Met een oog op de toekomst: 1.2TSI of 1.6TDI

  • Onderwerp starter Deleted member 20094
  • Startdatum
D

Deleted member 20094

Ik heb onlangs mijn nieuwe leaseauto in ontvangst mogen nemen.
Rij er nu bijna 3 weken in. Echter ik verlaat mijn werkgever per 1 april.
Gelukkig geen afkoopsom of verplichting om de leaseauto mee te nemen, de auto gaat simpel weg gewoon weer worden gebruikt door een andere werknemer.

Bij mijn nieuwe werkgever krijg ik geen beschikking over een leaseauto.
Ik dien een eigen privé auto in te brengen en krijg een km-vergoeding (€0,39/km).

Nu zit ik een beetje rond te kijken naar een goede betrouwbare occasion.
Voorwaarde is een O3, Hatchback (gewoon om dat ik een combi oersaai vind, maar dat is mijn persoonlijke mening).

Maar wat komt er voorin te liggen?
Een 1.2TSI of een 1.6TDI?
Verwachting is dat ik rond de 50.000km totaal ga rijden (privé en zakelijk).

Wat is wijsheid met een oog op de toekomst? Wat is de toekomst van diesel?

Ben benieuwd naar jullie visie/advies.
 

Rallye

Forumguru
Als je 50.000km per jaar gaat rijden kun je berekenen of een diesel uit kan. Als dat zo is, is hij over een jaar of zeven zo ver heen dat het niet van belang voor de inruilprijs zo zijn hoe men dan over diesel denkt. Als je hem over twee of drie jaar zou willen inruilen ligt dat mogelijk anders. Hoe zeker is het dat je de komende jaren zoveel zult blijven rijden?
 
D

Deleted member 20094

Hoe zeker is het dat je de komende jaren zoveel zult blijven rijden?

Tja, als ik de aankomende jaren blijf werken bij mijn nieuwe werkgever dan is dat zeer zeker, temeer om dat ik in Steenwijk woon (in tegenstelling tot mijn nickname) en mijn werkgebied ligt tussen Delfzijl en de Franse grens, ofwel Nederland en België.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Met 50.000 km per jaar is er maar 1 optie en dat is diesel. Zeker nu je ze tweedehands nogal goedkoop (in relatie tot zijn benzine broertjes) kunt aanschaffen.
 
  • Leuk
Waarderingen: TimT
D

Deleted member 20094

Maar krijg ik nog problemen met de milieu zones? Ook als de auto uit 2015 komt?
 

Duijzer

Donateur
Met 50.000 km ben je met een diesel nog steeds beter uit. Zeker als je hem wat langer wilt rijden, net wat @Rallye zegt, de inruilprijs is dan niet meer van belang. En van zo'n kleine downsize benzinemotor moet is het maar de vraag hoe die 300.000 km haalt.
 

MaxN

Donateur
Even kijken of de 1.6 een Euro6 diesel is.
Meeste milieuzones zullen of Euro5 en schoner zijn en in de toekomst denk ik Euro6 en schoner.
Denk niet dat er snel (binnen)steden zijn die Euro6d aan gaan houden.
 

oco1979

Forumguru
kan ook een gok doen om goedkope euro 5 te kopen,gezien je 50.000km per jaar doe... binnen 2 jaar staan er 100.000 extra op.
Iemand die zoveel km doe kan nu nog even met euro 5 rijden.
Want ne euro 5 of euro 6 met 300.000 plus km op te teller zal nu geen direct verschil uit maken in naverkoop.

Als je tenminste een deal kan doen,anders moet je voor euro 6 kijken.

Zal afhanklijk zijn hoelang je wil mee rijden en wat de regeringen zullen doen de komende jaren.
 
D

Deleted member 20094

Wat is de definitie van goedkoop?
Betreft een Skoda Octavia 1.6 TDI 110pk Greenline Businessline, bouwjaar december 2014 met nog geen 70.000km op de teller. Dus qua km's kan ie nog wel vooruit....
 

oco1979

Forumguru
Wat is de definitie van goedkoop?
Betreft een Skoda Octavia 1.6 TDI 110pk Greenline Businessline, bouwjaar december 2014 met nog geen 70.000km op de teller. Dus qua km's kan ie nog wel vooruit....

Nederlandse prijzen kan ik niet op antwoorden.

Wat ze normaal voor zo ene vragen en wat je er moet voor betalen.

Kmstand 70.000km is niets,kan inderdaad nog wel wat bij.

Natuurlijk is de prijs afhankelijk van de kmstand/bouwjaar.

Hoe ouder en meer km's,kan je ook onverwachte kosten hebben.

Al is een jonge versie ook niet altijd pechloos.
 

Sjoerdb

Forumguru
Ik heb kort geleden een diesel uit november 2014 gekocht, greenline businessline met 57000 km op de teller. Vorige eigenaar was een tandarts en heeft er erg weinig mee gereden. 14000 euro was de prijs, moet ik wat verdenken. Onderhoud opgevraagd bij dealer en daar lijkt niks raars aan te zijn.
 

Joh@n

Forumguru
Ruim 4 jaar en maar 70.000? Wat is het verhaal daarachter?
Een werkgever met verplicht dieselbeleid maar een werknemer met een klus dicht bij huis? Ik heb ook een collega gehad met een V40 D4 die na 4 jaar pas op 53k stond. Reed zelden prive, lange klus dicht bij huis. Natuurlijk kun je je afvragen hoe goed het is voor een diesel, maar op de lange termijn wanneer je als tweede eigenaar wel langere stukken gaat rijden zal dat wel meevallen.
 
D

Deleted member 20094

Ruim 4 jaar en maar 70.000? Wat is het verhaal daarachter?

Navraag levert het volgende op: betreft een leaseauto welke door de Skoda dealer uit Zwolle is geleverd en onderhouden.
Ik heb goede ervaring met deze dealer, dus heb er wel vertrouwen in.

Blijkt dat het een leaseauto betreft voor een werknemer die dit heeft afgedwongen tijdens indiensttreding, maar feitelijk de auto niet of nauwelijks nodig had voor zijn werk en/of privé. De auto is verder niet gebruikt als poolauto.
Binnenkant ziet eruit als nieuw, enige wat ontbreekt is de geur van nieuwstaat :).
 

deusjevo

Forumguru
Niet tobben dan, als de prijs en verdere auto je aanstaat kopen en evt over een jaar of 2 inruilen voor een euro 6.
Dan heeft hij nog steeds een betrekkelijk aantrekkelijke km stand.
 

hemi24

Forumguru
Ik heb kort geleden een diesel uit november 2014 gekocht, greenline businessline met 57000 km op de teller. Vorige eigenaar was een tandarts en heeft er erg weinig mee gereden. 14000 euro was de prijs, moet ik wat verdenken. Onderhoud opgevraagd bij dealer en daar lijkt niks raars aan te zijn.

In de huidige markt met diesels, nog altijd geen koopje...

:lezen:
 
Bovenaan Onderaan