Mijn laatste week O2

Erikje

Actief lid
Op 17 februari 2006 heb ik de sleutels van mijn O2 in ontvangst mogen nemen (http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=1515).
Op 17 april 2008 wordt het tijd voor iets anders (A6 2.0tfsi).

Na ruim 2 jaar en 100000km verder zijn dit mijn ervaringen met de O2:

Positief:
- trekkracht 2.0tdi
- DSG-bak
- betrouwbaarheid (met name verlichting, nog geen lampje vervangen!)
- ruimte
- Licht leder i.c.m. zwarte lak oogt mooi
- interieurafwerking: eigenlijk geen kraakjes
- heel veel luxe voor relatief weinig geld (wel vrij duur in de lease overigens)

Minder:
- rumoerige motor (terwijl ik in mijn posting van 17-2-2006 de auto behoorlijk stil vond..)
- windgeruis portieren
- hoog olieverbruik (elke 5000 km 1 liter minimaal)
- bandenslijtage voor (kaal in 30K km..)
- sinds enige tijd regelmatig loopnood, oorzaak onbekend
- cupgevoeligheid banden
- "exclusiviteit" na 2 jaar verdwenen
- ondanks sportonderstel en 225-bandjes geen sportieve auto: veel onderstuur

Overall ben ik toch heel tevreden geweest met mijn O2, volgegooid met zo'n beetje alle extra's (incl. DVD, klapscherm, xenon, coming home, leer, dsg, sportstoelen etc.) die beschikbaar waren. Na 2 jaar en een andere job toch een stapje verder, wel binnen VAG dus. Overigens merk ik nu al dat de Skoda-dealer heel wat klantvriendelijker is dan die van Audi..

Gegroet,
Erikje.

sitechris

Donateur
mooie bak zo'n A6. Ik hoop wel dat je hem met xenon en minimaal 17 inches hebt besteld, dan is de auto lekker af. En natuurlijk is de geknepen 2.0 tfsi een ideaal tuningsobject.

Zie http://www.abt-sportsline.de/de/pro...362_51_3/produkt/ABT-Leistungssteigerung-842/

Naar 200 pk tunen bij Abt (met behoud van fabrieksgarantie) kost in Duitsland circa 1300 euro. Wil je naar 240 pk, betaal je daar slechts 500 euro bovenop. Voor net geen 2000 euro peur je dus 70 pekaatjes erbij. Goede deal! Dan blaas je een 2.8 V6 (210 pk) gewoon weg, sterker dan maak je het een 3.2 erg lastig. Volgens mij wijken de Nederlandse prijzen niet veel af van de Duitse prijzen.

Grappig, ik ga deze week van een A6 naar een O2, ik rij nu bijna 3 jaar in de A6 2.0 tdi naar tevredenheid, maar toen ik in de O2 RS stapte was ik verkocht.

Frankie

Actief lid
prachtige auto, die A6. Zeker, zoals gezegd, als er hippe velgen en Xenon opzitten. Ik weet dat iedereen een zeker budget heeft, ook met een duurdere auto als een A6. Maar soms vraag ik me toch af waarom mensen juist zo'n mooie auto vaak 'downgraden' met conventionele verlichting en te kleine velgen en/of wieldoppen. Gezien de sportieve en volle O2 waar jij vandaan komt neem ik aan dat dat bij jou niet het geval is ;)

Exclusief heb ik de O2 trouwens zelf nooit gevonden. En dat zeg ik terwijl ik toch al vol trots mijn totaal het 4e jaar en gedurende 230.000km inmiddels in mijn 2e O2 rijdt :-)

Veel plezier met je mooie auto !!!

Frankie

Actief lid
Grappig, ik ga deze week van een A6 naar een O2, ik rij nu bijna 3 jaar in de A6 2.0 tdi naar tevredenheid, maar toen ik in de O2 RS stapte was ik verkocht.

Vrooom, is jou A6 van het huidige model ? Ik heb zelf nog nooit in een A6 gereden of gezeten, maar was dat, met name van binnen, toch niet allemaal iets meer high-tech en mooier ? Zoals velen zeggen heeft de O2 een mooi maar toch wat conservatief dashboard. Met name dat spreekt me zo aan in de huidige Audi's en dus ook de A6..

bat

Lid
Maar soms vraag ik me toch af waarom mensen juist zo'n mooie auto vaak 'downgraden' met conventionele verlichting en te kleine velgen en/of wieldoppen.
Er zijn best veel mensen die helemaal niks geven om dit soort cosmetische (in hun ogen) opsmuk. Die willen gewoon een in hun ogen kwalitatief goede auto en kopen een A6, standaard, zonder al te veel opties aan de buitenkant.

