Mijn Fabia heeft geen cruisecontrole....

Hoi allemaal,

Ik ben Erik en ik heb sinds afgelopen februari een Fabia uit mei '23. Daarvoor heb ik sinds 2015 in een Citigo gereden uit 2014. Bij aanschaf 14.000 km op de teller, verkocht met 226.000. Geweldige auto die me nooit in de steek heeft gelaten en mij tijdens vakantie in Spanje, Frankrijk en Italië heeft gebracht. Ik heb erover nagedacht om een Up te kopen als vervanger omdat de Citigo op benzine niet meer voor handen is. Toch maar gekozen voor een iets grotere uitvoering.

Een paar dingen vallen mij op. De Fabia maakt stationair nogal wat toeren en de cruisecontrole werkt niet zo prettig als in de Citigo. De toeren laat ik binnenkort even bekijken door de garage. Voor wat betreft de cruisecontrole heb ik denk ik pech met de technische vooruitgang.... De Fabia remt als ik een voorligger nader of als een auto kort voor mij invoegd op de snelweg......die functie heeft een naam waar ik zo even niet op kom. De Fabia trekt vervolgens hel langzaam op als ik de auto voor mij wil inhalen. De auto in de sportstand zetten heeft hierop geen invloed. Het systeem doet voorkomen alsof je deze functie kan uitzetten maar dat lukt mij voor geen mogelijkheid. Wat ik ook doe, het systeem blijft afremmen en langzaam optrekken. Leuk die technische vooruitgang maar het 'oude' systeem vind ik veel prettiger, gebruiksvriendelijker. Weet iemand misschien hoe ik dit gebeuren uit kan zetten zodat ik weer een prettige cruisecontrole heb zoals in de Citgo?

Ik hoor graag van jullie.
Erik

Laatst bewerkt:

PizzaPieter

Donateur
Het klinkt als Adaptive Cruise Control (ACC), die rekening houdt met wat er voor je gebeurt, in tegenstelling 'gewone' Cruise Control (CC).

Ik zou verwachten dat je de mogelijkheid hebt te kunnen kiezen uit welke je wilt gebruiken, maar weet niet hoe dat werkt bij jouw auto.

Dat 'langzaam' acceleren met Cruise Control ken ik bij mijn auto alleen als ik hem 'ecostand' heb staan. Hij reageert dan minder fel op het gaspedaal, remt heel langzaam af als ik de Cruise Control snelheid verlaag, maar accelereert ook langzaam als ik CC snelheid verhoog.

PizzaPieter

Donateur
Hmmm, ik lees op Google dat dat helemaal niet meer vanzelfsprekend is dat je kunt wisselen tussen ACC en CC, dus ik ben benieuwd wat de kenners zeggen.

Je kunt neem ik aan wel de afstand instellen waarop de ACC reageert tov voorganger?

Dank voor jullie reacties. De afstand instellen kan idd wel. Mijn ervaring is dat mijn auto ook in de sportstand niet erg snel optrekt. Nou snap ik op zich wel dat hij niet vooruit spuit, kan gevaarlijk zijn, maar ik krijg het gevoel wel mijn achterliggers onbedoeld te irriteren met mijn trage rijgedrag/optrekken. Verlang echt weer terug naar de gewone cruisecontrole.

PizzaPieter

Donateur
Kun je bij Fabia rijgedrag/motor gedrag/stuurgedrag instellen?
Die instelling heeft bij mijn Seat invloed op de snelheid waarmee CC accelereert

hemi24

Forumguru
Wisselen tussen ACC en reguliere CC is niet iets wat standaard aanwezig is, maar wat bij bepaalde uitvoeringen wel door de juiste codering kan worden vrijgeschakeld.
Let wel: dit is niet bij alle modellen mogelijk, maar afhankelijk van het type module wat in jouw auto zit; afspraak maken bij @Antera is het beste advies…!

V.w.b. het hoge stationaire toerental: dit is niet ongebruikelijk, zeker als je een 3-cilinder 1.0 TSI hebt; na het starten duurt het even en dan zou ‘ie naar ca. 900 tot 950 toeren moeten zakken.
Iets met milieumaatregelen, laten we het daar maar op houden… :(

1983jeroen

Forumguru
Mijn Octavia versnelt ook langzaam in deze situaties. Gewoon even gas geven
Verder vind ik het systeem (na even wennen) wel fijner dan gewone cruise control.
Enige nadeel is dat je soms ongemerkt zachter gaat rijden als je voorganger dat doet.

Ik wil absoluut geen auto meer zonder acc

Bedankt voor jullie reacties! De Fabia heeft ook verschillende rijmodi, eco, sport en nog een paar geloof ik. Ik heb een schakelbak. Ik kan helaas niet kiezen wat ik wil gebruiken, den dat ik gewoon de adaptive versie heb....wat mij betreft helaas... Natuurlijk kan ik gas bijgeven maar het dus niet alleen anticiperen op je voorganger maar ook op de acc. En dat vind ik niet prettig. Maar ik merk al dat ik er aan zal moeten wennen.

1983jeroen

Forumguru
Je kunt het proberen bij te coderen. In mijn auto is dat niet gelukt.

Met een handgeschakelde auto vind ik acc ook geen fijne optie.
Bij gewone cruise control moet je ook altijd anticiperen, alleen op een andere manier

Bovenaan Onderaan