Mijn Enyaq laadt ineens minder kilometers.

Rami

Nieuw lid
Van de ene op de andere dag laadt mijn Enyaq minder kilometers. Vreemd. Ik laad haar meestal tot 90% en heb dan uit mijn hoofd rond de 460-480 km. Nu komt ze niet meer verder dan 380km. Ik weet niet of dit software matig is, want ik heb de echte kilometers nog niet bijgehouden. Maar wellicht herkent iemand dit probleem of heeft wel eens iets van andere elektrische auto gebruikers gehoord...
 
Laatst bewerkt:

Jdbigg

Senior Member
Kan het zijn dat je hieraan voorafgaand een flink stuk op hoge snelheid hebt gereden? Dan schat je Enyaq daarna het aantal te rijden km’s lager in.
 

Rami

Nieuw lid
Kan het zijn dat je hieraan voorafgaand een flink stuk op hoge snelheid hebt gereden? Dan schat je Enyaq daarna het aantal te rijden km’s lager in.
Ok. Dit wist ik niet. Bedankt voor je antwoord. Kun je dit resetten of gaat dit na verloop van tijd zelf weer terug naar de oude stand?
 

Jdbigg

Senior Member
Het laatste: de auto neemt steeds het gemiddelde verbruik van de afgelopen periode en berekent daarmee, en met de actuele temperatuur, het verwachte bereik. Het aantal geladen kWh is uiteraard niet afhankelijk van je eerder gemiddelde verbruik.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Bakkertje

Forumguru
Bij mijn GTE scheelt het ook of ik de climate control aan of uit heb staan, wellicht dat dat bij een enyaq ook invloed heeft?
 

Me Zelf

Forumguru
Laatste verbruik, plus airco, plus buitentemperatuur, plus ingestelde binnentemperatuur geeft fikse schommelingen in de verwachte range. Bij mijn Citigo eIV loopt dat van 180 km (winter, laatste ritten hoog verbruik door veel kachel en korte trips) tot recent 412(!) km. WLTP is 260. Staar je niet blind op de verwachte range na laden: rijstijl en omstandigheden zijn de factoren die je echte range op een specifiek moment bepalen.
 

MarcoO2

Forumguru
Nou... airco, stoelverwarming, achterruitverwarming, om maar wat te noemen... kan me voorstellen dat de impact daarvan nog best fors kan zijn in een EV. Maar da's puur gevoel, want ik heb er nul verstand van :D
 

Me Zelf

Forumguru
Op zich vallen de gewone stroomverbruikers nogal mee, achter en voorruitverwarming heb je maar kort aan en is maar paar honderd Watt per stuk. Lichten ook max 200 watt ofzo? Stoelverwarming heb je wel de hele rit aan, maar dat is erg efficient verwarmen en zelden op vol vermogen (ik houd mijn lichaamsdelen liever niet al te gebraden: het wordt echt heet). Airco is in een Citigo 1,3 KW (volgens de verbruiksmeter) op vol vermogen: doe je ook zelden.

Verwarmen van de cabine daarentegen hakt er fors in, dat is volgens mij iets van 5 KW (geen warmtepomp). Dan hangt het percentage wat alles bij elkaar kost op je totaal natuurlijk ook af van je “gewone” verbruik, de motor dus. Voor een Enyac is dat vast een tikkie hoger dan een Citigo, dus het effect van de rest is minder.
 

Canon-Eye

Forumguru
Stoelverwarming heb je wel de hele rit aan
Echt waar?
Na paar minuten gaat hij bij mij al stapsgewijs terug tot uit - simpelweg omdat de temperatuur van de stoel dan in evenwicht is met mijn eigen lichaamswarmte. Zolang ik er op zit, zal de stoel echt niet afkoelen want de PU-schuimvulling is een prima isolator omdat die nauwelijks tot geen warmte geleidt. Geen enkele reden meer om 'm aan te houden...
 

