Mijn Skoda module onklaar bij aflevering

rwin

Lid
Hi,

Mijn octavia wordt bijna geleverd. Ik ben nu met de dealer aan het overleggen over het volgende.
Ik wil de mijn Skoda module niet hebben, ik ga de functionaliteit niet gebruiken, het ding introduceert een privacyrisico en de technische risico's zijn onbekend.

Hier de wisseling die ik tot nu toe met de dealer heb gehad, ik ben benieuwd hoe dit uitpakt:

Naar dealer:
Zou bij aflevering de ‘mijn Skoda’ module onklaar gemaakt kunnen worden? Hiermee bedoel ik dat de module spanningsloos gemaakt wordt, wordt losgekoppeld van de obd2 poort, en/of de sim-kaart verwijderd wordt. Ik ga de geboden functionaliteit zeker niet gebruiken, en wil daarom de privacy- en veligheidsrisico’s van de module minimaliseren.

Dealer:
De Skoda module wordt pas geactiveerd, zodra u de app download en u zich aanmeld.

Naar dealer:
Een van de bezwaren die ik met de Skoda module heb is dat iemand anders dan ikzelf zich via de app op mijn auto aanmeld. Iedereen die toegang heeft tot de auto, of meerijdt kan dat mogelijk doen. De kilometerstand aflezen en een foto van de qr code zijn voldoende.
Om de app aan te kunnen melden moet de kilometerstand ingevuld worden, dit betekend dat de module de kilometerstand al door moet zenden voordat de app gekoppeld is. Ditbrengt andere risico’s mee die ik wil minimaliseren.
Dus nogmaals de vraag, kan de mijn Skoda module onklaar gemaakt worden; spanningsloos (zekering verwijderen?), Sim kaart verwijderd, of op een andere manier?

Dealer:
De app moet eerst gekoppeld worden door de dealer, dus niet iedereen kan zomaar de app downloaden en gegevens uitlezen.
Ik heb de vraag uitstaan bij de importeur wat de mogelijkheden zijn.
 

Okki

Donateur
large.jpg
 

Rallye

Forumguru
@Captain Hook Nee, de MijnSkoda-module (van Pon) heeft niets te maken met e-call. Die laatste komt van Skoda zelf (OEM dus) en is waarschijnlijk verbonden aan Skoda Connect, dat niet te verwijderen is.

@rwin De MijnSkoda-module wordt in Nederland ingebouwd door Pon en is ook weer uit te bouwen (gaat dus verder dan stroomloos maken). Volgens mij zijn er zelfs forumleden die dat hebben laten doen.
 

Captain Hook

Forumguru
@Rallye Tuurlijk... Al dat soort datagraai bedrijven zijn roomser-dan-de-paus en doen nooit wat laakbaars met al die data.
Neeeeee, echt niet hoor... :maakmegek::koffie:

Of het nou ANWB-rijstijl-stickies zijn, of MIND modules (dochteronderneming van Pon), of eCall dataloggers... Nee hoor, al die bedrijven hebben echt het beste voor met ons als argeloze en goedgelovige consument.

350px-Loesje_privacy.jpg
 

Rallye

Forumguru
@Captain Hook Zeg ik iets over het gebruik van de data? Volgens mij geef ik aan dat juist de MijnSkoda-module verwijderd kan worden en dat je aan Skoda Connect niets kunt doen (behalve je niet aanmelden).
 

Antera

Donateur
Heel simpel als je hem los gekoppeld wilt hebben het is namelijk een module die door pon zelf word ingebouwd voordat hij uitgeleverd word. Mocht je hem zelf af willen koppelen zit deze achter de tellerklok of links achter de kappen weg gestopt.
 
Bovenaan Onderaan