'!) en voerde regelmatig *kuch* bijzondere onkosten *kuch* op, bijvoorbeeld voor een Braziliaanse dame die 'ongespecificeerde optredens in de PR-sfeer' (kun je het mooier formuleren! /forum/images/graemlins/grin.gif ) verzorgde...
 

Octaviarijder

Actief lid
Re: Miloenenfraude bij dochter Skoda houdt top VW.

Met een beetje mazzel kunnen de prijzen van Skoda nog een beetje omlaag, ze houden nu toch geld over.
 

Laus

Actief lid
Re: Miloenenfraude bij dochter Skoda houdt top VW.

ik hoop alleen dat ze er niet aan kapot gaan.
 

Abo

Lid
Re: Miloenenfraude bij dochter Skoda houdt top VW.

Zolang Skoda goede auto's tegen redelijke prijzen maakt zullen ze er niet aan kapot gaan. Fraude is op zich een slechte zaak en helaas komt het in de hele wereld voor.

Heel anders ging het met Mitsubishi. Door het verzwijgen van technische gebreken van de vrachtwagendivisie liep het imago een flinke deuk op. Nog steeds zijn er Japanners die daarom liever geen nieuwe Mitsubishi personenauto willen hebben. Aan dit type imago kun je dus wel kapot gaan.
 

VEEJAY

Forumguru
Re: Miloenenfraude bij dochter Skoda houdt top VW.

Volgens mij hebben die gasten zo'n saai leven (ondanks alles wat ze hebben) dat ze dit soort ongein doen voor de kick.

Ik cind het echt heel jammer voor alle mensen op de werkvloer bij VAG, keihard werken terwijl het management flierefluit. Het lijkt net een doorsnee bedrijf daar bij VAG ;)
 
Bovenaan Onderaan