Mijn eerste detailing stapjes...

dhe019

Actief lid
Hoi allemaal,

Ik heb net een nieuwe Skoda Octavia. De eerste auto die ik ook mooi wil houden. Na veel lezen heb ik mijn eerste spulletjes gekocht (en opgeborgen) en de eerste schoonmaakbeurt gegeven. Het carclean.com forum is wat groter op dit vlak, maar omdat ik gewoon wil kunnen aangeven dat niet alles bij hen vandaan komt...

In principe gebruik ik de twee-emmer methode (met spoel emmer en emmer met zeep; ik heb geen grid guard) en aparte mitt voor boven, onder en wielen. Ik heb het volgende gedaan:
  • Afspoelen & schoonmaken met hogedruk reiniger
  • Onderkant en velgen inspuiten met Korrosol (reageert met meer vliegroest dan ik had gedacht)
  • Eerste de velgen:
    • Korrosol dus...
    • Mothers Wax California Gold Car Wash
    • Mitt voor buitenkant en binnenkant spaken.
    • Wheel Wollies (large en medium gebruikt, de kleine nog geen nut voor). Voor de binnenkant van de wielen. Werkt erg goed/snel.
  • Afspoelen. En er vervolgens achterkomen dat ik mijn werkje nog beter moet doen op de velgen ;). En weer afspoelen.
  • Nieuwe emmers water. Wat komt er van de wielen een hoop zooi. Had ik niet verwacht.
  • Van boven naar beneden met Valma Wash and Shine. Sterke reiniger om zoveel mogelijk van de bestaande wax te verwijderen. Insecten zijn irritant...
  • Her en der een teervlek verwijderd met Dubro ontvetter
  • (nog niet gedaan) kleien met Meguiars Pro Mild Detailing Clay en bijbehorende detailer en wassen.
  • De auto droog gemaakt.
  • (per ongeluk vergeten stap) Auto schoonmaken met 70% isopropyl alcohol...
  • Polishen: Ik wil nog niet polishen zonder ervaring en ik wilde kijken hoe nodig het was.
  • Auto ingewaxed met California Gold Pure Carnauba wax Mothers. Het bleek dat mijn applicator toch wat viezigheid en water oppakten :banghead:. Achteraf was ik gewoon vergeten de lak nog beter met IPA schoon te maken. Ik heb al eerder wax aangebracht en uitgepoetst.
  • Ramen schoonmaken met ruitencleaner (ooit gratis van Carglass) en 2x rain-x aanbrengen.
Ik wil de wielen nog wel een keer behandelen maar dat was nu niet aan de orde. Voor de winter denk ik.

De microvezeldoekjes heb ik bij Neweco gekocht, die vond ik iets vriendelijker geprijsd:
  • 2x handdoek om de auto droog te maken
  • 2x poetsdoek voor wax
  • 2x doek voor binnenkant ruiten
  • 8x simpele microvezeldoeken voor:
    • 2x dorpels / rubbers
    • 2x interieur / plasticreiniger
    • 2x buitenkant ruiten / rain-x
    • 2x buitenkant pre-wax schoonmaken
Ik was heel tevreden met mijn werkje. Hij glom mooi ;). Duurde wel 2 uur. Ik had geen tijd meer voor de binnenkant.

Ik had nog wel een paar vragen:
  • Wat doen jullie met lampen; gewoon overheen waxen?
  • Wat doen jullie met plastic aan de buitenkant (de zwarte deurstijlen bijv.), het Skoda logo, nummerbord en de plastic plaat (voorkant auto, onderaan)?
  • Hoe wassen jullie de dorpels (eerst of laatst, apart schoonmaakmiddel, waxen jullie het ook)?
  • Ik had een waas door de rain-x. Is dat normaal? Het lijkt weg te gaan. Of heb ik dan gewoon niet goed uitgepoetst na applicatie?
  • Zijn er mensen die de harde wax met machine aanbrengen? Ik zie vooral mensen met vloeibare wax dit doen. Voor nu nog geen machine gekocht.
  • Ik had wax-swirls... Ik ga ervan uit dat ik het dan niet goed heb uitgepoetst (?). Als iemand daar ervaring mee heeft ...


