Melding Misfire cylinder 3 komt steeds terug.

Sinds afgelopen dinsdag komt bij onze skoda fabia 1.4 16 uit 2006 het volgende voor:
Motorlampje knippert orenje.
Melding storing bij uitlezen: misfire cylinder 3
Motor loopt onregelmatig.

De garage heeft:
Bobines verwisseld.
Bougies verwisseld.
Injectoren gecheckt.
Compressietest gedaan.
Lektest gedaan.

UIt dit alles kwam niks naar voren.

Na het wissen van de foutcode loopt de motor even goed, en dan komt dezelfde melding en hetzelfde probleem van het onregelmatig lopen weer.

Volgens de garage zou het nu alleen nog aan de ECU kunnen liggen, en zou die vervangen moeten worden, maar dat zou behoorlijl in de papieren gaan lopen.

Is er nog iets anders dat gecheckt kan worden?
Is de ECU misschien te resetten?
Of misschien nog andere ideeën......

Tees

Donateur
Misfires is altijd een lastig dingetje. In jouw geval is t cylinder 3 en dat is opvallend, want misfires vinden vaker plaats bij 1 of 4 (weet niet precies de reden, behalve dat het de buitenste cylinders zijn). Dat doet wel vermoeden dat er een reden is dat het specifiek bij die cylinder gebeurt en dus een gelokaliseerd probleem is.

Even back to basics: voor ontsteking is zuurstof, brandstof en een vonk nodig. Als een van de 3 niet (voldoende) aanwezig is, krijg je misfires.

Vonk lijkt gecheckt met vervangen of verwisselen van de bobines en bougies, maar het kan idd nog aan de bekabeling daar naartoe liggen. Voor brandstof en zuurstof is alleen de injector direct van invloed op die specifieke cylinder en dat is ook gecheckt. Kan wel zijn dat er ergens in de aanvoerroute richting cylinder 3 een probleem zit, maar ook in de afvoer route. Dan denk ik aan kleppen die vervuild zijn of niet goed openen. Dat kan ook aan de timing liggen.

De ECU is echt de allerlaatste stap, en maar zelden ligt het daar echt aan.

Tees

Donateur
Opvallend, meestal krijg je eerst heel andere klachten dan misfires bij een slechte accu. Maar fijn dat het opgelost is en dank voor t terugmelden!

Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
@rij_instructeur : Heel bijzonder. Want als je motor loopt zou de spanning ook bij een slechte accu hoog genoeg moeten zijn, en dus niet van invloed op de ontsteking.
Erg bedankt voor de terugkoppeling, want deze oorzaak was ook niet bij mij opgekomen.

Toch te vroeg gejuicht.
Eergisteren weer:

Motorlampje knippert,
Motor loopt onregelmatig.
Pechhulp erbij gehad, mocht alleen maar uitlezen en afslepen.
foutcode misfire. (Hij kon niet zeggen welke cilinder.)

Gisteravond auto weer thuis afgeleverd.

Vandaag de auto geprobeert, liep eerst als een zonnetje.

Even later weer starten lijkt het wel een oud trekker die met min 10 warm moet lopen.

Daarnaast branden de volgende lamoen op het daschboard:

Motorlampje constant oranje.
Epc
Antislip

Gas geeft geen respons.

Er is dus nu niet mee te rijden.

Tees

Donateur
Dan zul je toch verder moeten kijken: zoals eerder gezegd: bougies, bobine, kabels, of de injector zijn de logische verdachten (in die volgorde)

Duijzer

Donateur
Laadt je accu wel bij? Want als ik het goed lees is het probleem twee weken weg geweest nadat de accu vervangen was.
Ik zou dan eens kijken of de accu wel genoeg laadt. Dat kan in bedrading zitten of de dynamo. Als de accu vol zit en bijlaadt wordt het bedrading volgen. Van accu naar ecu, van ecu naar motor en alle draden en verbindingen die er tussenin zitten.
Het lijkt erop dat er ergens te veel weerstand komt, waardoor er misfires ontstaan. En blijkbaar altijd in cilinder 3. Dan gaat de ecu bijregelen en zelfs in noodloop, daar lijkt het bij jou op.

Tees

Donateur
Zou t niet kunnen zijn dat er iets in cylinder 3 is, dat nog net goed gaat als de spanning heel hoog is, maar niet als t net niet hoog genoeg is. Doet mij eerder vermoeden dat de oorzaak wél in cylinder 3 zit, maar een iets lagere spanning t (toevallig) veroorzaakt. Maar beide is mogelijk

madpilot

Senior Member
Probeem met massa-aansluiting(en)? Dat wil weleens allerlei foutmeldingen veroorzaken. En als je zaken als bobine en injector naar een andere cilinder verplaatst, verplaatst het probleem dan mee? Is de laadspanning correct, een accu kan kapot gaan door een verkeerde laadspanning. Krijgt de ECU de juiste spanning? Als je huidige garage er niet uitkomt zou ik em toch eens ergens anders brengen.

Laatst bewerkt:
Vanmorgen de mapsensor schoon gemaakt.

Stukje gereden, liep eerst weer als een zonnetje, na zo'n 5 km. liep de motor boven de 1100 toeren gewoon goed, bij gestationeerd belabberd. En gingen de lampjes epc en motorstoring weer branden.
Beneden de 700 toeren ging ook het antislip lampje branden.

Bij gas geven ging het antislip lampje weer yit, liep de motor weer perfect.

Thuis even de motor van contact, weer starten, inregelmatig gestationeerd, geen gas respons.

Tees

Donateur
Met al deze informatie erbij en dat de auto specifiek bij stationair slecht loopt en de MAP sensor een fout geeft, denk ik (naast mijn verhaal hier helemaal bovenaan) dat er ook nog wel eens een luchtlek in de inlaat kan zitten. Dit zijn typisch problemen die daar vandaan kunnen komen. Of de sensor zelf (of bedrading) is rot. Zijn geen dure sensoren en makkelijk bereikbaar, dus die kan je makkelijk vervangen.
Neemt niet weg dat dat niet de oorzaak van de misfires hoeft te zijn.

Verder eens met @hemi24...

Er bleven twee foutcodes naar voren komen.

P0106 map sensor
P0170 fuel trim malfunction

De mapsensor toch maar vervangen voor een nieuwe.

Geen foutcodes meer.

Auto loopt weer als een zonnetje.

En sorry dat ik misschien eigenwijs of niet willen luisteren naar anderen overkwam, maar de spanning had ik dus wel gecontroleerd, maar niet hier gepost.

Nu maar hopen dat het hier bij blijft wat storingen betreft.

Bedankt voor het meedenken.

Bovenaan Onderaan