Mijn Octavia 2

Tweak

Nieuw lid
Beste leden,

Ik zal mij even voorstellen. Mijn naam is Don en ik woon in een dorpje nabij Amsterdam. Sinds afgelopen zaterdag ben ik de troste eigenaar van een O2 RS hatchback van 2009 in de zwart metallic uitvoering. Huidig km-stand is 179500 ongeveer. De RS is gechipped naar 250pk/400nm en lijkt verder standaard te zijn. Tevens heeft hij een handgeschakelde 6 bak.
Apart dingetje, het is de pre-facelift versie maar met het CCZA (TSI) blok wat in een facelift hoort te liggen.
De RS is ter vervanging van mijn geliefde Seat Ibiza 1.9 tdi (2003, sport versie, 170pk chipped) gezien die na 407000km toch wel een beetje veel kuren begon te vertonen en deze het niet meer waard was om op te lappen.

Ik heb ondertussen 500km mogen rijden, mijn kaakspieren doen pijn van het lachen, wat een prachtige auto. Eventjes doortrekken in zijn 5 resulteerde in een verbazingwekkende 210kmpu zonder dat ik daar maar iets van door had, goed opletten dus.

Enige nadeel wat ik tot nu toe kan vinden is de verouderde/beperkte Swing radio die erin zit. Gelukkig zit er wel een AUX aansluiting op maar dan nog...

Toekomstplannen:

-Bumpersplitter voor en misschien achter. Vind de voorkant toch net niet sportief genoeg.
-Andere radio. Maar dan wel een die climate control, parkeer sensoren ed. weergeeft. Tips ?
-Inlaat schijnt een sterk vervuilt onderdeel te zijn dus deze wil ik nog laten stralen met walnootschillen
-Inlaat optimaliseren dmv een cold air intake
-101 ideeën

Foto's zijn van de handelaar waar ik hem vandaan heb, ik moet hem nog wassen voor ik foto's maak haha.

 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Welkom!

Als ik me niet vergis, is de RS iets later voorzien van het facelift-front, dus kan het verhaal van blok wel kloppen.
Je hebt wel al de FL-spiegels en ik gok ook het interieur...

Edit: al gevonden, dit zou 'm moeten zijn (met afneembare Westfalia trekhaak zag ik...)

0340588168012.jpg


0340588168021.jpg


V.w.b. het blok:

2.0 TFSI vRS
BWA 10.2005–10.2008
1984 cc 16v DOHC Turbocharged Fuel Stratified Injection
200 PS (147 kW; 197 bhp) at 5,100–6,000
280 N⋅m (207 lbf⋅ft) at 1,800–5,000

2.0 TSI vRS
CCZA 11.2008–2013
1984 cc 16v DOHC Turbocharged Fuel Stratified Injection
200 PS (147 kW; 197 bhp) at 5,100–6,000
280 N⋅m (207 lbf⋅ft) at 1,700–5,000
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Je hebt inderdaad een overgangsmodel, want een Swing in een PFL heb ik ook nog niet gezien. Die heb ik altijd met de FL verbonden (ik heb beide gehad: in de PFL zat een Stream MP3 en in de FL een Swing). Heb je geen MDI in je dashboardkastje?
 

Tweak

Nieuw lid
@hemi24 dat is hem inderdaad :) wel grappig dat het een mengelmoesje is. Front is zeker niet om te bouwen of gaat heel veel kosten?

@ertromp Thanks :) Ik vind hem ook erg mooi als heeft de FL ook wel wat.

@Rallye Er zit geen mdi in het dashboardkastje, alleen wat lijkt op een oude ipod/iphone aansluiting aan een kabeltje. Mijn ipog 80gb doet het er alleen niet op. Ook lijkt er een bluetooth functie op te zitten maar die lijkt niets te doen.. Maar eens kijken wat ik ga doen.

