Mijn Škoda Karoq, 1.5 TSI DSG Quartz Grey

Vorige week vrijdag mocht ik hem in ontvangst nemen, mijn Škoda Karoq. In febr 2020 besteld, maar door de corona perikelen ging veel in de wereld op slot en ook de fabrieken in Tsjechië. Dit zorgde voor een vertraging van 10 weken.

Voordat ik de Škoda bestelde, ben ik met mijn wensenlijstje bij een aantal merken langs geweest. Op dat lijstje stonden een aantal zaken die op de nieuwe auto moesten zitten; een SUV, panoramadak dat openen en dicht kunnen, verwarmde stoelen, goede geluidsinstallatie, LED verlichting en een automaat.

Om diverse redenen vielen de andere merken af zoals op rij- en/ of schakelgedrag, zitplaatsen, niet kunnen voldoen aan het lijstje waarna mijn keuze viel op de Škoda Karoq.

Ik heb de Sportline Business besteld, met als opties een panorama dak, wegklapbare trekhaak, comfort- en functie pakket en het Dynamisch Chassis Controle.

Nu een week verder, wat een fantastische auto! Er wordt altijd geroepen dat Škoda’s erg soepel afgeveerd zijn. Ik vind dat persoonlijk niet. De Karoq is natuurlijk geen sportieve auto, daarvoor koop je niet deze auto maar het is ook zeker geen slap afgeveerde bak. Met het DCC kan je hem ook strakker laten veren, waarbij de comfort stand zeker niet te slap is.

En wat een genot die DSG versnellingsbak. Lekker rustig rijden en even de tijd geven om in te schakelen wanneer je van D naar de R schakelt en vice versa.

Het is mijn eerste auto met zoveel techniek erin. Ik reed met mijn vorige auto al veel op cruise control, maar moest dit toch vaak weer uitschakelen vanwege de verkeerssituatie. Met het adaptieve cruise control schakel je hem in en vervolgens wordt de snelheid automatisch aangepast. Echt super. Met het huidige 100 km/u regime haalde ik, volgens de computer van de auto 1 : 20,4! Ik rijd primair autosnelwegen maar moet dit nog echt uitrekenen middels km stand en het aantal getankte liters, maar als ik 1 : 17 zou halen, met zo’n grote auto, dan vind ik dat al super.

Het Lane Assist is een mooie vinding maar ik vind wel dat dit systeem in mijn optiek, fors ingrijpt. Inmiddels heb ik hiervoor (middels OBD aanpassing) een keuzemenu en kan dit instellen op laag, middel en hoog. De lage stand voldoet prima voor mij.


In de maanden vooraf aan de levering heb ik het Škoda forum uitgebreid doorgenomen. In de achterlicht units was mij bekend dat de richtingaanwijzers en achteruitrijlampjes gewone gloeilampen waren. Hiervoor had ik al Led varianten besteld, die mooi lagen te wachten op de auto. Binnen een uur had ik deze gemonteerd en ik moet zeggen, dat ziet er veel beter uit!

Ik had graag de dubbele bodem willen bestellen, maar in Nederland wordt die op dit moment niet meer geleverd. Het was wel mogelijk om deze achteraf in te bouwen, alleen zou dat al aan materiaal zo’n € 350.- kosten. Men schatte dat daar nog minimaal 2 uur aan arbeidsloon bij zou komen. Ik heb deze dubbele bodem zelf gemaakt en ben daar nu zo’n € 130.- aan materiaal voor kwijt.

Ik heb van het weekend een aantal zaken middels OBD laten aanpassen.

· Rainclosing, werkt helaas niet op het panoramadak.
· Bediening van de ramen, nadat het contact is afgezet, totdat de deuren sluiten.
· Grootlicht assistent laatste stand onthouden.
· Dagrijverlichting met de achterlichten.
· Dagrijverlichting instelbaar via het menu.
· “Wimpers” gelijktijdig met dagrijverlichting branden.
· “Wimpers” knipperen mee met richtingaanwijzers.
· Off road menu geactiveerd in car menu.
· Brandstof menu nog het aantal liters dat getankt kan worden.
· Comfort knipperlicht naar 5 x knipperen.