--
 

RoyK

Senior Member
Je bent lekker bezig geweest, als je ook gaat kleien, cleaner en polishen ga je pas echt verschil merken in het eindresultaat. Het zwarte kunststof behandel ik altijd met gekookte lijnolie. Verkrijgbaar in elke bouwmarkt, goedkoop en geeft een langdurig goed resultaat.
 

Rofffel

Forumguru
  • Wat doen jullie met lampen; gewoon overheen waxen?
Je kan de lampen inderdaad meewaxen. Let wel op met welke wax je dit doet aangezien kunststof niet altijd hetzelfde reageert op alle waxen (natuurlijke of synthetisch)
  • Wat doen jullie met plastic aan de buitenkant (de zwarte deurstijlen bijv.), het Skoda logo, nummerbord en de plastic plaat (voorkant auto, onderaan)?
Plastic gebruik ik altijd Gyon Q2 Trim voor. Perfecte dressing, laag verbruik en zeer lange standtijd.
  • Hoe wassen jullie de dorpels (eerst of laatst, apart schoonmaakmiddel, waxen jullie het ook)?
Dorpels was ik mee met de onderkant van de auto (3e ronde van de auto).
  • Ik had een waas door de rain-x. Is dat normaal? Het lijkt weg te gaan. Of heb ik dan gewoon niet goed uitgepoetst na applicatie?
RainX kan een waas achterlaten als het niet goed uitgeboend wordt OF in de zon verwerkt wordt.
  • Zijn er mensen die de harde wax met machine aanbrengen? Ik zie vooral mensen met vloeibare wax dit doen. Voor nu nog geen machine gekocht.
Ik gebruik zelf altijd de vloeibare waxen van Collinite en doe dit handmatig. Heb in het verleden wel eens machinaal gedaan maar had geen meerwaarde..
  • Ik had wax-swirls... Ik ga ervan uit dat ik het dan niet goed heb uitgepoetst (?). Als iemand daar ervaring mee heeft ...
Waxswirls bestaat niet.. de termen swirl (minikrasjes) of vegen van de wax zijn twee verschillende dingen. Als je vegen hebt van de wax kan dit duiden op: (1) niet genoeg uitboenen, (2) oude wax, (3) slechte wax of (4) wax in de zon aangebracht waar deze niet geschilt voor is.
Belangrijk bij optie 4 is dat er maar weinig waxen zijn die in de zon verwerkt kunnen worden. Ik gebruik de collinite 845 als wax en deze kan wel in de zon verwerkt worden.

Leuk dat je met detailen bent begonnen! Erg verslavend als je je eigen vooruitgang ziet.

Mocht je vragen hebben, stel ze gerust.
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst de waas na Rain-X: eigenlijk altijd een gevolg van óf onvoldoende reinigen vooraf, óf niet goed verwerken van het middel. Als ik Rain-X ga aanbrengen maak ik eerst de ramen schoon met middel dat speciaal voor de ramen is, maak de ramen droog met een microvezel doek met waffle patroon, en maak vervolgens de ramen opnieuw schoon met een ruitenreiniger op alcohol basis (voor het goed ontvetten) en wrijf de ramen na met een schone waffledoek. Bij het aanbrengen van Rain-X (slechts 1x) even laten curen, en dan bij voorkeur afspuiten met een stevige waterstraal (werkt beter dan uitwrijven), dan kan eventueel zelfs met een handsprayer.

De wax-swirls betekenen óf dat je de wax veel te dik hebt aangebracht, óf het zijn echte swirls en dan heb je een applicator met vuil (zand) of harde stukjes(bijv. de naden) gebruikt.

