Mijn eerste keer detailing (Niet skoda)

flameboyke

Actief lid
Hey iedereen

Na vorige week mijn auto gepolijst te hebben, was ik niet zo tevreden met het resultaat, dus had ik deze week enkele producten van carclean besteld. Meer daarover vind u http://www.skodaforum.nl/forum/i/even-voorstellen.19475/#post-440887

Maar dus gisteren gestart met het testen van mijn aankopen op de auto van mijn vriendin (Kia Soul BJ 2009). Als eerste al maar eens zeggen dat dit geen goeie auto was voor een beginner als ik. Auto is nu 5 jaar oud en werd door mij voor de eerste keer met de hand gewassen. Daarvoor steeds carwash. Dusja er was een hoop vuilte om te verwijderen (wat trouwens niet allemaal gelukt is), en de auto staat vol met swirls en kleine krassen. En wou ook zoveel mogelijk alle stappen volgen en het doen volgens de regels van de kunst. Maarja, daarvoor kwam ik al een kleiset tekort, en deze bleek wel essentieel te zijn.
Dus gisteren vol goede moed begonnen, auto afgespoten, daarna gewassen volgens het twee emmersysteem met PB Super Slick & Suds. Auto terug afgespoeld en afgedroogd. Toen heb ik in mijn ogen foutje gemaakt denk ik? Heb de auto afgekleefd en met PB trimrestorer plastiek delen opnieuw ingewreven, laten intrekken en afnemen. Daarna heb ik de plastiekdelen afgekleefd om erna te kunnen polijsten. Maar na het 2 keer afkleven van de auto had ik het bijna helemaal gehad, heb zeker 2.5u nodig gehad om dit te doen en was het beu en had het bijna opgegeven het hele detailen. Denk dat ik de volgende keer gewoon ga polijsten zonder afkleven en als de hele auto gedaan is dan de plastieken onderdelen doen.
Maar vandaag toch met vernieuwde moed eraan begonnen. Auto volledig gepolijst met PB Professional Polish in stukken (dak in 4 delen, motorkap in 2 delen). Had ook al zeer snel door dat met mijn beperkte aankoop ik de auto niet in nieuwstaat ging terugkrijgen. Swirls en krassen blijven zichtbaar. Oja, mss even terzijde, maar alles is gedaan met de hand, want ben niet in bezit van DAP. Na dit een glaze aangelegd met PB Black hole, alleen heb ik deze vrij direct weer afgenomen, had niet goed gelezen dat je deze eerst nog moest laten 'hazen', maarja na 2u polijsten en direct afnemen zat die routine er dus nog in. De sealant (PB Exp) die ik daarna heb aangebracht heb ik wel mooi laten drogen en wit uitslaan voor ik hem afgenomen heb.

002 - kopie.JPG 001 - kopie.JPG
003 - kopie.JPG
007 - kopie.JPG
009 - kopie.JPG

Dit zijn enkele foto's gemaakt na het polijsten/glazen/sealen van de auto .
Daarna heb ik nog wax aangebracht en de ramen gekuist.

011 - kopie.JPG
014 - kopie.JPG
015 - kopie.JPG
019 - kopie.JPG
020 - kopie.JPG

Enkele foto's als hij helemaal af is, vooral in de laatste zie je mooi hoe de lak er toch al een stuk weer doorkomt. Dit alles heeft me zo'n dikke 10u gekost. Ben veel wijzer geworden en ben tot de conclusie gekomen dat ik dit nooit meer met de hand ga doen, man, ik ben kapot. Dus mss toch maar eens kijken naar zo'n DAP denk ik en nog vele andere dingen die ik mis, maar voor de eerste keer te zijn ben ik zeer tevreden.

010 - kopie.JPG

Dit is de damage na 2 daagjes kuisen, al mijn pad's eraan (had er veel te weinig om goed te zijn, dus maar gebruikt tot ze 'op' waren) Ook nog een gewone spons gebruikt, want heb nog maar 1 washmit en wou deze nog niet ruïneren op de velgen en de onderkant van de auto. 9 microvezeldoekjes (2 ervan mijn eigen schuld, op de grond laten vallen). Oja en ongeveer 10€ tape.

