Melding koelvloeistof niveau tijdens vakantie superb 2.0 tsi 4x4 272pk

skodamichael

Senior Member
We zijn nu zo'n 4 maanden in het bezit van een skoda superb 2.0 tsi 4x4 272pk met nu zo'n 34000km op de teller.
We hebben de auto met zo'n 29000km aangeschaft en tot nu toe geen problemen.
Tot vandaag in Oostenrijk ik kreeg tijdens een flinke afdaling melding van een te laag koelvloeistof niveau.
Thuis voor vertrek stond het niveau op min maar als ik de dop losdraai gaat het niveau naar max. Dit was bij mijn vorige auto (audi a6 2.0 tfsi 2014) precies hetzelfde.
De temperatuur van de koelvloeistof is continu netjes 90graden geweest ook tijdens de melding.
Ik ben onderaan de bergpas gestopt en ff het niveau gecontroleerd deze stond nog exact hetzelfde als thuis 1200km eerder.
De dop voorzichtig wat los gedraaid en het reservoir vulde zichzelf tot ver boven max dus de dop maar weer dichtgedraaid.
Ik ruik ook geen koelvloeistof en kan geen sporen van lekkage vinden(dan zou het niveau ook wel gedaald zijn)
Nu inmiddels zo'n 100 km door de bergen verder en ik heb geen melding meer gekregen.
Volgens de papieren is bij deze auto de waterpomp bij 18000km vervangen.
Voor nu kan ik verder niet veel ondernemen en hopen dat er verder geen problemen optreden we gaan nog op doorreis naar Kroatië en weer terug door Oostenrijk we gaan nog zo'n 3000km maken.
Hebben jullie eventueel nog tips?
Natuurlijk houd ik de temperatuur goed in de gaten. Tot hoever mag de temperatuur eventueel oplopen(wat is normaal)?Ik kan eventueel een flesje koelvloeistof gaan halen welke vloeistof moet er in deze auto?

Alsvast bedankt voor de reacties/tips en ik ga jullie op de hoogte houden.

hemi24

Forumguru
tijdens een flinke afdaling melding van een te laag koelvloeistof niveau.
Thuis voor vertrek stond het niveau op min

Als de sensor aan de achterzijde van het expansievat zit, wat volgens mij het geval is, klinkt dit logisch…

Tip? Bijvullen tot halverwege min en max.
VW garages genoeg in Oostenrijk, toch?

skodamichael

Senior Member
Dat bijvullen wilde ik thuis al doen maar zodra je de dop eraf draait ook met koude motor (paar uur stilstaan) gaat het niveau meteen naar max. Met warme motor zelfs eroverheen. Maar ik zal morgenochtend eens kijken als alles goed afgekoeld is.

Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Welke koelvloeistof erin moet staat op het expansievat. Grote kans dat t G12-evo is, of G13. Die twee zijn niet onderling mengbaar, en ook niet bij te vullen met een ander type (G12-evo is dus ook niet bij te vullen met G12(++)!).

Ik zou er toch een klein beetje bij doen, al is t maar om de melding kwijt te raken. Of de melding gewoon negeren natuurlijk, net wat je zelf het fijnste vindt.

martijn v o

Forumguru
Dat is niet goed als hij met koude motor stijgt als je de dop los doet. Met warmte motor wel. Gooi er in ieder gavak geen flesje in, zeker geen lekstop of zoiets want dat spul gaat zitten waar je het niet wil hebben.

Hoe ziet de koelvloeistof eruit en welk type g heb je?

skodamichael

Senior Member
.....Ik zou er toch een klein beetje bij doen, al is t maar om de melding kwijt te raken. Of de melding gewoon negeren natuurlijk, net wat je zelf het fijnste vindt.
Voor nu is de melding nog niet terug gekomen dus morgenochtend even kijken naar het niveau met koude motor. Ik ga ook even de verkoper bellen en navraag doen over het type vloeistof je weet maar nooit natuurlijk ivm het mengen.

hemi24

Forumguru
Verkopers hoef je niet te vragen naar technische zaken…
Staat toch op het expansievat, welk type kvs erin moet?!?

Default_bp1920_1.webp

En die sensor zit dus inderdaad achter bovenop het vat, dus ja, dan bestaat de mogelijkheid dat je bij een minimumpeil een melding krijgen als de auto bij een langere afdaling met de neus naar beneden staat…

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

skodamichael

Senior Member
Zojuist weer bij de auto. De auto heeft zo'n 2 u stil gestaan en het niveau staat tussen bijna op max. Op het expansievat staat inderdaad g13
Wellicht een probleem geweest met de dop? 17532709863836579494546121905498.jpg

ertromp

Forumguru
Kan me niet voorstellen dat je melding te maken heeft gehad met de dop.
Peil lijkt zo prima dus daar geen zorg over lijkt me.
Wel een punt is de aanduiding "mit Silikat". Als dat spul maar niet is gaan lekken en de niveausensor beinvloedt.

• Leuk

ertromp

Forumguru
Er zijn 2 versies "mit silikat"
De ene is een los zakje in de expansietank die je er uit kunt halen en de tweede is dat het zakje in een dubbelwandig stuk retour zit in het tankje en die vis je er helaas niet zomaar uit.

• Leuk

skodamichael

Senior Member
Nu gaat het mij even boven mijn pet
Ik kan morgenochtend met koude motor even kijken of ik wat zie zitten het silikat gebeuren zegt me helemaal niets.
Nu net terug bij het hotel via een flinke Bergpas en geen problemen meer gehad.

Tees

Donateur
G12-evo is ook de standaard nu, vanwege de problemen met G13. Volgens mij wordt een auto nu bij vervangen van t koelsysteem (meestal) afgevuld met G12-evo.

skodamichael

Senior Member
Dat is ook de reden dat ik er niet zomaar wat bij wil gooien. Wellicht zit de g13 er al niet meer in. Ik kan dit nergens terugvinden is de bonnen van het onderhoud etc Wellicht od dit te controleren/meten door de garage?

Bovenaan Onderaan