Mijn eerste Skoda

Be@stie

Donateur
Hoi allemaal,

Mijn naam is John, 53 jaar, en sinds februari 2025 trotse eigenaar van een nieuwe zwarte Skoda Kamiq (facelift), die deze week alweer de 17.000 km heeft aangetikt.

Afgelopen week zijn we teruggekomen van een vakantie in Tsjechië met de Kamiq. En ja, als je er toch bent, hoort een bezoek aan de Skoda-fabriek er natuurlijk bij!

Wat een verrassend geweldige auto is de Kamiq. In de bergen heeft hij zich als een echte baas gedragen, zowel bij het klimmen als het afdalen. Na twintig jaar diesel rijden was ik echt onder de indruk hoe soepel en krachtig deze auto zich gedraagt.

Eerlijk is eerlijk: ik was altijd behoorlijk sceptisch over 3-cilinder 1.0 motoren en heb daarom lang gewacht met de overstap. Het motorgeluid was in het begin even wennen bij het optrekken, maar qua vermogen heb ik absoluut niets te klagen. Op de terugweg in Duitsland heb ik hem eens goed de sporen gegeven: bijna 200 km/u en nog steeds heerlijk comfortabel en stabiel!

Kortom: de Kamiq is misschien wel de fijnste auto die ik ooit heb gehad. Ik ben echt verliefd geworden op deze kleine SUV. Comfort, ruimte, kracht wanneer je het nodig hebt… deze auto heeft alles wat ik zoek.

Het enige minpuntje? Hij is soms wat stug op klinkerwegen, drempels of bij voegovergangen waardoor hij iets minder comfortabel is in die situaties. Maar eerlijk gezegd weegt dat nauwelijks op tegen alle pluspunten.

Mijn eerste Skoda, maar zeker niet mijn laatste!

Be@stie

Donateur
Was ik inderdaad vergeten te benoemen. Verbruik is top. Ik ben over het algemeen een rustige en zuinige rijder, is vrijwel net zo zuinig als mijn laatste moderne diesel.

hemi24

Forumguru
De 3-cilinder moet je inderdaad even aan wennen, maar is toch best een fijn blok(je).
Ik rijd sinds september vorig jaar met een Scala met 115 pk 1.0TSI en hebber ondertussen 57.000 km mee weggetikt.
Afgelopen 3 weken (en 5.000km) met de Golf van de vrouw op vakantie geweest en dan valt je op dat bij versnellen zo’n 4-cilinder TSI toch wel een stukje rustiger is.

Be@stie

Donateur
@hemi24 was voor mij een enorme verassing hoeveel vermogen ze uit zo'n blokje weten te persen, zelfs als je het echt ff nodig hebt. Maar ik blijf stiekem liefhebber van grotere motoren, liefst 6 of 8 cilinders, maar dat is onbetaalbaar met de huidige brandstofprijzen en houderschapsbelasting.

hemi24

Forumguru
Het is ook de loopcultuur van de 3-cilinder; zo merk ik aan mijzelf dat ik bij de 4-cilinder veel eerder de neiging heb om door te schakelen, dan dat de k dit bij de 3-cilinder doe.

Puur op het geluid ben ik fan van een geblazen 6-in-lijn! diesel!

Polvo

Actief lid
Ik vind diesel sowieso het mooiste motor geluid, maar moet het nu ook doen met een 3 pitter Kamiq benzine.
Kilometers rij ik niet meer sinds mijn pensioen, nog 5000 per jaar.
Ik rij sinds 2011 Skoda, heb een uitstapje naar Suzuki gedaan, maar na 3 jaar snel weer terug naar Skoda.

EdK

Forumguru
V2 blokken en Boxermotoren hebben net als de 3 cilinders gewoon Karakter mbt het geluid.
Daar kan zo'n 4 cilindertje nog wat van leren ................. :koffie: :nailbiting:

Polvo

Actief lid
@Polvo Ik dacht dat Suzuki ook prima auto's produceerde. Zelf geen ervaring mee.
De Vitara die ik had legt het toch af bij de Kamiq.
Er was op Autoweek een vergelijk tussen die twee en nog een ander merk, maar zo'n test vergelijkt de auto's op rijgedrag en welke de meeste opties geeft en wat je daarvoor betaalt.
Nu zaten de meeste opties wel in beide auto's, maar ze functioneerden in de Vitara een stuk slechter.
Dat zie je in zo'n test niet terug.
Een cruciaal verschil is dat Suzuki de auto's kaal levert en de opties door de dealer worden ingebouwd, bij Skoda komen ze af fabriek.

De Vitara die ik had legt het toch af bij de Kamiq.
Er was op Autoweek een vergelijk tussen die twee en nog een ander merk, maar zo'n test vergelijkt de auto's op rijgedrag en welke de meeste opties geeft en wat je daarvoor betaalt.
Nu zaten de meeste opties wel in beide auto's, maar ze functioneerden in de Vitara een stuk slechter.
Dat zie je in zo'n test niet terug.
Een cruciaal verschil is dat Suzuki de auto's kaal levert en de opties door de dealer worden ingebouwd, bij Skoda komen ze af fabriek.
Zeker niet slecht. Welk merk anno nu levert echt slecht spul. Zelf Dacia is inmiddels schokkend goed en qua uiterlijk en design zelfs dat je denkt. Wow. Dus je kunt hooguit kiezen uit premium. Of gewoon goed en daarna een heeeeeeeeel grote groep waar je veel voor weinig krijgt. Alhoewel weinig ook betrekkelijk is. Mijn vader zij ooit. Ik heb een auto van 90.000 gulden (audi 5000T) en de buurman rijdt met zijn Renault 4 gewoon weg zonder piepjes met -10. En dat is anno nu een A8 voor het bedrag waar je een huis voor zou moeten krijgen

hemi24

Forumguru
boxermotor en 3-cilinder TSI klinken in de verste verte niet hetzelfde…!

Als dit wel het geval is zou ik maar rap naar de VAG-dealer gaan!!!

Arjan1985

Forumguru
Doe mij maar een gasturbine motor

Overigens in de Williams bij boot op het werk zit een 3 cilinder boxer motor. Klinkt niet als een 3 cilinder tsi. Maar wat een bruut geluid komt eruit. En met name de snelle acceleratie in RPM erg verslavend.

boxermotor en 3-cilinder TSI klinken in de verste verte niet hetzelfde…!

Als dit wel het geval is zou ik maar rap naar de VAG-dealer gaan!!!
Dat snap ik. Maar een Peugeot en zelfs een leen t cross klonk, vond ik, een beetje naar een boxer motor. Ook een leen UP. Maar goed alles is tegenwoordig kleiner en efficiënter en met wetgeving oversaust. Ik had ooit 2 liter diesel in een Passat en nu zijn er geloof ik Passat’s die1 liter tsi hebben die niet 15000 toeren maken en toch heel goed rijden. Dus het klinkt minder maar rijdt er blijkbaar niet minder om. Ik vind het eigenlijk fantastisch dat je gewoon zuiniger kunt rijden met de helft aan cilinder inhoud en toch aan alles mee kan doen.

Bovenaan Onderaan