Mijn Octavia is afgeleverd: wat een auto!!

Octo

Nieuw lid
Afgelopen vrijdag heb ik mijn Octavia 2 Combi (elegance, zwart met, 1.6 benzine, maxi-dot) kunnen ophalen. Ik had al iets verwacht na het lezen van oa dit forum en alle tests in autoweek. Maar dat dit zo'n dijk van een auto zou zijn had zelfs ik niet verwacht! Allereerst het model: wordt steeds mooier hoe vaker ik er naar kijk. Die neus, stoer en chique tegelijk. De achterkant, wat een vloeiende strakke lijnen. Kortom, een meer dan prachtige auto. Ook het interieur is schitterend, en wat een kwaliteit straalt dit uit. Mijn zwager heeft toevallig net een nieuwe Renault Megane. Prachtige auto, maar het interieur haalt het bij lange na niet vergeleken met de Octavia. In de Megane veel "plastic"gebruikt. Oogt wel sportief, maar bij de Octavia straalt de klasse er gewoon van af. Verder de mogelijkheden van radio (stream, werkt trouwens prima!), maxi-dot, coming-home en leaving-home functie, de automatisch dimmende binnenspiegel, enz enz. Te veel om op te noemen. Jullie snappen het al: hier spreekt een meer dan tevreden Octavia-eigenaar. Ook het weggedrag is fantastisch: geen piepjes, kraakjes: je hoort alleen het gezoem van de motor.
Ik ben trots op mijn nieuwe Skoda en zal nog lang van deze auito genieten!
 

Arjen

Actief lid
Ik weet precies hoe je je voelt.
En geloof me, na twee maanden is het gevoel voor de auto nog steeds zo. /forum/images/graemlins/grin.gif
 
Inderdaad een mooi gezoem. Maar als je dan het gas vol intrapt dan gaat de 2.0 FSI toch een mooi geluid maken /forum/images/graemlins/laugh.gif. Heerlijk hoe de auto zich gedraagt en hoe veel je toch krijgt voor weinig geld.
 

Rednas

Nieuw lid
Gefeliciteerd ook!!

Ik moet nog veel te lang wachten. Waarschijnlijk pas eind juli dat ik de sleutels mag ontvangen.

Ik heb gekozen voor de 2.0 TDI Combi. Hebben jullie nog adviezen hoe je die motor het beste kan inrijden. Ik rijd 80% snelweg, dus ik denk dat dat zowiezo ok is.
 

Grey

Lid
Ook ik heb pas een week mijn nieuwe octavia, maar kan me helemaal vinden in wat je schrijft. Tot aan de details toe echt goed gewoon. (welke auto heeft nog meer kleine haakjes achter de deurstijl?)
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ik heb gekozen voor de 2.0 TDI Combi. Hebben jullie nog adviezen hoe je die motor het beste kan inrijden. Ik rijd 80% snelweg, dus ik denk dat dat zowiezo ok is.

[/ QUOTE ]

Zo veel snelweg is juist niet zo ideaal, want dan rij je constant dezelfde toeren. Mijn inrijtips:

- driekwart van maximaal aantal toeren
- nooit volgas, in welke versnelling dan ook
- niet te vroeg opschakelen
- zo veel mogelijk toeren variëren, geen cruise control gebruiken

Op die manier slijten de zuigerringen het beste in op de cilinderwanden, met spaarzaam olieverbruik als gevolg. Te tuttig inrijden (vanuit te laag toerental optrekken) laat de motor juist te veel werken. (Geldt ook voor ná het inrijden!)

Samengevat: met half gas leuk door de toeren heen, niet te kinderachtig, niet te fors, lekker gevarieerd. Neem dus eens een paar binnenweggetjes!
 

Rednas

Nieuw lid
Ok, goed om te weten. Ik dacht dat door de relatief lage belasting op de snelweg, de motor lekker ingelopen raakt.

Ik zal dan ook maar wat B-weggetjes pakken, zoals je al voorstelde.

Ik heb er geen navigatie in laten zette, vond dat een beetje te duur (2800 eur incl cd-rom). Nu wil ik een los systeem kopen, liefst een die je ook op de fiets of lopend kan gebruiken. Heeft iemand hier ervaringen met bep. systemen? Tom Tom Go is volgens mij behoorlijk popylair, maar dat wil niet zeggen dat ie goed is, lijkt me.
 

