Amundsen MIB1 afspelen flac bestanden

Willem-R

Senior Member
Hoi.

Het betreft een O3 2013, Amundsen MIB1, HW 040 FMW 0490.
Dus volgens mij al de allernieuwste firwware.

Is het ooit iemand gelukt om flac bestanden af te spelen?

Het lukt mij helaas niet.

Ik Heb namelijk een flinke flac verzameling.

Al aardig lopen zoeken, en ik weet het, het staat gewoon in het boekje dat het moet werken, maar op verschillende sites staat te lezen dat het niet werkt.
 

JPs_OC2

Donateur
Hi @Willem-R

Ben hier ook wel eens voor een collega mee bezig geweest. Exacte details weet ik niet meer maar daar bleek het aan de tags te liggen. Bestanden die eindigen op .flac werden gewoon herkend en afgespeeld. Maar er zaten ook bestanden tussen die eindigden op .flac id(en daarna nog een paar cijfers e/o letters). Die bestanden werden niet herkend.
Na de tags te hebben aangepast naar .flac herkende de Amundsen ze wel.

Verder kan je, als ik me niet vergis, in de Amundsen een SD card van maximaal 32GB kwijt. Grotere kaarten worden wel herkend maar werken geloof ik niet.
 

Willem-R

Senior Member
Dank je @JPs_OC2 .

Heb idd ook speciaal 32 GB SDHC, het grote fullsize formaat, gekocht.

Weet je zeker dat dat een MIB1 was, MIB2 schijnen i.d.d. geen probleem te hebben.
Bestanden zijn i.d.d. puur met extensie .flac., niks meer erachter.
Maar worden niet herkend.
 

JPs_OC2

Donateur
Hmm, jammer.

De auto was van 2013 dus ik denk een MIB1. Hij heeft de auto niet meer dus navragen of dat klopt gaat ook niet meer lukken. Ik check wel ff met 'm of hij nog wat weet/info heeft.
 

Willem-R

Senior Member
Dank je @Janno .

Dat forum ook al uitgebreid doorgelezen.

En ja dat was een volgende stap, eens wat proberen met USB Stick of HDD.

Dank je @JPs_OC2

Hopelijk vindt je nog wat.
Hoor het graag van je.

Wel al gemerkt dat gewone .WAV wel gezien en afgespeeld kan worden.
 

JPs_OC2

Donateur
Net m'n collega gesproken. Het was toch een MIB2 die in zijn auto zat. De auto was - voordat hij 'm overnam - een keer opengebroken en de Amundsen plus wat andere interieurdelen waren eruit gejat. De vervangende unit was dus een upgrade en dus de versie die wel met flac overweg kan...

Daar heb jij natuurlijk niks aan maar dat verklaart wel de eerder genoemde oplossing.

Maar goed, wat nu? Je geeft aan dat ie wel met WAV overweg kan. Maar ja ,die bestanden zijn weer groter, dus kan je weer minder op de SD kaart kwijt.
 

Janno

Forumguru
@Rallye grootste deel van mijn collectie is ook flac. Niet voor in de auto, maar de hifi thuis. Dat moeten omzetten naar mp3 zou ik ook liever niet hoeven doen.
 

Tees

Donateur
Begrijpelijk, maar de computer een nachtje laten werken en je hebt alle muziek die je wou in MP3. Kost meer computertijd dan moeite van jezelf.
Óf een andere radio installeren, kan natuurlijk ook (maar een stuk duurder).
 

Willem-R

Senior Member
Dank je @JPs_OC2

Ik dacht idd al zoiets.

Ik denk dan maar even gewoon .wav gaan gebruiken, ruimte is tegenwoordig ook niet echt een probleem meer.
Op de 32GB SD, passen ook gewoon ruim 45 cd's in wav formaat,dus ruim 500 nrs
Duur zijn ze ook niet meer echt die 32 GB, zijn voor zo'n € 12 al overal te vinden.
Mischien wel makkelijker ook, wat makkelijker overzicht houden.

Ook een USB HDD geprobeerd, maar dat werkt ook niet, denk iets te weinig stroom op de USB.
Meteen maar een USB SDD 2TB M4 formaat, van die bekende site besteld, voor rond de € 30.


Ik ben toch helemaal niet gek op MP3, ook al is het alleen maar voor in de auto, zoals je hier en daar op het internet wel kan vinden, MP3 compressors hebben vaak moeite met het comprimeren van elektrische gitaar geluid, en laat dat nu precies op het allesgrootste deel van mijn muzieverzameling, flink aanwezig zijn.

Verder vindt ik het geluid van de installatie, ook eigenlijk niet best, erg vlak weinig dynamiek, midden en laag valt ook flink tegen.
Dus daar ook maar eens wat onderzoek naar doen, misschien is i.d.d. een andere systeem een betere oplosing.
Dan natuulijk nog wel de vraag, of je op het display tussen de tellers, ook nog gewoon alle instellingen kan zien en wijzigen die je normaal via het display van het media systeem kan doen.
 

Tees

Donateur
Er zijn genoeg aftermarket multimedia centers die alle functies van het origineel overnemen (Zenec is bijvoorbeeld eengoed merk). Wel aan de prijs, maarja, dat is kwaliteit altijd
 

Willem-R

Senior Member
@Tees ,maar heeft Zenec dan ook vervangende systemen, voor de gesplitste systemen die in de O3 zitten.

Prijzen voor een MIB2 systeem zijn ook niet normaal, ruim 500 voor basisunit en ruim 500 voor schermpje.
 

Willem-R

Senior Member
@Tees, nee dat gaat hem niet worden, veel te mooi, aantrekkelijk voor het dievengilde.
Denk eerder zo'n 1din die die winkel ook nog verkoopt.
 

Willem-R

Senior Member
En even wat dingen gerobeerd, het geluid van WAV bestanden bevalt beter.

Ik geloof dat het t.o.v. MP3 toch wel een aardige verbetering geeft qua geluid.

De grootte valt ook wel mee, een, Flac is ook al vaak al niet echt klein, een 16 bit flac van 31 mb wordt in ongecoprimeerde 16 bit WAV dan 42 mb groot.

Ten opzichte van MP3 is het natuurlijk wel een factor of 10 groter.

Op een 32 GB SD kaartje passen dus ongeveer 40 a 45 CD's in WAV 16 bit.

En 24bit flac kan je dan naar 24 bit WAV omzetten.

Klein nadeeltje is dat WAV maar erg beperkte TAG of Metadata mogelijkheden heeft, dus geen album plaatje erbij.
Maar het meeste is bij een MIB 1 toch al niet zichtbaar.


Dus voor mensen die van flac houden en een Amundsen MIB1 hebben zou ik zeggen, probeer eens om te zetten naar WAV.
 

Willem-R

Senior Member
N.b. aanvulling, helaas lijkt de MIB1 toch geen 24 bat WAV af te kunen spelen, hij ziet de bestanden wel maar geeft een foutmelding als je af wil spelen.
 

Willem-R

Senior Member
@bethere , ik heb het toch met verschillende soorten tag, ook met en zonder Tag geprobeerd.

En ja Columbus MIB1 schijnt het wel te doen, met de goede Tag, maar de Amundsen helaas niet.

Ook met TAG versie 1, oude versie/formaat, helaas niet.
 
Bovenaan Onderaan