Microfoon Amundsen aan after market navigatie

Jewepe

Forumguru
Korte vraag voor de experts. Ik heb een Clarion NV403EV gekocht als vervanging van mijn Amundsen (geen +) in mijn Superb bj. 2011. De Amundsen heeft een telefoonmodule en nu zou ik de microfoon die ingebouwd zit willen gebruiken aan de Clarion. Is dit mogelijk en zo ja, hoe moet ik dit dan aansluiten?
 

Jewepe

Forumguru
@Cordoba
Dat weet ik niet, want ik heb de Amundsen nog niet gedemonteerd. Hoopte erop dat op het forum iemand er ervaring mee had.
 

Jewepe

Forumguru
Vandaag de Clarion ingebouwd en heb het eigen microfoontje gebruikt. Op de Amundsen zat geen aparte microfoonaansluiting. Ben erg tevreden over de looks, de geluidskwaliteit en het gebruik. Past ook naadloos in de dashboarduitsparing. Eén dingetje: op de MFA-display tussen de tellers krijg ik geen richtingspijlen. In het menu van de boardcomputer ontbreekt ook de categorie "navigatie". Voor de rest functioneert alles (stuurwielbediening, airco-aanduiding en parkeersensoren in de display van de Clarion, etc.). Zou de Clarion alsnog aangemeld moeten worden aan de boardcomputer?
 

EdK

Forumguru
Als je voorheen geen navi had en nu wel dan doet het radio gedeelte het prima met weergeven in je Maxidot.
Maar je navi nog niet.
Je zal met de VCDS kabel ergens een vinkje moeten zetten bij Navi

Heb zelfde probleem gehad met de Yeti, had standaard een Swing erin hangen, deze ging er uit en de Zenec ging erin.
Alle stuurbedieningen en radioweergave in maxidot deden het voor de radio maar voor navi noppes.
Bleek dat met de VCDS kabel ik een vinkje moest zetten in een menu lijst waar ook de Navi stond.
Na dit aangevinkt te hebben en gesafed had ik ook pijlen in de maxidot staan op moment ik een route had ingetoetst.
 

Jewepe

Forumguru
@EdK
Dank voor je heldere antwoord. Nu wil het geval dat ik wel een navigatie erin had (Amundsen). En toch doen de pijltjes in de Maxidot het niet. Toch iets doen met VCDS? Tussen de regels door lees ik dat jij dat kunt. Wil je dat voor me doen?
 

EdK

Forumguru
Ja ik heb een kabel, maar puur voor eigen gebruik !
Mijn kennis is van die aard dat ik niet aan een ander zijn wagen instellingen ga veranderen.
Wie je hiermee veel beter kan helpen is @Antera die misschien andere wegen in het VCDS weet om het alsnog aan te passen.
Maar ook als hij op bepaald moment zegt van het gaat / kan niet dan is dat zeker, en als ik dit zou zeggen is dat niet voor 100% zeker.
Tevens is mijn vrije tijd erg schaars , zeer veeleisende werkgever.

Maar als jij een amundsen had en toen wel in maxidot de pijlen dan zou theoretisch het nu ook moeten doen.
Maar ik kan het fout hebben in deze , maar ook hier zal @Antera je een beter antwoord in kunnen geven.
 

Antera

Donateur
Dit zal lastig worden met coderen aangezien je nieuwe (niet OEM) radio niet codeerbaar is. Dat je nu niks meer van je navi kan zien komt omdat de niet OEM radio niet kan communiceren op dat vlak met de auto en daarmee ga je dus ook dit niet meer in je MFD krijgen helaas.
 

Jewepe

Forumguru
Mannen voorlopig weer bedankt!

@Antera
De Clarion is weliswaar niet volledig OEM, maar hij wordt via de officiële VW-webshop wel verkocht onder typenummer RMT450N (VW-artikelnummer 5M0051232Q). CAN BUS unit zit er bij en alle functies doen het (stuurwielbediening, airco-display, PDC weergave), behalve de MFD. Dat vind ik zo raar. Zou hij echt niet codeerbaar zijn?
 

Bakkertje

Forumguru
De amundsen heeft sowieso geen microfoon aansluiting. Bij die modellen is de bluetooth module een losse module en daar gaat dan ook de microfoon naartoe.
 
Laatst bewerkt:

Jewepe

Forumguru
@Bakkertje

Dank voor je info. Ik dacht al dat ik gek was. Ga morgen nog eens een keer door alle menu's heen om te kijken of ik het niet in het apparaat kan instellen/aanvinken.
 

Antera

Donateur
Mannen voorlopig weer bedankt!

@Antera
De Clarion is weliswaar niet volledig OEM, maar hij wordt via de officiële VW-webshop wel verkocht onder typenummer RMT450N (VW-artikelnummer 5M0051232Q). CAN BUS unit zit er bij en alle functies doen het (stuurwielbediening, airco-display, PDC weergave), behalve de MFD. Dat vind ik zo raar. Zou hij echt niet codeerbaar zijn?


Dat begrijp ik wel maar dan nog zijn deze niet codeerbaar omdat er geen VAG software in zit en het Clarion software is en daarmee dus after market.

PS. al meer van dat soort radio's gezien waarbij dat beweerd werd maar bepaalde zaken niet werkte
 

Jewepe

Forumguru
@Antera

Gemiddeld genomen heb je gelijk, maar heb je al eens een Clarion NX403EV/RMT450N ingebouwd? Het mag misschien eigenwijs zijn, maar voorlopig hou ik me even vast aan de officiële (VW-)documentatie en die zegt dat het apparaat volledig geïntegreerd kan werken. Ga wel kijken of Emiel van Ham mij kan helpen (van www.electronic4cars.nl)
 
Bovenaan Onderaan