Waar het nog wachten op is is de mogelijkheid om het start-stopsysteem uit te schakelen (kan nog niet bij het MY2020 model, ik wil niet gaan knippen in draden) en het sluiten van het dak bij regen.

Helaas zit in mijn uitvoering niet meer in de kofferbak aan de linkerkant het uitneembare zaklampje. Er zit in de kofferbak nog maar één lampje. Ik zal deze gaan vervangen door een power led, waardoor ik daar meer licht heb.

Helaas krijg je ook niet meer de strips in de kofferbak waarmee je lading klem kan zetten en zijn aan de rechterkant de haken verdwenen.

Maar ik ben helemaal trots en happy met mijn auto
 

JeSko

Forumguru
@Okki

Bereid je er maar op voor dat door de moeilijkere tijden voor de auto industrie nog veel meer van die simply clever features zullen verdwijnen, het lijkt allemaal klein en subtiel, maar als je op miljoenen auto's een item van pak em beet 3-4 euro kan weglaten... Zo zie ik de ijskrabber in het tankklepje en de paraplu ook nog verdwijnen aan dit tempo. De nieuwste Skoda's komen zelfs zoals de jaren 80' auto's zonder batterijdeksel.
 

Okki

Donateur
Tegen de tijd dat ik een nieuwe Skoda kan bestellen zal de motor wel weer achterin liggen....:)
 

johan72

Actief lid
@Hansapk ik lees net dat je de gloeilampjes in de achterlichtunits zelf vervangen hebt.
Welke heb je erin gezet?, heb je soms het merk en type?

Wil ze ook vervangen, maar heb geen zin in foutmeldingen enz.
 

JeSko

Forumguru
Niets @Canon-Eye , maar het is veel netter, en dat is belangrijk voor mij. Het zit hem in de details. Je kan het gelukkig zelf nog na bestellen en monteren.
 

CDK

Forumguru
@Hansapk, veel plezier met je Karoq toegewenst! Lane assist grijpt inderdaad fors in bij Skoda. Ben zelf recent van merk geswitcht en daar kan ik kiezen in zacht, medium en hard ingrijpen en hard is dan nog steeds zacht / subtiel. Het is een kwestie van wennen. Vooral in het begin kan je er wel even van schrikken, vooral als je op een spitsstrook rijdt en de auto opeens naar links wil omdat er een doorgetrokken streep gesignaleerd is door de radar ;)
 
@Canon-Eye
Wat is er er dan zo clever of handig aan een batterijdeksel? :pieker:
Er zit toch al een motorkap overheen? :pardon:

De reden voor een batterijdeksel is dat bij een zware aanrijding en er forse schade aan de voorzijde kan ontstaat, de plus (+) en min (-) pool van de accu geen contact tegen de motorkap maken, waardoor een vonk wordt voorkomen. Dit is om een evt brand te voorkomen.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
@Canon-Eye

De reden voor een batterijdeksel is dat bij een zware aanrijding en er forse schade aan de voorzijde kan ontstaat, de plus (+) en min (-) pool van de accu geen contact tegen de motorkap maken, waardoor een vonk wordt voorkomen. Dit is om een evt brand te voorkomen.
Da's bij mijn Seat dan toch een stuk cleverder opgelost: de accupolen zijn zelf al afgedekt...
LR-20200622_SEAT-accu-3529.jpg
 
1:20,4 ? Petje af. Ik kom niet verder dan 1:15 met mijn Karoq. Lukt me ook niet om er 100 mee te rijden, dat zal ook meespelen denk ik. Nou ja 1/10 is het uit met de pret, dan moet ik hem weer inleveren vanwege verandering van werkgever.
 
Bovenaan Onderaan