vanturenhout
Senior Member
Afgelopen vrijdag eindelijk 'mijn' eerste Skoda Octavia Ambition BusinessLine Greenline opgehaald. Ik heb gelukkig niet zo heel lang hoeven wachten, want de auto die ik wilde hebben stond in de showroom, en de dealer was bereid om deze voor mij apart te houden tot het allemaal rond was met de leasemaatschappij.
De kleur: Cappuchino Beige Metallic. In mijn ogen de mooiste kleur, maar daarin zullen de meningen verschillen.
De aflevering door de dealer: Netjes, de auto stond onder een doek, en mocht door mijn zoontjes 'onthuld' worden. Een uitgebreide uitleg over de knopjes, hendeltjes en alle andere zaken die ertoe doen. (Jammer dat de verkoopster niet wist dat elke sleutel een geheugen heeft voor wat instellingen, maar ach) De bos bloemen voor mijn vrouw was ook een mooi gebaar.
De eerste kilometers: "Wow"!
Ik was een benzinemotor gewend, de afgelopen 8 jaar, 125 pk, 1.8 en vroeg me af hoe het weer zou zijn om een diesel te rijden. Ik had goeie verwachtingen, daarom heb ik deze keer ook geen uitgebreide proefrit gemaakt. Dat had ik al eerder eens gedaan.
Goed, onderweg naar huis weer dat fijne ' turbo' gevoel gehad. beetje rust, en dan vrooeem, wegwezen. Heerlijk.
Ik had een rit naar de omgeving van Namen (B) gepland voor zaterdag, dus direct een mooie gelegenheid om de auto eens goed uit te testen.
De dealer zou mijn Navi voorzien van kaarten. Benelux met major-roads was geinstalleerd, en ik heb er zelf Frankrijk bij gezet. Amundsen werkt eigenlijk best vanzelfsprekend. Ik heb het meeste zonder handleiding wel uit kunnen vinden (en de hulp van dit forum natuurlijk)
De weg naar Belgie was heerlijk. Drie kinderen achterin heb ik niet horen klagen. Het enige waar ik wat mee moet doen is de middelste zitplaats. De jongste zit nog in een zitverhoger met rugleuning. Omdat bij de Skoda de achterbank niet echt voor drie personen is, hebben we deze stoel in het midden gezet, maar die gaat dus schuiven bij een flinke bocht. Ik moet iets verzinnen dat deze stoel vast komt te staan, los van de gordel.
Het rijden: in een woord heerlijk. De vijfde versnelling wilde ik nog wel eens vergeten bij 120/130 km/u. (Het pingeltje van de overschreden snelheid uit de maxidot heb ik maar naar 125 gezet, stond standaard op 35 km/u.) En eenmaal wel in de 5 schoot ie zonder problemen door naar de 160/170 en verder (heel eventjes maar hoor jongens
)
Cruisecontrol: heerlijk, reageert snel. Mijn laatste auto had geen cruisecontrol, dus die luxe heb ik weer terug, gelukkig.
Kortom, de rit van 450 km was heerlijk. Ik zie nu al uit naar de vakantierit van 1150 km die eraan zit te komen.
Dingen die ik nog moet uitzoeken:
- Met de eerste echte zomerdag van gisteren wilde ik de buitentemperatuur wel eens bekijken, alleen is deze niet te zien als ik ook de navi heb aanstaan, want dan worden de navi instructies in de maxidot getoond.
- De TMC/Dynamische route. Ik hoef eigenlijk niet bij alle wegwerkzaamheden omgeleid worden, en zeker als ik de weg daar niet helemaal goed ken. Ik zou het wel prettiger vinden als het systeem me vertelt dat er een blokkade is, en dan vraagt of er een alternatieve route berekend moet worden. Maar dan vraag ik te veel waarschijnlijk aan de Amundsen. Is ook niet zo'n probleem. Ik ga deze functionaliteit nog eens goed uitdokteren.
- Trekkracht. Ik heb een behoorlijk zware caravan (1300kg), die de octavia zonder problemen zou moeten kunnen trekken (op papier dan). Ik reed gister en behoorlijk steile helling op, en had het idee dat het zelfs in de eerste versnelling nog lastig werd. Nu was het een oprit van een woning, die ik de snelwegvorm niet snel zal tegenkomen, qua helling, maar toch. Ik laat me maar verassen als de trekhaak eronder is gelegd. Dan kan ik gelijk kijken of het echt noodzakelijk is om hulpveren te (laten) monteren.