Daarnaast zijn er ook mensen die een A6 'moeten' rijden (ivm uitstrlaing of weet ik wat), maar geen zin hebben in de vrij forse extra bijtelling die dat soort zaken ook met zich meebrengen.

Mijn O2 (komt binnenkort) heeft gewoon de standaard 15" lichtmetalen velgen en géén Xenon. Mijn huidige auto heeft niet eens lichtmetalen velgen, ik vond meer vermogen onder de kap toch net wat belangrijker en kon dat voor exact dezelfde meerprijs ook realiseren.

Frankie

Actief lid
Daarom zeg ik ook dat van het budget... Dat er inderdaad ook rijders zijn die aan zulke zaken helemaal geen waarde hechten begrijp ik inderdaad ook. Had mss duidelijker moeten zijn !!

sitechris

Donateur
Daarom zeg ik ook dat van het budget... Dat er inderdaad ook rijders zijn die aan zulke zaken helemaal geen waarde hechten begrijp ik inderdaad ook. Had mss duidelijker moeten zijn !!

Dat is zeker zo voor bijna alle rijders. Maar geldt dat ook voor Audi-rijders (en ook de BMW en Mercedes rijders)? Die kopen een auto gedeeltelijk ook vanwege de uitstraling (sterke imago). Dan zijn dikke velgen en xenon wel weer heel belangrijk toch?

Vrooom, is jou A6 van het huidige model ? Ik heb zelf nog nooit in een A6 gereden of gezeten, maar was dat, met name van binnen, toch niet allemaal iets meer high-tech en mooier ? Zoals velen zeggen heeft de O2 een mooi maar toch wat conservatief dashboard. Met name dat spreekt me zo aan in de huidige Audi's en dus ook de A6..

Ja ik heb het huidige model.

Het is allemaal net wat mooier van binnen dat klopt, het imago is ook wat anders maar ik geef dar niet om. ik wil een rijdersauto. Dat is een A6 ook maar dan wel een 3.0 TDI Quattro.

Mijn 2.0 TDI rijdt ook super daar niet van, hij stond destijds op voorraad en ik had helaas niks te kiezen kwa velgen en opties, anders moest ik 7 maanden wachten.

Mijns inziens is een O2 RS wat exclusiever dan een A6, ik kom nl dagelijks minimaal 10 A zessen tegen en ze vallen me al niet meer op.

Zie ik daarentegen een O2 RS dan valt dat wel meteen op.

Let wel dit is mijn mening, ik ga nu gewoon 2 jaar minder bijtelling neerleggen en zie wel hoe het bevalt, misschien rij ik over 2 jaar wel een Dacia RS :).

bat

Lid
Dat is zeker zo voor bijna alle rijders. Maar geldt dat ook voor Audi-rijders (en ook de BMW en Mercedes rijders)? Die kopen een auto gedeeltelijk ook vanwege de uitstraling (sterke imago). Dan zijn dikke velgen en xenon wel weer heel belangrijk toch?
Mijn indruk is dat best veel Audi (en ook Mercedes) rijders juist het uiterlijk vertoon wel een beetje voorbij zijn. Die kopen zo'n auto omdat het een goed merk is en nemen er de accesoires bij die er blijkbaar bij horen of die ze zinvol lijken.

Natuurlijk, er zijn er ook bij die duidelijk willen maken dat ze makkelijk en paar honderd euro per maand extra kunnen en willen betalen voor hun leasebak. De via een vette passat doorgegroeide verlaagde-golf rijders, zeg maar. :D

Erikje

Actief lid
Mijn A6

Waarom stap ik over op een A6? Ik zou zeggen: ga er maar eens in zitten :-) Ik vind het interieur werkelijk heel strak in een heel prettige kleurstelling. Daarnaast is ie natuurlijk een flinke slag groter dan de O2 en dat merk je: achter, voorin, maar vooral in het hoge rijcomfort. Ook is ie heel erg stil (en de O2 dus niet), en valt de (lease)prijs behoorlijk mee, zeker voor de 2,0 benzine. En de A6 "schreeuwt" niet zoals een 5-serie dat wel doet.