Me Zelf

Forumguru
Ja.. maar jij houdt de cabine vast lekker op temperatuur, koelwater van je motor is toch gratis warm (totdat je de benzinekosten daarvan gaat uitrekenen). Nadeel (of juist efficiëntie) van de electrieke auto is dat je geen restwarmte hebt en je dus je elektrische kachel daarvoor nodig hebt (dag range). Ik zet in de winter mijn verwarming op minimaal en blijf zelf warm door de stoelverwarming. Standje 2 (van 3) bij wegrijden, op 1 als je even zit. Uit krijg ik het snel koud.
 

Cordoba

Forumguru
Er is nog een andere optie: mogelijk is de software (op afstand) aangepast. Volgens mij was dat een half jaar terug met elektrische slOpels, vanwege brandgevaar mocht de accu niet meer 100% geladen worden, en mocht ie maximaal tot 90% ofzo geladen worden. Die aanpassing moest volgens mij wel via een (verplichte) update bij de dealers gebeuren, en heeft nog flink wat heisa veroorzaakt, omdat sommigen ineens te weinig bereik hadden voor ritten die ze regelmatig maakten.
 

Rallye

Forumguru
@Me Zelf Dus met een elektrische auto heb je altijd koude vingers? Met de stoelverwarming als noodverwarming? Dat is geen “efficiëntie”, maar gewoon oncomfortabel. En toch wel een beetje houtje-touwtje…….
 

wdejong32

Actief lid
Wij hebben een IV 60 en in de zomer gaf hij aan met een volle lading 387 km en zelfs een paar keer 415 km te kunnen rijden.
Nu komt hij op een volle lading niet verder 310 km terwijl de auto altijd dezelfde stukken rijdt , dat de temperaturen invloed hebben snap ik maar ik vind dit wel erg veel schelen.
Er staat nu 3200 km op de teller dus de accu`s zijn nog zo goed als nieuw

zijn er mensen die dit ook ervaren en wie weet of dit normaal is ?????
 

Cordoba

Forumguru
Bij elektrische fietsen zie je hetzelfde verschijnsel: als de temperatuur van pakweg 15 graden zakt tot onder 5 graden, krijg je nog geen halvering van de range, maar er gaat wel een forse hap af (denk aan 30%), als je dan ook nog de elektrische verwarming voor een EV meerekent, is het te verwachten dat dit er echt fors inhakt.
 

Bakkertje

Forumguru
@wdejong32 waarschijnlijk komt dit doordat je de verwarming aan hebt staan.
De auto kijkt ook naar de laatste rit, in mijn geval (GTE) gaf ie vanmorgen aan dat ik 43 km zou kunnen rijden terwijl het normaal rond de 50-51 zit.
Gisteren dan ook met de verwarming aan gereden..
 

Tees

Donateur
30% minder rendement bij 5 graden t.o.v. 25 graden is niet heel raar. Accu's kunnen significant minder lading bevatten bij lage temperatuur en het verbruik van een EV is hoger door o.a. verwarming. Niets om zorgen over te maken dus!
 

Bakkertje

Forumguru
Overigens kan ik bij mijn auto (en ik neem aan dat dat bij een EV dan zeker kan) aangeven dat hij de accu standaard tot x% (zeg even 80%) laadt en daarnaast een tijdstip van vertrek aangeven. De auto zorgt dan dat de accu op moment van vertrek volledig vol is en dat het lekker warm is in de auto.
Daarmee behoudt je de accu langer, is de accu warm als je gaat rijden en hoeft ie niet zoveel energie te gebruiken om de boel warm te maken als je gaat rijden.

Nadeel bij mij is wel dat je maar een beperkt aantal vertrekmoment kunt programmeren en dat het aan een betaalde laadpaal niet werkt (op mijn werk bijvoorbeeld). Maar goed dat is in een auto uit 2015, ik neem aan dat dat voor een EV zomaar anders kan zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Me Zelf

Forumguru
@wdejong32, das wel wat je kunt verwachten in de winter. Koude accu, verwarming(!) en iets meer luchtweerstand (koude lucht is “dikker”). Je kunt je range kunstmatig hoger maken door de verwarming eens uit te zetten, zie je gelijk wat daar het effect van is. Persoonlijk rijd ik graag bij een binnentemperatuur van 20C en met stoelverwarming aan. Ben een beetje teruggekomen van nog lagere temperaturen (zal de leeftijd zijn).
 
Bovenaan Onderaan