Algemeen:
Waar zit in vredesnaam de dumpvalve.. ik kan m niet vinden hahaha
 

Rallye

Forumguru
@Tweak Vreemd. Wat is dat iPodkabeltje als het geen MDI is? Foto?

Dat bij de RS (en mogelijk ook de Scout) een mix tussen oud en nieuw voorkomt ligt wel iets meer voor de hand dan bij andere Octavia: die werden toen in een eigen aparte fabriek gebouwd.
 

Tweak

Nieuw lid
@Tweak Vreemd. Wat is dat iPodkabeltje als het geen MDI is? Foto?

Dat bij de RS (en mogelijk ook de Scout) een mix tussen oud en nieuw voorkomt ligt wel iets meer voor de hand dan bij andere Octavia: die werden toen in een eigen aparte fabriek gebouwd.
Hierbij de foto's.. een iPod geeft helemaal geen reactie als die er op aangesloten word. De stekker past wel precies.
a9725dee8c8b16c06120b30766a2ce54.jpg
05892a5ac761a3b57f0d25b4c2ab884f.jpg


Sent from my MIX using Tapatalk
 

Maartenvds

Forumguru
leuke bak! ik heb er ook een tijdje plezier van gehad! nog idee tips en tricks nodig met het interieur of verlichting ik heb zat! laat maar weten!
 

Rallye

Forumguru
Dat is inderdaad geen MDI. Die zit links vooraan in het dashboardkastje. Dit lijkt huisvlijt. Komt het snoertje niet uit in het opbergvak in je middenarmsteun, bij de AUX? Zo had ik het in mijn 02 ook, maar dan aangesloten op mijn carkit, zodat ik via de Aux en A2DP muziek vanaf mijn telefoon kon afspelen.

De Swing is te moderniseren door een MDI achteraf in te bouwen (https://www.skodacommunity.de/threads/swing-mdi-nachruesten.76870/). Als je echt iets moderns wilt dat past bij de rest van je interieur is een Zenec (http://configurator.zenec.com/de-de.../skoda-octavia-ii-1z-facelift-01-2009-01-2013) mooi. Mogelijk goedkoper en wel echt Skoda (maar bediening in het Engels en geen DAB is zoiets: https://www.autopar.nl/vw-rcd660-multimedia-telefoon-radio Kun je ook navigeren met je telefoon (CarPlay).

Ander onderwerp, als ik nu naar je foto kijk: heb je de originele velgen er nog bij?
 
Laatst bewerkt:

Tweak

Nieuw lid
Ik heb nog geen idee waar dat kabeltje uit komt, nog geen tijd gehad om te kijken. Als het goed is heb ik morgen tijd.

Zal eens naar die radio's kijken, had alleen gehoopt dat ik een android radio oid ook zou kunnen gebruiken..

Dit zijn de velgen die er bij zaten, anderen heb ik niet. Dacht dat dit de originele waren haha.
 

Rallye

Forumguru
De originele wielen heten Zenith en zijn er in 17 en 18”. Een Android radio kan wellicht ook. Daar heb ik geen ervaringen mee, maar op het forum is daar best iets over te vinden.
 

Tweak

Nieuw lid
Ik heb de huidige velgen eens opgezocht en volgens mij zijn het velgen van de Scirocco (interlagos turbine ofzo). Vind ze op zich wel mooi maar wil later wel mooie zwarte/donker grijze 18" velgen onder. Vind de banden op 17" te dik en anders vullen de wielkassen niet mooi.

@Maartenvds @vleier @Corné de Kluijver Thanks :)

Is er iemand in de buurt van Amsterdam die voor een leuk tarief klusjes doet ?
En welk bedrijf raden jullie aan om eventueel de inlaat/kleppen te laten stralen ?
 

ertromp

Forumguru
Inlaatkleppen reinigen zou ik bij HBT in Swifterbant laten doen.
Deskundige kerel daar voor zo'n klus
 
Bovenaan Onderaan