Mijn Kodiaq 2.0TSI van 2017, streven naar OEM+

dan-720

Actief lid
Hallo iedereen,
Ik ben Daniel en woon in België. Heb naar een Belgische forum gezocht (misschien slecht gezocht) en kon er geen vinden.
Op deze forum ben ik al even geleden terecht gekomen in zoektocht naar verbeteringen en tuning van mijn Kodiaq. Deze heb ik ook al in grote mate gevonden en is uiteindelijk tijd om mij en mijn "beer" ook voor te stellen :sneaky:

In mijn leven had ik alleen Skoda's in mijn bezit gehad.
Mijn eerste auto was een tweedehands Skoda Fabia 2005 1.4 TDI. Het was de perfecte eerste auto. Heel economisch, geen problemen mee gehad en zeer fun. Maar na zoveel jaren was het tijd geworden om iets groter en beter te kopen.
Mijn tweede auto was een tweedehands Skoda Octavia 2012 1.6 TDI. Het was een enorm groot verschil tegenover de Fabia. Vermogen, stabiliteit, comfort en algemene rijervaring.
Mijn derde en actuele auto is een Skoda Kodiaq Style van eind 2017. Uiteindelijk heb ik mijn eigen (bijna) nieuwe droomauto kunnen kopen!

skoda trio.jpg

2.0 TSI (CZPA) EA888 Gen3b 180pk 320Nm, 4x4, DSG
7 zitplaatsen, panoramisch dak, sportstuur met DSG-pedals, beige leren zetels met verwarming en ventilatie,...
Het is makkelijker om een lijst te maken wat ik niet heb in de auto :ROFLMAO::
Lane-assist, park-assist, 360 camera's, verwarmde achterste zetels en stuur, derde airconditioning-zone, canton geluids-installatie. Dat is het denk ik :unsure:

1795269_591256670966798_188761348_o.jpg

Gekocht als directiewagen met +-5000km op de teller in april 2018
Op dit moment juist 65000 km overschreden (november 2022)

Aanpassingen en tuning:

Mods:

-geperforeerde schijven en pads van Brembo vooraan

received_1220470165162780.jpeg
-Custom catback exhaust Audi RS-stijl, gemaakt door Skytune engeneering (Maldegem BE)
Helaas doen ze geen uitlaten meer, en waren de enige in Belgie dat met certificaat waren gemaakt!
before and after (2).jpg
-Stage 1 bij DVX Performance (Willebroek BE): (was gedaan toen met K&N filter insert in origineel intake)
180pk -> 248pk
320Nm -> 461Nm
-Volledige Racing line intake kit;
intake + schuimfilter, turbo inlet hose, high flow turbo elbow
IMG_20220926_192255.jpg
-turbo muffler delete
-tweede opening gemaakt in bovenste grill

Links is afgedicht, rechts is open in deze versie. Is wel open op beide kanten voor één of andere versie van de Kodiaq, want heb deze stuk zo te koop gevonden!
IMG_20221021_152135.jpg

Er was geen opname geweest van vermogen na het installeren van de nieuwe intake


Visueel:
-groen geschilderde originele remklauwen
-nieuw gelakte velgen RH Alurad NBU Race 19" 8,5J (vroeger 20" audi velgen)
-Banden Hankook V12 evo2 k120 255/45/19
-15mm spacers achteraan (wielen zijn nu gelijk met voorkant)
IMG_9142.jpg
-complete onderste grill van Kodiaq RS
-zilver gelakte bovenste gril kader (dechroom, maar niet gelijk iedereen :LOL:)
IMG_8543.jpg
-zilvere detail (diffuser) op achter bumper (momenteel in plastidip). Misschien zal ik ooit iets fysiek er van maken (Ideeën?), want nu is het al een tweede keer moeten gespoten worden. Is niet echt duurzaam :cautious:
IMG_9041 c.jpg

Dan zijn er nog enkele dingen dat ik gedaan heb om de auto (nog) beter te maken.
Mijn eerste Ebay koopje voor de Kodiaq waren de metalen "sport" pedals voor op het stuur.
Andere vloermatten aangekocht van Brisk (pools merk). Super kwaliteit en makkelijk om te reinigen.
Omdat ik een panoramisch dak heb, heb ik geen plaats voor mijn bril, dus heb ene van Amazon aangeschaft en werkt prima (is omgewisselt met het hendel boven de bestuurder deur) :thumbsup:
Daarnaast heb ik een rubberen profiel op de bovenkant van de voorste venster geplakt, om te voorkomen dat er meer steenslag op het boordje ontstaat.

IMG_20220816_124817.jpg IMG_20220830_170951.jpg
IMG_8839.jpg IMG_6568(1).jpg

Er zijn nog enkele ideeën voor de toekomst, maar moet eerst zien dat het mogelijk (en legaal) is om te verbouwen.
Wat zou er nog aan gedaan kunnen worden volgens jullie?
Ophanging wil ik behouden zoals het is
1f605.png
De DCC systeem werkt perfect en heb graag als ik door de snelheidsdrempels gewoon mag doorrijden zonder heel wat te vertragen en bang te zijn dat ik met de onderkant ertegen kom :yeah:

Hopelijk heb ik iemand geholpen of geïnspireerd om zelf iets aan zijn auto te doen.
Zijn er nog mensen met een getunede Kodiaq hier in de groep?
1f603.png


Groeten aan de Skoda-liefhebbers
1f60e.png

Daniel
 
Laatst bewerkt:

MaxN

Donateur
Welkom op het forum.
En al een hele geschiedenis met Skoda en nu pas op het forum.De Kodiaq ook al mooi aangepast!
 

dan-720

Actief lid
Welkom op het forum.
En al een hele geschiedenis met Skoda en nu pas op het forum.De Kodiaq ook al mooi aangepast!
Dank u :) Nooit erge problemen met mijn auto's gehad, en altijd wel een oplossing gevonden als er wel iets gebeurde. Het is uiteindelijk eens goed om met iemand ideeën af te wisselen en te tonen wat er allemaal gebeurt met de auto :D
 

4Motion

Senior Member
Welkom van een mede 2.0 TSI eigenaar! Mooie aanpassingen hoor.

