Microfoon werkt slecht

Birszo

Nieuw lid
Hi, sinds kort eigenaar van een Skoda SuperB combi uit 2014 met Amundsun+ mediaset. De ingebouwde microfoon van auto werkt erg slecht wat resulteert in het feit dat ik heel hard dien te spreken tijdens gesprekken. Het lijkt blijkbaar alsof ik op de achterbank zit en 'ver weg' klink. Ik bel regelmatig in de auto, dus grote frustratie. Wil niet met externe microfoon werken.
Wie o wie heeft hier mogelijk een oplossing voor?

Thanks,
Paul
 

Eltjo

Forumguru
Ik neem aan dat de mic in het dak zit in de leeslampmodule achter het rechter roostertje (ca. 1 x 3 cm), dus dat is al een externe microfoon.
Ik zo’n microfoon besteld bij Ali in de hoop dat dit beter of even goed zou werken of mijn Chinese Android unit als een losse, maar er was helaas geen bal van mij te verstaan. De losse mic hangt nu aan de draad uit de lampmodule.
 

Birszo

Nieuw lid
Klopt, mic zit inderdaad in het dak achter leeslampmodule. Als ik het goed lees, heb je dus geen oplossing maar wel hetzelfde probleem?
 

EdK

Forumguru
2 collega met een VW Transporter hebben idem probleem
Zij verstaan mij prima maar het ene moment versta ik ze goed en tijdens zelfde gesprek is het opeens of ze in de achter cabine terecht zijn gekomen en dan af en toe vallen er complete woorden / zinnen weg.
En ineens is het weer luid en duidelijk...
En ja van hun lease en mogen zelf niets doen...... maar de dealer weet t ook ff niet ....
Zou een firmware update van de unit de oplossing kunnen zijn !!??
 

Cordoba

Forumguru
Zowel in mijn vorige auto (zelf aftermarket microfoon geplaatst in interieurlampunit) als mijn huidige Fabia (mic af-fabriek in zo'n unit) geen enkel probleem, wel eens gehad dat ik de microfoon zachter moest instellen bij een nieuwe telefoon omdat het geluid overgemudleerd was aan de andere kant van de lijn. De plaats van de microfoon lijkt me dus niet het probleem.

Ik zie wel een overeenkomst met de telefoonproblemen op het werk: daar bellen veel werktelefoons via het Wifi-netwerk, en daar vaak problemen met haperend geluid, of dat pas na 30 seconden bellen het geluid goed (verstaanbaar) wordt. Ik vraag me daarom af of het probleem niet in de BT-verbinding zit, of dat het te maken heeft met de connect verbinding die de auto zelf heeft met het netwerk en dat dit op elkaar stoort.
 

Birszo

Nieuw lid
Het zit helaas niet in de bluetooth verbinding. Zelf heb ik een iPhone, maar ook Android blijft het probleem hetzelfde.
Het zit dus vermoedelijk écht in de mic...
 

Cordoba

Forumguru
Als de BT-verbinding vanuit de auto niet goed is, zal de telefoon niet veel uitmaken, dan blijft het slecht. Mijn idee is dus dat er vanuit de auto op sommige momenten te veel dataverkeer is, waardoor het niet goed werkt.
 

Birszo

Nieuw lid
Mijn gevoel zegt dat dit de oplossing is:
(vanaf 1.30 min), maar daarvoor moet ik naar de garage waarschijnlijk...
 

Eltjo

Forumguru
Klopt, mic zit inderdaad in het dak achter leeslampmodule. Als ik het goed lees, heb je dus geen oplossing maar wel hetzelfde probleem?
Ik heb een Android systeem, heeft dus niets met VAG te maken. Wel dus zo'n Ali inbouw mic geprobeerd.
Maar zelfs met de meegeleverde microfoon is er geen best geluid voor de andere kant en de laatste tijd zelfs een piep die door de andere kant als irritant wordt ervaren. Ook vallen stukjes tekst weg. Kan hooguit nog proberen of het aan de verlengkabel ligt, dat is er een met stereo plugjes waar ik een mono ofwel microfoonplugje in gestoken heb.
Edit: net nog iets gevonden van mic settings in de unit waarmee gespeeld kan worden.
 
Laatst bewerkt:

Birszo

Nieuw lid
Goed dat je het zegt. Heb er niet veel ervaring mee, maar ik vond deze oplossing erg logisch gezien mijn situatie… ook niet het proberen waard denk je?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan