Mijn Kodiaq bijna in bestelling

pfe83

Senior Member
Hoi,

Ondanks de huidige situatie heb ik toestemming om een nieuwe auto te mogen bestellen, altijd leuk. Op dit moment overweg ik deze config:

Kodiaq Sportline Business 1.5 TSI DSG Moon White:
  • Zonder type aanduiding
  • Zonnewering zijruiten achter
  • Comfort pakket
  • Functie pakket
  • Elektrisch bedienbaar panoramisch dak
  • Verwarmbare voorruit
  • Ik twijfel nog over navigatie+
Iemand nog tips/suggesties waar ik op moet letten of wat ik echt niet moet vergeten? Ik ga begin mei definitief bestellen.
 

hendrik38

Forumguru
Ik ben zelf heel blij met Dynamic Chassis Control als extra optie. Vooral in combi met de 20 inch heel plezierig. Veel plezier met samenstellen.
 

Henrik

Forumguru
Navigatie + sowieso doen. heb echt spijt dat ik deze niet heb. Had de Columbus wel in mn vorige Octavia, nu niet in de Kodiaq. Baal daar echt van. Sowieso omdat je met de Columbus (in het nav+ pakket) de kaart zowel op je scherm als in je virtual cockpit kan krijgen (als je die hebt tenminste), maar gek genoeg mis is ook de “home” functie van de Columbus, waardoor hij altijd naar een door mij gekozen weergave ging. Ik zou er dus niet over twijfelen, maar gewoon doen. Ook er graphics zijn veel beter van de Columbus.
 

CharlesTucker

Forumguru
Navigatie heb ik altijd een dubbel gevoel bij. Ingebouwde navigatie is zowiezo veel en veel te duur voor wat je er inhoudelijk voor krijgt. Maar het voegt wel een enorm gevoel van luxe en kompleetheid toe aan je auto. Zelf vind ik actuele en nauwkeurige filemeldingen erg belangrijk, werkt overigens goed bij mij (Columbus), maar vereist wel weer een jaarlijkse bijdrage, en een internetverbinding die ook niet gratis is (ofwel sim-kaartje kopen, ofwel op de een of andere manier vie je telefoon laten lopen). Bij mijn laatste TomTom was dat alles gewoon bij de aanschafprijs inbegrepen. Na lang twijfelen heb ik wel in m'n Octavia ingebouwde navigatie, en ik ben er ook best blij mee. Maar is het de meerprijs over een losse TomTom waard, ik weet het na twee jaar nog steeds niet ... In de vorige Octavia was het even inklikken van de TomTom ook een gewoontegebaar geworden.

Maar, evenveel meningen als mensen, dus veel succes bij het kiezen ...
 

pfe83

Senior Member
Die navi is inderdaad een dilemma. Ik gebruik in mijn huidige Octavia (met Columbus) de ingebouwde navi bijna nooit, rijdt altijd op Waze via Apple CarPlay. Krijg het gevoel dat indien ik de navi niet actief gebruik (al ben ik zeker gecharmeerd van de kaartweergave in de virtuele cockpit), de Amundsen misschien wel goed genoeg is. Vind de fysieke knoppen op de Amundsen wel een positief puntje. Ik ga het zaterdag eens bekijken bij de dealer. Bedankt voor de reactie tot dusver, altijd goed om te sparren met anderen!
 

Henrik

Forumguru
Ik vind juist de fysieke knoppen een minpunt. Die rechter gebruik je namelijk niet, scrollen doe je door over het scherm te swipen. En de volumeknop mag in mijn auto niet aangeraakt worden, want het icoontje daarop moet altijd zo staan dat het streepje omhoog wijst (Jep, I know... :sterretjes:). Dus volume wordt altijd op het stuur bedient. Ook een minpunt van de Amundsen is dat er geen cd/dvd speler inzit. Zit volgens mij nog wel bij de Columbus. En als wij op vakantie gaan willen de kids nog graag naar luisterboeken luisteren op cd. Ik baal er echt vaak van dat ik dit allemaal niet wist en dus niet voor de Columbus heb gekozen.
 

hendrik38

Forumguru
Ik heb Colombus en dus het navigatie plus pakket besteld. Waarom? Ik vond het scherm zonder knoppen mooier, de navigatie icm virtual cockpit, cd kunnen gebruiken en de snelheid v laden ligt hoger. De Skodaconnect met live file werkt ook super. Dat abbo verloopt na 2 jaar volgens mij, maar neem het zeker weer. Is op vakantie heel fijn en de gemelde vertragingen klopten precies qua tijd. Data verbruik is nihil. 1 dag navigeren kostte circa 150 mb.
 

Canon-Eye

Forumguru
En de volumeknop mag in mijn auto niet aangeraakt worden, want het icoontje daarop moet altijd zo staan dat het streepje omhoog wijst (Jep, I know... :sterretjes:).
Ten dele herken ik dat: ook in mijn auto mag er niet aan gedraaid worden - het streepje moet naar beneden blijven wijzen;).

Toch ben ik blij met die fysieke knop, want zoals vanouds gebruikelijk kun je 'm ook indrukken om het systeem in of uit te schakelen. Verder zitten er nog 2 fysieke druktoetsen op mij MediasystemPlus voor toegang tot resp. Full Link (gebruik ik nooit) en het menu (gebruik ik vaak).
 

Henrik

Forumguru
Wanneer zou je het systeem uit willen schakelen @Canon-Eye ? Behalve dan voor een reset bijvoorbeeld.
En hoe vaak doe je dat?

Verder laat ik het altijd aan staan en mute ik het geluid als ik geen muziek wil horen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik schakel het regelmatig in, namelijk als ik in de auto stap en nog enige tijd blijf zitten wachten tot mijn vrouw haar deel van de boodschappen ook heeft gedaan...
Dat doe ik liever dan het contact aan- en uitzetten.
 

pfe83

Senior Member
Dit weekend een proefrit gemaakt, ik ben er bijna uit. Echter is de Business Edition+ ook nog even om de hoek komen kijken. Ik vind deze er van binnen en buiten minder mooi uitzien (met name het niet meegespoten zijn van de 'bumpers') maar is hij wel completer met opties die in de Sportline niet kunnen, zoals Virtual Pedal, Area View, 230v Socket en de Parking Assistent. En dan zit natuurlijk ook de Columbus er standaard in. Ik wacht even de berekeningen af en dan maak ik een keuze, zal het zeker even laten weten :).
 

hendrik38

Forumguru
Iedereen heeft zijn eigen afweging. Voor mij zijn de looks binnen en buiten belangrijker dan een optie zoals virtual pedaal. De enige optie die ik mis is de area view op de sport line. Succes met je keuze.
 

pfe83

Senior Member
Nogmaals bedankt allen. De auto is in bestelling. Er wordt gericht op levering rond 1-10, maar alles is onduidelijk in de huidige crisis. Ik ga het wel zien, ik rijd ook nog prima in mijn huidige Octavia.
Het is deze config geworden:

Kodiaq Sportline Business 1.5 TSI DSG Moon White:
  • Zonnewering zijruiten achter
  • Comfort pakket
  • Functie pakket
  • Elektrisch bedienbaar panoramisch dak
  • Verwarmbare voorruit
  • Travel Assistent
Helaas kwam er door nieuwe BPM regels per 1/7 nog even een slordige 2700,- bij. :(
Ik zal zeker een berichtje plaatsen als ik hem heb.
 
Bovenaan Onderaan