Wat ik niet begrijp is waarom je de Valma shampoo voor de lak hebt gebruikt, en de naar mijn mening betere Mothers shampoo voor de velgen. Overigens kun je vuil ook laten voorweken, waardoor je met de HD al veel vuil verwijdert. Dat voorweken kan door bijvoorbeeld een sprayer met handpomp van een paar euro met een paar druppels shampoo en verder met water te vullen. Zorg de de sprayer steeds mooi verneveld, en de auto van onder naar boven nat maken (zodat er fijne druppels op het oppervlak blijven hangen, en het vuil kan losweken). Als je dan de auto even laat staan (ondertussen kun je bijvoorbeeld andere spullen opzoeken voor de volgende stap), weekt het vuil wat los en kun je zelfs met een tuinslang met harde straal al veel vuil verwijderen, dus zeker met een HD.

Pompsprayer voorbeeld:
tuindruksproeier2liter541766.jpg


Verder is het van belang om in elk geval in je spoelemmer een goed gritt te hebben: daar veeg je je washandschoen langs om het vuil uit de mitt te vegen, voor je weer naar de sopemmer gaat.

Voor ongelakte (meestal zwarte) kunststof moet je een kunststof dressing gebruiken, ik gebruik tegenwoordig Auto Finesse Revive, maar in het verleden ook Poorboys Trim Restorer gebruikt.

IPA gebruik je eigenlijk alleen voor inspectie (dus meestal na een polijststap), maar ik gebruik een IPA van ruim 90%, dus jouw 70% versie zit ruim 3x zoveel 'rommel' toegevoegd. IPA gebruik je omdat dit geen droogvlekken achterlaat én omdat het ontvet. Hoe minder puur de IPA (100% bestaat niet) hoe meer andere zaken er in de IPA zitten die alsnog droogvlekken kunnen geven. Ethanol ontvet bijvoorbeeld beter, maar laat wel droogvlekken achter, dus als je ethanol (ook makkelijker in 90% te vinden) gebruikt, moet je daarna direct IPA gebruiken om droogvlekken te voorkomen.

Wat harde wax met een machine betreft: dat werkt niet, een machine heeft normaal gesproken pads die veel groter zijn dan de afmeting van een waxpot, en moet je dus veel wax op de pad doen (je wil niet dat er een deel van de pad droog over de lak schuurt), en zul je de wax waarschijnlijk ook veel te dik aanbrengen. Bij een vloeibare wax is het juist met de machine makkelijk om dit heel dun te doen, omdat de vloeibare wax zich verdeelt over de pad.

Wat je microvezeldoeken betreft: die wastemperatuur van 95 graden is echt veel te hoog, en zelfs die van 60 graden is te hoog, maximaal 40 graden voor een goede microvezel doek. Als je een doek warmer wast, gaan na verloop van tijd de uiteinden van de vezels in elkaar hangen, waardoor hardere/stuggere delen in de doek ontstaan, met swirls als gevolg.

Overigens kun je op het CarCleanforum gewoon aangeven dat je andere spullen gebruikt, wat daar niet is toegestaan zijn linkjes naar die producten.
 
Laatst bewerkt:

dhe019

Actief lid
Bedankt voor de tips allen!

Wat ik niet begrijp is waarom je de Valma shampoo voor de lak hebt gebruikt, en de naar mijn mening betere Mothers shampoo voor de velgen.
De Mothers heb ik voor "tussendoor" (om de wax niet te verwijderen). De Valma is aggressiever had ik begrepen (en is dus prima als voorbereiding voor waxen).

