Mijn Fabia 2006: start niet na compressie meten

TRESSO

Lid
Beste mensen, wie kan mij uit de brand helpen?

Mijn Skoda Fabia 1.4 (benzine) uit 2006 wilt niet meer starten nadat ik compressie in de cilinders met koude motor heb gemeten. Compressieresultaten zijn:
Cilinder 1: 15,5 bar
Cilinder 2: 15,5 bar
Cilinder 3: 14,5 bar
Cilinder 4: 15,5 bar
Ik heb alles terug gemonteerd en toen geprobeerd motor te starten. Ik hoorde toen dat de motor op 3 of zelfs 2 cilinders draaide. Toen weer alles losgekoppeld, alle bougies nagekeken en bobines met bougies erin op vonk gecontroleerd. Toen zag ik dat op twee bobines slechte vonk en op 2 bobines geen vonk was. Daarna alsnog alles weer gemonteerd en geprobeerd motor te starten. Helaas sloeg hij niet meer aan. Ik hoorde geen teken van aanslaan alsof hij niet vonkt of geen benzinetoevoer (of geen benzinedruk) heeft waardoor die niet kan aanslaan.

Iemand enig idee wat er mis is?

Tweede vraag: Hoe test ik of de bobine en kabelboom (los van elkaar) in orde zijn?

Tees

Donateur
Welkom allereerst! Velen hier waarderen het als je je even voorstelt in de Meet en Greet.

Om op je vra(a)g(en) in te gaan: allereerst vraag ik me af waarom je de compressie überhaupt ging meten, was er vooraf al een probleem of klachten? En om welke motor gaat het, de 8v of de 16v versie?

Als je vooraf geen klachten had, dan is t wel bijzonder dat er nu meerdere bobines het niet of niet goed doen, meestal is t er maar 1 tegelijk die de geest geeft. Heb je de bobines allemaal met dezelfde bougie gemeten of heb je ook verschillende bougies geprobeerd? En hoe oud zijn je bougies? Als je de boel toch los hebt kan je beter meteen bougies wisselen, zoveel kosten ze nou ook weer niet.

Je kan de bekabeling iig doormeten met een multimeter, dat zou al wat info moeten geven over de bekabeling zelf, bobines doormeten kan geloof ik ook ten dele met een multimeter, even googlen zal je daar vast wat info kunnen geven.

Zo, een hoop wedervragen, en een paar beginnetjes, hopelijk kom je zo al ietsjes verder.

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Wat mij ook opvalt is dat de compressie wel erg hoog is, dat geeft bij mij al vraagtekens over de manier van meten en de juistheid van de meter.

Tees

Donateur
Ik zat ook al te denken @Cordoba , t zou ergens rond de 10 moeten liggen voor de 1.4 (8v of 16v) toch? Heb niet zoveel verstand van compressie metingen, maar ik zou denken dat je makkelijker lager dan uitkomt, maar niet zo makkelijk hoger?

Cordoba

Forumguru
Je komt lager uit door slijtage (waardoor lucht weglekt), maar hoger is eigenlijk onmogelijk als je goed meet. Wat zou kunnen is dat je op één of andere manier kans ziet om de druk van de turbo mee te nemen met de compressiemeting.

Cordoba

Forumguru
Ik dacht dat er voor de F1 wel motoriseringen waren met turbo maar in elk geval geen 1.4.

Net als EdK dacht ik ook al aan verwisselde kabels, maar dan nog moeten alle bougies vonken, alleen niet op het juiste moment.

TRESSO

Lid
Bedankt iedereen voor reactie,

Motor is met 16V, zonder turbo inderdaad.

Vorige week heb ik voor het eerst
alles losgekoppeld en de bougies gecontroleerd , de gaten gestofzuigd en omgeving schoon gemaakt, alles weer terug gemonteerd en er was geen probleem met starten of iets anders. Alles deed gewoon normaal. Ik heb toen niet de vonken getest. Wat er gisteren mis is gegaan weet ik gewoon niet...

@Tees:
1. Voorheen geen problemen gehad. Gisteren wilde ik de compressie meten om een nieuwe meetapparaat te testen omdat wij volgende week met vakantie gaan,
2. de bobines heb ik 1e keer met dezelfde bougie getest, daarna gecombineerd want zag ik dat op twee bobines slechte vonk en op 2 bobines geen vonk was. Na dit hoorde ik geen teken van aanslaan alsof hij niet vonkt of geen benzinetoevoer heeft. Vandaag weer eventjes bekeken en geprobeerd weer te starten, en zag ik dat de bougies gewoon droog zijn, geen spoor van brandstof.
3. de bekabeling doorgemeten met een multimeter, [ alle 4 connectors - 1e/4e draad ] met zelfde waarde van ongeveer 382 mA. Of deze waarde goed of slecht is weet ik niet.
4. Wat betreft compressie meten: heb ik op 2 manieren gedaan. Eerst met een rechte verloopstuk in de opening geduwd en gemeten. Toen kreeg ik 14,5-15,5 bar. Daarna met een flexibel slang-verloopstuk op de plek van bougie erin gedraaid en opnieuw gemeten. Toen kreeg ik inderdaad rond de 10 bar. Welke van deze twee manieren is relevant of betrouwbaarder?

Vandaag hoorde ik dat de computer ontregeld kan zijn. Wat houdt dat praktisch in?

Alvast bedankt en groeten aan iedereen!

Cordoba

Forumguru
De waarde van rond de 10 is de juiste, en als ik het zo lees heb je met de andere methode de dode ruimte sterk verkleind, waardoor je een hogere compressiewaarde krijgt.