Tuurlijk heb ik 'm nog wat aangekleed: kleuren-navi met mmi, bose, sportstoelen, leer, dension gateway (ipod), zelfdimmende binnenspiegel maar tegelijkertijd heb ik ook een aantal zaken laten vervallen: geen xenon, geen neerklapbare bank (!), geen extra opbergdingetjes, geen fratsen zoals luchtvering etc. etc. Mijn budget is namelijk ook eindig (met dank aan de bijtelling): de optie zijn behoorlijk aan de prijs, zoals bekend...

De huidige setup biedt mij de belangrijkste comfort-verhogende zaken, en dat vind ik zelf het belangrijkste. Oh ja: velgen: 18" dus met 245 bandjes, dat dan weer wel :-)

Foto's volgen in het weekend.

Sneak preview: http://farm3.static.flickr.com/2338/2134621539_8c6c7764e5_o.jpg

Foto interieur: http://www.cardata.com/images/2008_new_cars/2008.audi.a6.interior.jpg

Okki

Forumguru
Van een O2 naar een A6. Dat zou ik echt nooit doen. Een beetje meer uitzicht binnen, misschein een beetje groter. Nee echt, als ze mij voor de keuze zouden zetten zou ik het nooooooooooooit doen!

Bijlagen

• staff_pinocchio.gif
    staff_pinocchio.gif
    632 bytes · Weergaven: 110
Ik heb in januari / februari ongeveer 20 offertes laten maken, allemaal voor de nieuwe A4 en de A6 Avant.

Ik heb ook diverse proefritten gemaakt en had bijna een A6 S-Line genomen die al in de showroom stond.

Maar ik wilde verder kijken en heb op een dag proefgereden met de Lexus IS220 D, Mondeo 2.0 Tdci titanium, nieuwe A4 2.0 TDI en de O2 RS bij de importeur.

De Lexus vond ik mooi en luxe maar kwa rijden zwaar tegenvallen, zeer nerveus op hoge snelheden. De Mondeo had dit ook een beetje maar reed wel beter. De A4 reed gewoon goed maar ik had meer van de nieuwe motor verwacht en dit was geen Avant, nog niet bestelbaar destijds.
De A6 ken ik al een tijd en heb wel nog even in de S-line gereden en ik moet zeggen die rijdt vele malen strakker dan de normale versie.
In de O2 RS had ik meteen een goed gevoel, het was meteen wow.

Toen ben ik alles op een rijtje gaan zetten.

De O2 is een break, voor mij met 3 kindjes net ruim genoeg, rijdt sportiever, is wat exclusiever je komt hem niet vaak tegen, heeft ook een grote kofferbak en ik vind het kwa geluid in de auto weinig schelen met de A6.
Daar komt nog bij dat ik een full loaded RS kan rijden tegenover een wat kalere A6 als je kijkt naar de bijtelling.

Per maand scheelt het me nu 150 euro netto en dat is ook meegenomen.

Bevalt het niet dan ben ik er over 2 jaar weer vanaf en neem ik weer een Audi.

Erikje

Actief lid
Ik heb zelf nooit in een RS gereden, dus ik kan niet uit ervaring spreken of deze heel anders rijdt/voelt dan een "gewone" O2. En ja, een A6 wordt al snel (veel) duurder dan een O2 RS, dat klopt. Ik weet het, maar heb er bewust voor gekozen.

Ben benieuwd naar je ervaring met de RS. Ik heb hiervoor een A4 gereden, en het is het oude liedje: de afwerking in de A4 is waanzinnig, daar kan Skoda niet tegenop. Dit is mij uiteindelijk na 100000km in de O2 toch tegen gaan vallen, vandaar de switch terug naar Audi. Maar ik ben wel een zeurpiet nu...

bat

Lid
Gisteren met een collega meegereden in z'n A3 Sportback en inderdaad: zelfs die zit van binnen al heel erg goed in elkaar, veel beter dan de rest in dezelfde klasse.

Maarja, dan doe je de achterklep open... voor minder geld rij ik straks in m'n Octavia die wel de door mij gewenste ruimte biedt.

Bovenaan Onderaan