Beker

Actief lid
Rednas,

Zelf gebruik ik een pocket pc (of ookwel PDA genoemd) waarop Tom tom navigator 3 draait. Dit lijkt qua software volgens mij heel sterk op Tom tom go. Ik ben uitermate tevreden over de werking, hij vertelt je werkelijk voor de deur dat je er bent. De navigatie is dus erg nauwkeurig. Een niet nader te noemen persoon van het vrouwelijk geslacht in mijn directe omgeving /forum/images/graemlins/wink.gif wist het apparaat in 1 keer te bedienen. Ga er maar van uit dat dat een compliment voor de software is.

Mijn reden om overigens via een PDA te navigeren is dat ik deze ook gebruik als agenda en MP3 speler (dat wordt nog wel even vogelen in de octavia). Daarnaast zijn ze kleiner dan een Tom tom Go en zijn ze dus makkelijk in je zak te stoppen. (het lijkt mij niet verstandig om het apparaatje zichtbaar in de auto te laten...)

Er zijn voor PDA's overigens zogenaamde Compact Flash (de naam van de geheugenkaartjes die gebruikt worden) GPS antennes te koop. Dit zorgt er voor dat je geen snoeren nodig hebt en het apparaat dus ook op de fiets/ te voet kunt gebruiken. Ik verwacht dat een gemiddelde PDA ongeveer 2 uur op een accu kan navigeren.

Succes met je keuze!
 

Rednas

Nieuw lid
Beker,

Dank voor jouw reactie. Ik heb een PDA (Ipaq 2210) waarop die software wel moet kunnen draaien. En inderdaad met zo'n CF GPS kaart moet de klus te klaren zijn.

Desondanks zoek ik naar iets robuuster - wellicht de Garmin GPS systemen zien er solide uit. Ik ga nog eens bekijken wat er allemaal aangeboden wordt en zal mijn keuze via dit forum laten weten.

Groet en nogmaals bedankt.
 
Kijk dan ook eens naar de Mitac Mio 269.
Dit apparaat beschikt over een 2,5Gb harde schijf waarop alle kaarten van Europa staan; Ben je van dat gesodemieter van kaartwisselen bij TomTom af! /forum/images/graemlins/grin.gif Of je kiest voor de TomTom GO 700. Heb je mooi een BT carkit erbij! /forum/images/graemlins/smirk.gif
 

Ernesto

Nieuw lid
Ik heb mijn Octavia Combi nu 5 weken en ben nog steeds zeer enthousiast! /forum/images/graemlins/cool.gif De keuze van mijn (lease) wagen ging tussen VW Golf V en de Octavia: na de eerste testrit was ik direct overtuigd: Skoda wint!

----------------
Octavia Combi 1.9 TDi 77kw Ambiente Diamond Silver - MIO 168 PDA geinstalleerd met Brodit - TomTom
 
Ik heb de HP 6310 die naast de standaard mogelijkheden ook beschikt over telefoon en bluetooth en dan werkt toch wel perfect. Geen snoeren, altijd bereikbaar en een volledige PDA.

Tegenwoordig zijn er volgens mij al geheugenkaarten beschikbaar van 1 gig dus daar kan ook genoeg informatie in worden opgeslagen. Voordeel van het systeem is bovendien dat het zeer mobiel is. Maar een harde schijf is zeker nuttig.
 

higgy

Forumguru
Tja, Octo, daar kan ik eind komende week weinig meer aan toevoegen... /forum/images/graemlins/wink.gif
 
Afgelopen vrijdag ook m'n nieuwe Combi afgehaald en direct op weekend vertrokken! Wat een plezier om mee te rijden! Wat een verschil ook met m'n vorige combi-1! Dag en nacht verschil is het. Mijn eerste indrukken werden nog overtroffen.
 

Beker

Actief lid
@ Octo, Grey en Ernesto:
Hoe lang hebben jullie (vanaf het moment van bestelling) op de auto moeten wachten?
 
Gewoon een TomTomGo kopen. Gebruik ik ook in mijn Octavia 2 en werkt echt perfect en is makkelijk te plaatsen en op te bergen, makkelijk te bedienen en geen gedoe met losse antennes en draadjes. En met de nieuwe software (v5.10) kun je zelfs snelwegen mijden of juist niet. Hetzelfde geldt voor tolwegen.

Echt een topper, net zoals de Octavia 2 /forum/images/graemlins/wink.gif
 
Bovenaan Onderaan