Ik ga jullie nog regelmatig vervelen met vragen/opmerkingen in dit forum.
Gegroet!
De kleur: Cappuchino Beige Metallic. In mijn ogen de mooiste kleur, maar daarin zullen de meningen verschillen.
De aflevering door de dealer: Netjes, de auto stond onder een doek, en mocht door mijn zoontjes 'onthuld' worden. Een uitgebreide uitleg over de knopjes, hendeltjes en alle andere zaken die ertoe doen. (Jammer dat de verkoopster niet wist dat elke sleutel een geheugen heeft voor wat instellingen, maar ach) De bos bloemen voor mijn vrouw was ook een mooi gebaar.
De eerste kilometers: "Wow"!
Ik was een benzinemotor gewend, de afgelopen 8 jaar, 125 pk, 1.8 en vroeg me af hoe het weer zou zijn om een diesel te rijden. Ik had goeie verwachtingen, daarom heb ik deze keer ook geen uitgebreide proefrit gemaakt. Dat had ik al eerder eens gedaan.
Goed, onderweg naar huis weer dat fijne ' turbo' gevoel gehad. beetje rust, en dan vrooeem, wegwezen. Heerlijk.
Ik had een rit naar de omgeving van Namen (B) gepland voor zaterdag, dus direct een mooie gelegenheid om de auto eens goed uit te testen.
De dealer zou mijn Navi voorzien van kaarten. Benelux met major-roads was geinstalleerd, en ik heb er zelf Frankrijk bij gezet. Amundsen werkt eigenlijk best vanzelfsprekend. Ik heb het meeste zonder handleiding wel uit kunnen vinden (en de hulp van dit forum natuurlijk)
De weg naar Belgie was heerlijk. Drie kinderen achterin heb ik niet horen klagen. Het enige waar ik wat mee moet doen is de middelste zitplaats. De jongste zit nog in een zitverhoger met rugleuning. Omdat bij de Skoda de achterbank niet echt voor drie personen is, hebben we deze stoel in het midden gezet, maar die gaat dus schuiven bij een flinke bocht. Ik moet iets verzinnen dat deze stoel vast komt te staan, los van de gordel.
Het rijden: in een woord heerlijk. De vijfde versnelling wilde ik nog wel eens vergeten bij 120/130 km/u. (Het pingeltje van de overschreden snelheid uit de maxidot heb ik maar naar 125 gezet, stond standaard op 35 km/u.) En eenmaal wel in de 5 schoot ie zonder problemen door naar de 160/170 en verder (heel eventjes maar hoor jongens

Cruisecontrol: heerlijk, reageert snel. Mijn laatste auto had geen cruisecontrol, dus die luxe heb ik weer terug, gelukkig.
Kortom, de rit van 450 km was heerlijk. Ik zie nu al uit naar de vakantierit van 1150 km die eraan zit te komen.
Dingen die ik nog moet uitzoeken:
- Met de eerste echte zomerdag van gisteren wilde ik de buitentemperatuur wel eens bekijken, alleen is deze niet te zien als ik ook de navi heb aanstaan, want dan worden de navi instructies in de maxidot getoond.
- De TMC/Dynamische route. Ik hoef eigenlijk niet bij alle wegwerkzaamheden omgeleid worden, en zeker als ik de weg daar niet helemaal goed ken. Ik zou het wel prettiger vinden als het systeem me vertelt dat er een blokkade is, en dan vraagt of er een alternatieve route berekend moet worden. Maar dan vraag ik te veel waarschijnlijk aan de Amundsen. Is ook niet zo'n probleem. Ik ga deze functionaliteit nog eens goed uitdokteren.
- Trekkracht. Ik heb een behoorlijk zware caravan (1300kg), die de octavia zonder problemen zou moeten kunnen trekken (op papier dan). Ik reed gister en behoorlijk steile helling op, en had het idee dat het zelfs in de eerste versnelling nog lastig werd. Nu was het een oprit van een woning, die ik de snelwegvorm niet snel zal tegenkomen, qua helling, maar toch. Ik laat me maar verassen als de trekhaak eronder is gelegd. Dan kan ik gelijk kijken of het echt noodzakelijk is om hulpveren te (laten) monteren.
Ik ga jullie nog regelmatig vervelen met vragen/opmerkingen in dit forum.
Gegroet!