Mijn Skoda ruikt naar olie!

PD1LOI

Lid
Na een verloop van tijd ruik je olie rond de auto maar er is niks te zien. Oliepijl is normaal. Wat is hier de oorzaak van?
 

Bakkertje

Forumguru
Wellicht een lekkende kleppendeksel pakking?
Dat was bij onze beetle in ieder geval de boosdoender van een olielucht (ook in de auto als je voor een verkeerslicht staat)
 

PizzaPieter

Forumguru
Welkom op het forum.

Misschien iets meer informatie: automerk, type, bouwjaar, motor(code), wanneer ruik je het (lang stilstaan, na t rijden, warm/koud weer) etc.
 

Timmer

Donateur
Had ik ook toen die net nieuw was, pakweg de eerste 3000km ofzo. Nu ruik ik het niet meer.

Verder zou iets meer info makkelijk zijn, en de meet en greet is ook handig (en wordt ook op prijs gesteld voor nieuwe leden)
 

catch me

Forumguru
Is het wel verbrande "olielucht" .....miss regenereren, als 't diesel is, lucht wordt geroken rond de auto
 

Duijzer

Donateur
Je oliepijl wijst in ieder geval de verkeerde kant op. Het oliepeil is een ander verhaal. Dat zegt niet altijd iets over lekkage, je hebt maar een klein druppeltje nodig om het te ruiken als het op een heet stukje terecht komt. Het kan een pakking zijn, bijvoorbeeld de klepdekselpakking. Maar evengoed zou het de koppakking kunnen zijn waaruit olie lekt. Check ook eens of er geen olie in het koelwater zit. Fabia 1 zou een 1.4 of zelfs 2.0 benzinemotor kunnen zijn, of een 1,9 diesel. De 1.4 mpi kunnen nog wel eens een lekke koppakking hebben, maar net zo goed is het een slangetje van de carterontluchting. Begin eens met goed te kijken of je ergens sporen van lekkage ziet, zeker als je een stuk flink doorgereden hebt.
 
Bovenaan Onderaan