IPA gebruik je eigenlijk alleen voor inspectie (dus meestal na een polijststap), maar ik gebruik een IPA van ruim 90%, dus jouw 70% versie zit ruim 3x zoveel 'rommel' toegevoegd. IPA gebruik je omdat dit geen droogvlekken achterlaat én omdat het ontvet. Hoe minder puur de IPA (100% bestaat niet) hoe meer andere zaken er in de IPA zitten die alsnog droogvlekken kunnen geven.
IPA lijkt mij de beste stap voor het waxen (met of zonder polish). Ook niet mijn eigen idee overigens.
Ik heb zelf de zuivere IPA van 99,9% naar 70% zuiverheid teruggebracht met gedestilleerd water :). Dit was voor een andere doel: Ik wilde de vullingen van Braun niet betalen (70% is voor ontsmetten het beste percentage heb ik ergens gelezen en wilde ook zeker zijn dat er geen troep op mijn huid komt). Verder is niet alles oplosbaar in alcohol dus ik dacht zelf dat dit de beste mix was om residuen van de lak te verwijderen. Misschien kan ik bij de volgende bestelling alcohol wel een testje doen om te kijken wat beter werkt (70% of 99,9%).

Overigens kun je op het CarCleanforum gewoon aangeven dat je andere spullen gebruikt, wat daar niet is toegestaan zijn linkjes naar die producten.
Ja... ik snap het. Ik zou het ook niet willen als het mijn shop was. Maar het eindresultaat is ook ongewenst; een soort "de rest van NL krijgt geen link waar het wel terecht zou zijn". Ze zouden het forum moeten loskoppelen van de winkel vind ik.
 

Rofffel

Forumguru
Ik ben zelf geen fan van Valma.. ik schaar dat onder de TurtleWax middelen...
Gebruik zelf Mothers, Monello, Gyon en poorboys.
Uiteraard groeit de kennis van producten naarmate je zelf bezig gaat. Voordeel is dat de topproducten allemaal hele kleine doseringen nodig hebben dus prijs/kwaliteit niet veel duurder zijn.
 

Cordoba

Forumguru
IPA lijkt mij de beste stap voor het waxen (met of zonder polish). Ook niet mijn eigen idee overigens.
Ik heb zelf de zuivere IPA van 99,9% naar 70% zuiverheid teruggebracht met gedestilleerd water :). Dit was voor een andere doel: Ik wilde de vullingen van Braun niet betalen (70% is voor ontsmetten het beste percentage heb ik ergens gelezen en wilde ook zeker zijn dat er geen troep op mijn huid komt). Verder is niet alles oplosbaar in alcohol dus ik dacht zelf dat dit de beste mix was om residuen van de lak te verwijderen. Misschien kan ik bij de volgende bestelling alcohol wel een testje doen om te kijken wat beter werkt (70% of 99,9%).
.

Ontsmetten (doden van bacteriën) is iets heel anders dan reinigen, in de zorg en de voedselindustrie wordt vaak alcoholgel gebruikt om handen te desinfecteren, en als ik het goed heb zit daar maar iets van 40-45% alcohol in. In een vroegere baan gebruikte ik ongeveer zo'n can per maand (naast een can ethanol ook meer dan 90% zuiver), voor alle items waar optische eigenschappen van belang waren gebruikten we altijd IPA als laatste reinigingsstap voor een coating werd aangebracht. Met name op glas en vergelijkbare materialen zie je bij gebruik van ethanol en middelen met water altijd witte strepen/droogvlekken, omdat er in het (gedestilleerd) water altijd nog andere zaken zitten. In mijn voorbeeld hadden we ook de beschikking over demi-water uit de leiding, maar dat werd ook niet gebruikt om IPA te verdunnen met dezelfde reden. Overigens hoef je niet alles op te lossen in alcohol: normaal gesproken zit er in de fase dat je IPA gebruikt alleen wat vettigheid (meestal afkomstig uit polijstmiddel) op de lak, en dat wil je weg hebben. Ook na het kleien gebruik je IPA (of een dedicated ontvetter) om vettigheid uit de kleilube te verwijderen, de combinatie van ontvetter met mechanische wrijving van de microvezeldoek moet genoeg zijn om het vet in de doek te krijgen.

Je kunt ook gewoon een paar handschoentjes aan doen om je huid te beschermen.
 
Bovenaan Onderaan