Nog een idee misschien : Een Digitale Cockpit toevoegen? Kan aftermarket.
 

dan-720

Actief lid
Dank u! Ben er eigenlijk geen fan van de digitale cockpit. Heb graag de analoog versie. Toch bedankt voor de suggestie! :giggle:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Antera

Donateur
Van harte welkom en een leuke auto. Je bent al lekker bezig met opleuken.

Misschien een stukje verlagen. Heb daar eventueel foto’s van maakt het meteen een hele andere auto.
 

dan-720

Actief lid
Van één kant zou ik graag deze willen minimaal verlagen voor de looks, maar van de anderen kant, zoals ik al heb vermeld in mijn post, zou ik graag het gemak behouden van het hoger zijn. En het is echt jammer dat er bij ieder bekend merk minimum 30mm verlaging is. Denk dat dit te veel is :unsure:

Er komt echter een custom chin spoiler op de auto binnenkort (Ford mustang-achtig). Heb al kartonnen versies van gemaakt en ben door enkele drempels gereden en was perfect haalbaar. Ben deze aan het finetunen nu om een test te maken. Dit zal misschien in een andere topic komen :sneaky:
 
Laatst bewerkt:

RichTrip

Forumleiding
Moderator
...........

Nog een idee misschien : Een Digitale Cockpit toevoegen? Kan aftermarket.
Dat was ook mijn idee. Gezien de aanpassingen die al gedaan zijn (en de bijbehorende kosten) zou de Virtuele Cockpit absoluut als volgende op het lijstje staan. Meen dat de kosten iets van rond de 1000 euro zijn. Is natuurlijk niet voor niets, maar wel gaaf!
 

dan-720

Actief lid
Ik vindt dat het geld veel beter besteed is aan iets anders. Ben er geen fan van en heb daar momenteel ook geen behoefte aan ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

dan-720

Actief lid
Het lijkt niet veel, maar maakt zeker een verschil. Ik heb de auto bijna 5 jaar, als ik nu mijn rijstijl ineens moet aanpassen daardoor, denk ik dat de onderkant van mijn wagen snel zal kapot gaan :tongue:
Maar misschien ben ik mis en zal het helemaal ok zijn, who knows :arghh:

Kan je in werkplaatsen zo'n dingen testfitten? Ben geen fan van dingen te kopen en dan terug te sturen als het mij "niet past"... :banghead:

Bedankt voor de lieve reactie :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skodarno

Senior Member
Tja, ik snap het ook wel met die wegen daar in België :tongue: Ik zou een schroefset nemen, betaal je flink voor maar dan kun je het zelf aanpassen naar wens.
 

dan-720

Actief lid
Er is een groot nadeel met een schroefset, is at de DCC niet meer mee zal werken. Het soepelere vering op normal en de strakke vering bij sport zijn echt goed. Ik waardeer dit systeeme echt zeer, het is echt een super systeem die DCC van VW. Op de bochten, in en uitritten op de autosnelwegen (vooral in duitsland) werkt dit perfect. Maar zou niet heel de tijd met deze configuratie willen rijden.

Air is ook niet van toepassing. In België is dit verboden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rosinfield

† In Memoriam
Mijn idee. Bij mijn vorige auto, een Polo GTI, is het ook nooit bij mij opgekomen te willen verlagen (de looks boeien me maar matig). Over dat onderstel had ik helemaal niets te krijgen. Zelfs uiterst zelden in de sportstand gehad. Nu met de Up en ooit helemaal met de Fabia, is het een heel goede upgrade vanwege de enorm betere driveability.
 

dan-720

Actief lid
Ik zou eens een Up willen uitproberen. Lijkt een heel toffe auto te zijn:D

Bedoel je dan verlaging door andere veren in te steken?
Is de auto dan niet te hard bij gewone gebruik op "oneven" wegen? Ik wil het comfort behouden van de wagen, en dat die bochten kan nemen met zekerheid. Lange trips zijn zalig in deze auto voor de moment en wil dit niet verliezen.

Met mijn uitlaat heb ik ook een ideaal middenweg gevonden tussen leuk geluid en comfortabel cruisen. Boven de 2200 toeren brult hem, maar er onder is die bijna als een normaal auto. Met ophanging denk ik niet dat het makkelijk zal zijn om zoiets te behalen zonder een soort elektrisch systeem :arghh:
 

leon-cupra

Forumguru
Met DCC bestaan er ook verlagingskits die de DCC functionaliteiten gaan overnemen. KW heeft zo een set in het gamma. Weet wel niet vanbuiten of het beschikbaar is voor een kodiaq.
Mijn broer heeft zo een set op zijn Golf 7R. Wel prijzig, 2-3000€.
 

dan-720

Actief lid
Nemen ze DCC over? Dacht juist dat er een plug is ingestoken aan elk wiel zodat er geen foutmeldingen zijn, maar dat de DCC nie meer werkt. Ik zal eens moeten zien wat ze hebben in hun inventaris nu. Toen ik ervoor zocht een paar jaar geleden, was er alleen schroefsets met eindplugs voor DCC versie.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan