Mijn Fabia Combi wordt meer waard zonder iets te doen

oldskoolgsxr

Nieuw lid
Hallo skoda liefhebbers en bezitters.
Graag wens ik iets opmerkelijks met jullie te delen.

In 2017 schaf ik een skoda fabia combi 1.0tsi 110pk voor zo'n 20000€ aan. (België)
Uiteraard gaat de waarde hard naar beneden door de afschrijving.
Regelmatig gooi ik technische gegevens op de website van autogids om de dagwaarde van de auto te bepalen en mijn km kostprijs te berekenen.
Het was me sinds de zomer van 2021 opgevallen dat die dagwaarde stagneerde ipv daalde, zelfs met de aantikkende km's.
Nu is het zelfs zo dat de auto reeds 300€ meer waard is dan in de zomer van 2021 en met 8000km extra!!
Niet bijster veel, maar van 10.300€ naar 10.600€.
Ik heb geen foute gegevens ingetikt, maar denk dat :

-Er een grote vraag is naar 2dehands wagens in deze kategorie. Kleine motor, niet te veel uitstoot en niet te veel km's
-Groot chiptekort wereldwijd.
-afwachtende houding voor elektrische wagens en nog even een kleine benzine aanschaffen.

Hebben jullie dat ook al ondervonden?

IMG_3222.JPG
 

MY00

Senior Member
Je trekt een juiste conclusie. Maar dit is met alle auto's zo op dit moment.
Mijn dochter heeft vorig jaar een Mini Cabrio gekregen met een lage km stand.
De was toen ongeveer 10750 euro waard, als je nu kijkt kom je op 12000 euro uit.
Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt dat mensen minder samen naar het werk kunnen reizen en dat er minder nieuwe auto's geleverd kunnen worden.
 

JeSko

Forumguru
Ja bijna alle tweedehands auto's zijn duurder geworden, dat keldert wel weer wanneer er terug voldoende chips zijn. Mijn TDI stond in grote getalle te koop, zo rond 5000 voor eentje met hoge km stand en weinig opties, tot 12.000 voor eentje met weinig km's en veel opties, nu staan er nog amper van te koop, enkel degene met hoge km stand staan nog te koop, een bijna identieke als de mijne staat nu zelfs bij een handelaar aan 14.500 euro.
 

turboturbo

Forumguru
Klinkt allemaal logisch idd.

Een soortgelijk effect zie je in NL met 2e hands diesels, die prijzen zijn enorm gekelderd sinds invoering mileuzones etc.

En is het in België niet ook zo dat je een eenmalig bedrag / belasting betaald bij aanschaf van een nieuwe/2e hands auto waarbij de hoogte van het bedrag gekoppeld is aan de inhoud van de motor (cc) en of het benzine of diesel is? Dan snap ik populariteit voor een kleine benzine auto (met meestal kleinere inhoud motor) ook.
 

leon-cupra

Forumguru
@turboturbo we betalen idd 1 malig een taks en iedere jaar een taks. Deze taks wordt berekend adhv de cilinderinhoud (fiscale pk) en de uitstoot. Bij tweedehandse wagens komt er nog de leeftijd bij.
Bedragen worden wel anders berekend in Vlaanderen , Brussel of Wallonië … typisch Belgisch :nono:

ook al ondervonden dat de prijs laatste jaar gestegen is. Ik volg een beetje de hybride wagens (330e, C300de) als mogelijke opvolger van mijn M2 … zijn op een jaar tijd 3-4.000€ duurder geworden. Mijn eigen M2 zou ik nu ook met een beetje “winst” kunnen verkopen tov van vorig jaar januari toen ik hem kocht. Uiteindelijk ben je daar niets mee want je kan wel duurder verkopen maar je moet nog veel duurder aankopen. Dus winst ga je nu niet maken.

en dan nog .. is een krapte op de tweedehandse markt maar veel zie ik niet bewegen. Toch niet in het segment waar ik zoek. Denk dat veel kopers nu ook wel even afwachten. Ofwel omwille van de onzekere werksituatie (je moet maar werken in een covid getroffen sector) ofwel willen ze het elektrisch verhaal even afwachten.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@leon-cupra Afgezien van de inschrijvingstaks (want die is er hier niet) zitten er hier in Nederland op de 'houderschapsbelasting' ook 'provinciale opcenten', die inderdaad per provincie verschillen.
 
Bovenaan Onderaan