Als de computer (ECU) is ontregelt, heeft dat een oorzaak, zoals bijvoorbeeld een kapotte sensor waardoor geen of verkeerde waardes naar de ECU worden doorgegeven. Als je helemaal geen vonken had, zou de ECU iets kunnen blokkeren, maar 2 cilinders wel vonken en 2 niet is onwaarschijnlijk. Ik weet niet of de niet vonkende cilinders veranderen als je onderling de steekbobines wisselt? Mogelijk dat je met je acties 2 bobines hebt beschadigd, en daardoor geen vonk meer.

TRESSO

Lid
" ..de bobines heb ik 1e keer met dezelfde bougie getest, daarna gecombineerd, want zag ik dat op twee bobines slechte vonk en op 2 bobines geen vonk was." Dus na combineren was het zelfde. Maar ik heb gewoon opnieuw alle bougies en bobines terug gemonteerd en geprobeerd motor te starten. Na dit hoorde ik geen teken van aanslaan. Dan opnieuw alle bougies losgehaald en opnieuw vonken gecontroleerd. Geen een dat goed was.
Dat heb ik vandaag herhaald maar bleef het zelfde en nog zag ik dat de bougies gewoon droog zijn, geen spoor van brandstof.
1e vonk controle - 2 cilinders wel vonken en 2 niet
2e vonk controle [gecombineerd]- geen een met vonk getroffen

Ziet jij verband tussen 2 feiten : geen vonken en droge bougies en wat jij gezegd heb : ".. zou de ECU iets kunnen blokkeren.." in deze situatie? Wat kan de oorzaak zijn dat ECU ontregelt is? Welke kapotte sensor?

Tees

Donateur
Er kan van alles zijn dat ervoor zorgt dat de ECU een storing geeft. Zeker bij dit soort storingen heb je dan ook een meldingslampje in t dashboard branden. Maar als je wilt weten wat er aan de hand is, dan moet je m uitlezen, een foutcode is veel informatiever dan een lampje.

Tis ook wel opvallend dat je geen brandstof ziet. Ik neem aan dat je de brandstofleiding los hebt gehad om de compressie te meten, heb je daar iets verkeerd gedaan bij het terugmonteren? Bougiekabels wissel je bij de 1.4 16v niet zomaar om, die zijn allemaal op gepaste lengte, dat zou je normaliter wel doorhebben.

Ik zou trouwens de bekabeling doormeten op de weerstand-stand, en dan begin en eind van de kabel meten, dan weet je of er een breuk oid in zit. Maar eerlijk gezegd lijkt me dat onwaarschijnlijk, een kabelbreuk voor alle 4 tegelijk...

TRESSO

Lid
Ik heb de brandstofleiding losgekoppeld, dat klopt, maar wat kan het misgaan met een slang terug te zetten ? Van iemand hoor ik dat krukassensor misschien kapot gegaan is!!!!????.

Tees

Donateur
Tis idd een BBY of BKY, 4 penbobines, en je moet wel rare dingen doen om ze te verwisselen, de kabels zijn precies op maat.

Cordoba

Forumguru
" ..de bobines heb ik 1e keer met dezelfde bougie getest, daarna gecombineerd, want zag ik dat op twee bobines slechte vonk en op 2 bobines geen vonk was." Dus na combineren was het zelfde. Maar ik heb gewoon opnieuw alle bougies en bobines terug gemonteerd en geprobeerd motor te starten. Na dit hoorde ik geen teken van aanslaan. Dan opnieuw alle bougies losgehaald en opnieuw vonken gecontroleerd. Geen een dat goed was.
Dat heb ik vandaag herhaald maar bleef het zelfde en nog zag ik dat de bougies gewoon droog zijn, geen spoor van brandstof.
1e vonk controle - 2 cilinders wel vonken en 2 niet
2e vonk controle [gecombineerd]- geen een met vonk getroffen

Ziet jij verband tussen 2 feiten : geen vonken en droge bougies en wat jij gezegd heb : ".. zou de ECU iets kunnen blokkeren.." in deze situatie? Wat kan de oorzaak zijn dat ECU ontregelt is? Welke kapotte sensor?

Als er geen enkele bougie meer vonkt, kan dat heel goed kloppen met een blokkade door de ECU, als de ECU brandstof ingespuiting blokkeert, zal ie ook nooit vonken (dan ook door ECU geblokkeerd). Welke sensor is nu juist het lastige, de auto zit bomvol sensoren, dus lastig te bepalen welke de mogelijk oorzaak is. Ik zou een paar mogelijkheden kunnen noemen, maar dat is puur gokken. Mijn advies is om de auto uit te lezen op foutcodes (of uit te laten lezen). Zorg daarbij dat je de nummers van de foutcode(s) hebt, want een beschrijving van de foutcode is maar het halve werk (en wordt regelmatig verkeerd doorgegeven). Met het nummer van de foutcode kun je bijvoorbeeld op de site van Gerrit Speek, (via foutcodelijst) de omschrijving opzoeken, en ook wat de mogelijke oorzaken en oplossingen zijn.

Tees

Donateur
Goed punt Peter, dat werkt bij de F1 idd zo. Heb op een gegeven moment ook die noodgreep geprobeerd (wiste bij mij wel de fout, maar loste t probleem niet op). Een paar minuten los en de plus en massakabel even contact laten maken zou voldoende moeten zijn, maar je kan het zekerheidshalve een kwartier doen.

Bovenaan Onderaan