Mijn Roomster chiptunen

ondanks dat ik heerlijk rijd in mijn Roomster 1.6i 1.6v. Wil ik hem net iets pittiger maken. Ik weet dat het om ongeveer 10 pk gaat maar hebben anderen hier ervaring mee?
 

DeNnZ

Forumguru
Hallo Duvel,

Volgens mij is dat een ongeblazen motor (zonder turbo), toch?
Dan zal het volgens mij niet lonen om deze te laten chippen daar het effect van de chip minimaal zou zijn.
Persoonlijk zou ik het er dan zelf niet voor over hebben..

Stukje op de site van JD:
"Uit onze ervaring blijkt dat chiptuning voor atmosferische VAG motoren (motoren zonder turbo of compressor) in de meeste gevallen weinig/geen winst geeft. Denk hierbij aan de 1.4i-1.6i/V5/FSI/SDI motoren. De vermogensstijging is vaak maar enkele pk’s na de tuning. Met als gevolg dat dit op de weg zeer slecht te vernemen zal zijn. Voor deze modellen bieden wij dan ook geen tuning aan."
 

EdK

Forumguru
ook een 4 jaar een RR gehad, en die tuning niet meer over dromen.... zonde geld zoals al gezegd is !
Lekker besteden aan andere leuke dingen voor de RR.
Kijk eens op superskoda.com onder roomster ( RR ) en met zulk soort dingen lekker aan de gang gaan zolang je rekening het volhoud....:D
 

Cordoba

Forumguru
De enige motoren waarbij het wel zin heeft, zijn de motoren waar door het Vagconcern 2 verschillende vermogens worden geleverd met dezelfde hardware. Een mooi voorbeeld is het blok in de Citigo/Up/Mii: er zijn zowel een 60 pk als een 75 pk versie, waarbij het verschil alleen bestaat uit het via de software(ECU) knijpen van het vermogen van de 60 pk versie. Door in zo'n geval de standaard fabriekssoftwaren van de krachtige versie te plaatsen, heb je dus deze vermogenswinst. (in dit voordeel dus 25% extra vermogen).
 
Jongens en meisjes op de puntjes letten. EdK heeft gelijk, ik kan beter het geld aan mooie accessoires besteden.
 

oco1979

Forumguru
normaal zoals hier aangegeven zal het niet veel uitmaken na chiptuning.
Is feller reageren dat wel,maar niet zoals een turboversie zou chippen.
Nu als je echter de blok bekijkt 1.6 16V moet er daar wel wat uit te halen zijn. in theorie.
105pk lijk me zéér basis voor deze blok.
Deze redelijk eco staat afgesteld zal dat wel niet slecht zijn.
Zou eens moeten bekijken waar die nog in zit.
Met hardware zal het wel gaan, dat is dan ook met de nodige euro'ssssssss......
Inlaat uitlaat wijziging,nokkenas,chip enz.....
 

Bakboord1

Forumguru
Gewoon een motorswap doen dan i.p.v. die andere uitlaat en scherpere nokkenas.
De auto heeft nu al 105pk wat niet verkeerd is. Enkel het gewicht is wat hoog met ca 1150kg.
Zou het geld er idd niet meer aan besteden. Als je het al merkt dan is dat niet langer dan 1 dag. Daarna ben je er aan gewend.
 
Vandaag nog een offerte gehad van atm chiptuning van € 325 voor extr 10 pk en extra koppel van 12 nm
 
We rijden ook een Volvo v40 D2 maar ik vond het ook een leuk idee om mijn roomster te optimaliseren omdat ik hem zo prettig vind rijden.
 

oco1979

Forumguru
10PK over het volledig toerengebied is,oke enkel maar bovenaan niet doen,verbruik zal wel hoger liggen
 
Ik kwam nog een vraag uit 2011 tegen over het tunen van een mpi motor. Van het zelfde laken een pak: niet doen voor dat geld.
Maar goed dat het forum er is. Heb mijn donateurschap er al dubbel en dwars uit. En kan mijn roomstertje weer geruststellen.
 
Bovenaan Onderaan