Zo dit was het ongeveer wel. Suggesties en aanvullingen zijn steeds welkom!
 
Laatst bewerkt:

newwolf84

Forumguru
Mja 1 ding kan ik je wel vertellen...het leven van een detailer gaat niet over rozen...heb mezelf laatst ook vol goede moed wat gekocht maar idd, het is een tijdrovend klusje en ook bij mij duurt het eigenlijk veels te lang heb respect voor degene die hier 2 dagen mee bezig is. Kort samengevat ik ben veels te ongeduldig voor dit soort dingen.

Maar als je het eindresultaat dan ziet....mja dan wil ik dat eigenlijk ook wel en dan begint het circus weer opnieuw...

edit: ik zie nu de foto's maar al met al vind ik toch dat je het netjes hebt gedaan !
 
Laatst bewerkt:

peterrapid

Forumguru
Blijven oefenen @flameboyke ben er ook net met gestart en ik kan me terugvinden in jouw verhaal, maar heb nu betere producten en een excenter en een polijstmachine besteld. Ik blijf volharden tot ik het ken. Maar zoals je zegt het is tijdrovend maar de tijd die ik eraan spendeer valt wel alle stress eventjes weg en ontspan ik er beetje door.
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst: doe geen hele auto compleet in 1 keer, maar begin bijv. met het dak, een volgende keer de motorkap, enz. tot je de hele auto gehad hebt.

Kleiset is inderdaad essentieel: vuil wat vastzit op de lak, wil bij polijsten/cleanen/waxen nog wel eens loskomen, en dan dus krassen veroorzaken omdat je dat 'vaste vuil' over de lak aan het schuiven bent.

Voor PB-trimrestorer is afplakken niet nodig, dus dat bespaart je al een pak tijd.

Spons voor de velgen is niet zo'n ramp, als je 'm alleen daarvoor gebruikt, en met verstand te werk gaat. De pads kun je uitwassen, en eigenlijk alleen bij handmatig polijsten moet je wat druk zetten, bij de andere stappen hoef je hooguit voor het 'uitbuffen' wat druk uit te oefenen, dus dat maakt het allemaal wat beter.

Als je echt krasjes e.d. met de hand te lijf wil gaan, moet je eigenlijk ook een middelgrof polijstmiddel hebben (bijv. Mezzo) en bij een Kia verwacht ik vrij zachte lak, dus mogelijk dat een witte foampad daar hard genoeg is. (na middelgrof polijsten, doe je dan de stap met Professional Polish) Deze manier van werken kost je minder kracht, minder tijd en meer effect.

Als je gewoon bij het begin begint, en er gewoon steeds een stap bijleert, is het ook makkelijker: je kent de andere stappen van eerdere keren, en weet hoe die in elkaar steken en wat je daar van moet verwachten. Alleen de nieuwe extra stappen, vragen dan nog echt alle aandacht.
 

smutzkanone

Forumguru
als je de blackhole/white diamond in de zelfde volgorde kwa paneel/deel van de auto afneemt dan als je het aanbrengt,dan heeft ie genoeg tijd gehad om te hazen ( bij een normaal formaat auto) misschien dat je bij zon kleintje ff 5 minuten moet wachten.
Kia lak is idd vrij zacht, en de blanke laklaag dun.het plaatwerk is ook aan de dunne kant,dus oppassen dat je met je knie geen deukje duwt als je voorover buigt bij dak of motorkap.
Vooral oppassen bij de lak op kunstofdelen, die kunnen bij machinaal polijsten weinig warmte hebben.

Als je wat meer/vaker gedetailed heb dan krijg je op een gegeven moment de slag te pakken dat je bepaalde stukken niet af hoeft te plakken.Ik zie op sommige stukken ook dat je hele oppervlakken ge-maskt hebt,terwijl alleen het randje goed is.
Ik doe het vooral dat ik met de pad van mn rotary geen scherpe delen raak,en ik wat nonchalanter de wax en glaze en sealant op kan brengen.
 
Bovenaan Onderaan